ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Trať lednové Rallye Dakar je z devadesáti procent nová

  • 2
Pořadatelé lednové Rallye Dakar připravili pro závodníky z 90 procent novou trať oproti letošnímu roku, kdy se poprvé jelo v Saúdské Arábii. Na start by se mělo postavit 555 závodníků z 41 zemí, mezi kterými má výrazné zastoupení i Česko. V průběhu dvanácti etap je čeká více než 7 500 km, z kterých by mělo být téměř 4 800 km měřených.

Start i cíl bude v Džiddě, kde se také v sobotu 2. ledna uskuteční jedenáctikilometrový prolog. V neděli pak Dakar odstartuje 1. etapou. O šest dní později je na programu volný den, po kterém bude následovat maratonská etapa bez asistence.

Nejdelší etapa z pohledu měřených kilometrů (511) čeká na závodníky den před koncem. „Bude to extrémně náročné. Sto kilometrů bude v dunách, kde je možné všechno,“ uvedl ředitel rallye David Castera.

Na dnešní tiskové konferenci organizátoři uvedli, že kladli velký důraz na bezpečnost a snažili se zkrátit „úseky, kde rozhoduje zejména výkon vozidel“. Rallye by se tak měla vrátit ke kořenům a být především vytrvalostní soutěží.

„Trasa vypadá dobře. My si nejvíc přejeme, aby byl další ročník náročný. Chceme, aby byl drsný technicky, fyzicky i navigačně. Užíváme si, když je Dakar takový, jaký má být. A podle posledních zpráv to vypadá nadějně,“ řekl Martin Macík, který pojede s kamionem Iveco.

Rallye Dakar 2020

Pořadatelé zároveň doufají, že snížení rychlosti ochrání především motocyklisty, kteří jsou v případě nehody nejvíce ohroženi. V minulém ročníku zahynuli dva jezdci, jedním z nich byl zkušený Portugalec Paulo Goncalves. I proto budou mít jezdci nově speciální airbagy, nebezpečné úseky mají být navíc speciálně označené pomocí GPS bodů.

Na novinky se ale mohou těšit i posádky automobilů a kamionů, které budou mít nově elektronický roadbook. „Trochu se toho obávám, ale kluci, kteří tuto novinku zkoušeli na rallye v Andalusii, říkali, že vše dobře fungovalo. Uvidíme, jak bude na display vidět při sluníčku, nebo když se auto roztřese. Každopádně to bude pro všechny stejné,“ řekl Viktor Chytka, navigátor české jedničky Martina Prokopa.

Novinkou 43. ročníku rallye je kategorie Klasik vypsaná pro vozy vyrobené před rokem 2000. Mezi 26 přihlášenými posádkami je i Ondřej Klymčiw, který se na start chystá s vozem Škoda 130 LR. Nejpočetněji je obsazená kategorie automobilů (124), motocyklistů se přihlásilo 108, čtyřkolek 21 a kamionů 42.

Posádky s českou účastí

Motocykly: Milan Engel (KTM), Martin Michek (KTM), Jan Brabec (KTM), David Pabiška (KTM), Libor Podmol (Husqvarna), Rudolf Lhotský (Husqvarna), Roman Krejčí (KTM).

Čtyřkolky: Tomáš Kubiena (Yamaha).

Auta: Martin Prokop, Viktor Chytka (Ford); Miroslav Zapletal, Marek Sýkora (Ford); Tomáš Ouředníček, David Křípal (Toyota).

SSV (buggy): Josef Macháček, Pavel Vyoral (Can-Am); Tomáš Enge, Markéta Skácelová (Can-Am).

Kamiony: Martin Macík, František Tomášek, David Švanda (Iveco); Aleš Loprais, Petr Pokora, Chálid Kandí/SAE (Praga); Martin Šoltys, David Schovánek, Tomáš Šikola (Tatra); Jaroslav Valtr, Radim Kaplánek, Jaroslav Miškolci/SR (Iveco); Jan Tománek, Tomáš Kašpárek, Jiří Stross (Tatra); Tomáš Tomeček, Ladislav Lála (Tatra); Dušan Randýsek, Francois Regnier/Fr., Julien Martin/Fr. (Man), Martin van den Brink/Niz., Wouter de Graaff/Niz., Daniel Kozlovský (Renault), Ignacio Casale/Chile, Álvaro León/Chile, Petr Čapka (Tatra).

Klasik: Ondřej Klymčiw, Petr Vlček (Škoda 130 LR).

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž