Nezávodí, jen testuje. Ale to se změní, věří Kresta

Praha - Startoval ve všech loňských závodech mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jenže letos? "To se nedá srovnávat," povzdechl si Roman Kresta. Český jezdec je členem prestižního továrního týmu Ford, ale nezávodí. Jako testovací jezdec se věnuje práci v zázemí britského týmu.

"Musíte se na to ale dívat ze dvou pohledů. Spousta jezdců je na tom stejně jako já. Navíc třeba nedělají vůbec nic," poukázal Kresta na nelehkou situaci na poli rallyeových jezdců.

Navíc svůj předešlý rok považuje za skvělý i z pohledu všech účastníků světového šampionátu.

"Byl jsem jedním z mála jezdců, kteří absolvovali všechny závody, byl jsem mezi top elitou MS. Letos je to trochu jinak, i když moje vytíženost v první polovině roku byla větší než loni," podotkl.

Dlouholeté české jedničce navíc pomáhá fakt, že něco podobného již v minulosti zažil. "Jsem zvyklý, že moje kariéra je taková," řekl Kresta a prstem nakreslil ve vzduchu sinusoidu.

Už několikrát totiž zažil po vydařených závodech či sezoně zlom, po kterém následoval propad. Zatím vždy se ale dostal zpět a ještě výše.

I proto bývalý tovární jezdec Škody, který v MS startoval i s vozem Peugeot 206 WRC připravovaným francouzským týmem Bozian, věří, že se mu to podaří opět.

Černá práce

Momentálně se však plně soustředí na "černou" práci pro Ford. Testuje Focus O6 WRC a zaučuje zájemce o koupi či pronájem vozů od továrního týmu M-Sport.

"Svým způsobem jsem dělal rallye školu. Testoval jsem s řadou jezdců, kdy jsem seděl vedle nich při jejich prvních jízdách a díky tomu, že auto znám, tak jsem říkal technikům, jak jim mají auta nastavovat podle jejich jízdy," popsal Kresta svůj program.

Navíc se věnuje vývoji Fiesty S1600, se kterou startuje i v britském šampionátu. Ten ford převzal od jednoho ze soukromých týmů a chtěl by jej připravit, aby byl vůz konkurenceschopný v rámci MS, kde tyto speciály startují v kategorii junior WRC.

"Auto se převzalo po týmu, který jej vyrobil a vymyslel, ale bylo tragické. Stále ještě není plně konkurenceschopné a je ve vývoji, ale už jsme ale udělali velký pokrok a například na kilometru jsme na šotolině zrychlili o tři čtyři vteřiny," podotkl český jezdec, který v Británii spolupracuje s navigátorem Petrem Grossem.

Po dvou letech v Česku

Po dvou letech budou mít Krestu šanci vidět i fanoušci rallye v Česku. V srpnu by měl být největší hvězdou zlínské Barum rallye. Zda se ale představí s fiestou, jak je momentálně plánované, není jisté.

"Máme odjeté dva závody a to auto není ve stavu, abych mohl konkurovat dalším šestnáctkám a mohl jet na špici. Do Barumky jsou ale ještě necelé dva měsíce, takže vývoj může jít dál a já doufám, že se tak stane," uvedl Kresta.

Kdyby ale chtěl usednout do jiného vozu než Ford, musel by dostat povolení továrního týmu.

Kresta se navíc úplně nevzdává myšlenky, že by se ještě letos představil v MS s focusem WRC. Je si ale vědom, že šance moc velká není.

"Vše je o penězích. Navíc po Finsku přijdou zámořské soutěže, které stojí ještě více," uvedl.

Přesto se Kresta s Grossem téměř jistě startu v MS letos dočkají. Britská rallye je totiž součástí národního šampionátu, proto by se měli na startu objevit s fiestou S1600.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž