Porsche 911 GT3 Cup. Vůz Tomáše Pivody v barvách Konrad Motorsport má 450 koní,

Porsche 911 GT3 Cup. Vůz Tomáše Pivody v barvách Konrad Motorsport má 450 koní, objem 3,8 litru a váží 1 200 kg. | foto: Miloslav Jančík, MF DNES

Český pilot Pivoda boří své limity. Teď musím zrychlit, hecuje se

  • 0
Německé Monte Carlo, takové přízvisko nosí Norisring, městský okruh v Norimberku, kde se o víkendu konal motoristický svátek v podobě závodního víkendu DTM. V něm se kromě speciálů DTM jedou i další doprovodné série - Formule 3 Euro Series a Porsche Carrera Cup. V tom druhém stál na startu i dvacetiletý pilot Tomáš Pivoda.

Norisring, městský okruh na kraji Norimberku zažil svůj letošní vrchol, na závodní víkend DTM se totiž očekávalo 140 tisíc diváků. Vinou veder a bouřek jich sice bylo trochu méně, ale zážitkům na síle rozmary počasí neubraly. Klidně se pod to podepíše i jediný Čech, který se na start postavil, přerovský pilot Tomáš Pivoda totiž zajel osmým místem své letošní maximum v Porsche Carrera Cupu.

Tomáš Pivoda

Narodil se 21. srpna 1991 a pochází z Horních Moštěnic u Přerova. V osmi letech začal jezdit v motokárách, propracoval se do širší světové špičky a stal se továrním jezdcem italského Maranella. V roce 2008 přešel do seriálu Italia Formula Masters, ale ve formulích se neprosadil a následující dva roky nezávodil. Vrátil se v roce 2010 v českých vytrvalostních závodech a loni startoval v Porsche Sports Cup Endurance. Letos jede v prestižním Porsche Carrera Cup Deutschland, kde je třetím nejmladším jezdcem. Po devíti závodech je 13. a zároveň pátý mezi nováčky. O víkendu na Norisringu byl Pivoda osmý, což je zatím nejlepší umístění v sezoně.

Z prvního závodu máte osmé místo, ze druhého čtrnácté. Úspěšný víkend na Norisringu?
Je to nejlepší letošní výsledek, takže musíme být spokojení. Osmé místo je neskutečné, ve druhém závodě byly těžké podmínky, ale také jsme dojeli na bodech. Jediné, z čeho jsme trochu zklamaní, je rychlost. Byl to krátký okruh, takže jsme chtěli být v půlvteřině na nejlepší, ale dostali jsme trochu víc. Poprvé jsem jel na městském kruhu a bylo to něco úplně jiného, než jsem dosud zažil.

V první sezoně v Porsche Carrera Cupu dojíždíte do patnáctky. Je to důvod ke spokojenosti?
Na začátku sezony jsme si říkali, že by bylo dobré párkrát bodovat. To se nám daří pravidelně a i rychlostně jsme kolem dvanáctého místa. Je to tedy lepší, než jsme očekávali. Dva roky jsme totiž na mezinárodní úrovni nezávodili. Cítím, že se v průběhu roku zlepšujeme.

Napadá vás občas, kde jste mohl být nebýt té dvouleté pauzy?
Bylo to hrozně komplikované. Do formulí jsme tehdy odešli nepřipravení v půlce sezony a do extrémně vyrovnané série. Nebyli jsme ve Formuli Masters konkurenceschopní, ani ve druhém roce jsme nezajeli výsledky. Do toho nastoupila ekonomická krize, takže jsme mohli jezdit jen jednodušší závody jako je český mistrák. Radši jsme se rozhodli pro pauzu.

Jak těžké bylo se vrátit?
Paradoxně první testy, které jsme dělali s panem Mičánkem, se vyvedly velmi dobře. Byl jsem docela rychlý a na český mistrák to stačilo. Daleko těžší je ale vrátit se na mezinárodní úroveň.

Zvlášť když v Porsche Carrera Cupu startují piloti s mnohaletými zkušenostmi.
Je to nejrychlejší cupové závodění. Všechno je profesionální, a i kdyby to nebyla doprovodná série DTM, pořád by měla hodně fanoušků. Auta jsou skvělá a vyrovnaná, v lepší sérii jsem určitě nejel.

Závodní série Porsche

V letošním roce organizuje Porsche po celém světě 19 sérií závodů ve 26 zemích, přičemž těch, které nesou název Carrara Cup je osm. Nejprestižnější z nich se jede v Německu. Všechny však sledují ideu identických vozů vycházejících ze sériového modelu. Žádná jiná automobilka podobně široký rozsah závodních aktivit nemá.

Historie
Série závodů identických vozů Porsche začal v Německu v roce 1987 Turbo Cup. V roce 1990 na něj navázal Carrera Cup Deutschland a francouzský protějšek Turbo Cup. Nyní se jede s verzí 911 a tyto série jsou páteří Porsche Motorsport.

Porsche 911 GT3 Cup
Letošní vůz vychází z modelu 911 GT3 RS, který je schválený pro jízdu v běžném provozu. Přední maska je totožná, liší se ale v předním spoileru, který je u verze Cup snížen na 15 milimetrů. Na identitu vozů dohlíží přísné kontroly. Týmy mohou měnit nastavení jen v několika parametrech - tlak v pneu, zadní křídlo či výška vozu. Verze pro vytrvalostní závody má navíc 100 litrovou nádrž s funkcí rychlého tankování.

Takže v ní budete sbírat zkušenosti i příští rok?
Určitě to budou velká auta, cesta zpět do monopostů už nevede. Buď bychom zůstali v Carrera Cupu, také můžeme jezdit GT závody, buď německý Adac šampionát nebo mistrovství světa v GT. Druhá možnost jsou vytrvalostní závody. K tomu jsme asi blíž a pravděpodobně by to bylo v Porsche.

Takže se přikláníte spíše k vytrvalostním soutěžím?
Ať je to jak chce, tak v čase na jedno kolo ztrácím. Ale když se to rozloží do závodu, tak jsem relativně rychlý a extrémně vyrovnaný. Proti ostatním dělám minimum chyb, takže ve vytrvalostních závodech bychom mohli být úspěšnější.

Jaký na vás udělal DTM a vše kolem něj dojem?
Je to neskutečné! Norisring byl přitom slabší závod kvůli počasí, protože bylo hrozné vedro. Němci jsou neskuteční fandové, závody je baví a atmosféra na nich je neopakovatelná.

Na celém závodním víkendu DTM jste jediný český pilot. Je tak těžké do něj proniknout?
Zaprvé je potřeba si říct, že v Česku moc pilotů není. Mladé naděje jsou ještě v motokárách nebo se spíš věnovali vytrvalostním závodům jako Honza Charouz. Navíc Carrera Cup u nás není moc známý. Jsou populárnější závody, do kterých je jednodušší se dostat a mají menší rozpočet.

A nechybí vám krajan v týmu nebo na okruhu?
Když mi bylo čtrnáct, odešli jsme závodit do Itálie a už jsem si zvykl, že jsem na závodech sám a pracuju s lidmi z jiných zemí. Nevidím v tom problém, jen jsem se zatím nenaučil němčinu. Cítím jazykovou bariéru a měl bych na tom zapracovat. Na italštinu jsem potřeboval půl roku, ale němčina mi nejde. Musím to odbourat, abych se cítil jako kdekoliv jinde.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž