Tomáš Vrátný je soukromníkem, který má pronajatý druhý vůz Lopraisova týmu ve...

Tomáš Vrátný je soukromníkem, který má pronajatý druhý vůz Lopraisova týmu ve specifikaci, s níž Aleš Loprais trápil kamazy při posledním Dakaru. | foto: loprais.cz

Nováček Dakaru Tomáš Vrátný zvládl i Lysou horu z písku

  • 0
Pět náročných etap mají za sebou jezdci z kraje, kteří se účastní letošního ročníku dakarské rallye. Tu šestou organizátoři zrušili kvůli sněžení v Andách. Pátek tak účastníci strávili ve společné koloně.

Dakarská rallye v Jižní Americe, to je závod, ve kterém se účastníci potkají snad úplně se vším. Ve čtvrteční 5. etapě zdolávali hory písku, včerejší 6. etapu museli organizátoři zrušit kvůli sněhovým bouřím vysoko v Andách.

"Ve čtvrtek to byla první skutečná dakarská etapa, i když krátká, ale se spoustou písku a relativně čistým výhledem bez extrémních prachových mračen, která nás pronásledovala minulé dny," líčil Aleš Loprais.

Jeho tatrovka Loprais Tatra Teamu dorazila do cíle etapy druhá, celkově se mezi kamiony drží na čtvrté příčce. "Změnili jsme nastavení podvozku a vyplatilo se nám to, auto mělo lepší jízdní vlastnosti. Makáme dál," uvedl Aleš Loprais.

Rus Ilgizar Mardeev zatím mezi nejlepší jezdce nepatří.

Písečnou etapu si hodně užil dakarský nováček Tomáš Vrátný z Ostravy. "Přiznávám, jel jsem bojácně a zdrženlivě – vždyť tam bylo tolik písku! Vážně jsem jel hlavně na jistotu a pošetřil tatru i nás všechny v kabině," popisoval šestatřicetiletý jezdec Bonver Dakar Teamu.

"Brzy po startu přišlo stoupání na Lysou horu z písku. Fakt. Když jsem to viděl zespoda, jen jsem na to koukal," líčil Tomáš Vrátný. "Jenže nezbývalo nic jiného, než se nadechnout a vyrazit. Mám pocit, že jsem ten kopec vyjel na jeden nádech. A pak jen duny, duny a duny."

Tomáš Vrátný se prozatím drží na dvacátém místě. "Je tu pět mocných vozů Iveco, stejný počet strojů MAN i Kamazů a k tomu samozřejmě Aleš Loprais. Všechno superkvalitní a zkušené posádky i technika," vypočítával ostravský závodník. "Takže z pohledu takzvaného zbytku světa to snad na nováčka tak špatné není."

Ještě blíže elitě se drží Martin Kolomý z Bruntálu. Prozatím je jezdec Czech Dakar Teamu v kategorii kamionů čtrnáctý a mohl být mnohem výš nebýt technických problémů.

Ve čtvrtek totiž ztratil Kolomý tři čtvrtě hodiny kvůli hadici turba, která třikrát praskla. Posádka tatry Czech Dakar Teamu tak několikrát na trati zastavovala, opravovala a opakovaně předjížděla ty samé soupeře. "Museli si myslet, že si z nich děláme srandu. Předjedeme Iveco a za pár kilometrů stojíme. Po opravě je dojedeme a znovu stojíme. Tak to šlo i třikrát se stejným soupeřem.Už jen nevěřícně kroutili hlavami," popisoval pilot soutěžní tatry Martin Kolomý.

Ovšem Kolomého vůz umí jet i hodně rychle. Například poslední úsek třetí etapy absolvovala zelená Tatra Czech Dakar Teamu v druhém nejlepším čase, pouhých patnáct vteřin za vítězem.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž