Mostecký okruh | foto: Karel Pešek, MAFRA

Autodrom v Mostě bude světový, pět let má hostit šampionát superbiků

  • 20
Historická událost pro mostecký autodrom, na okruhu pod hradem Hněvín se poprvé v jeho dějinách uskuteční podnik seriálu mistrovství světa. Letos v srpnu a pak další čtyři roky bude hostit šampionát superbiků, pětiletou smlouvu s promotérskou společností Dorna podepsal šéf představenstva Josef Zajíček ve čtvrtek.

„Je obrovská čest a radost, že do Mostu zavítá tak vynikající světová série. Vrcholem našeho okruhu bývalo mistrovství Evropy tahačů, ale tohle všechno převyšuje. Po 40 letech, co autodrom stojí, můžeme poprvé pořádat mistrovství světa,“ nadchlo Zajíčka.

Vstupenky na Mistrovství světa superbiků na Autodromu Most kupujte ZDE

Elitní motocyklové závodění, tedy šampionát superbiků a MotoGP, léta patřilo k Brnu, jenže tam minimálně příští sezonu odpískali kvůli ekonomickým problémům a špatnému stavu trati. Superbiky se tam naposledy jely v roce 2018, ale skončily kvůli slabšímu zájmu fanoušků a finanční ztrátě. Štafetu přebírá Most, byť o MotoGP neuvažuje.

Sto milionů za asfalt v Brně? Asi je na severu výrazně levněji, rýpli si Mostečtí

„Myslím, že to není reálné. Náš okruh je nějak stavěn, má určitý pozemek, vzdálenosti od dráhy k plotu. A v dnešní době nám to neumožňuje, abychom splnili přísný homologační předpis. Bezpečnost diváků i závodníků je na prvním místě, o MotoGP se zatím nezajímáme,“ prozradil předseda představenstva Autodromu Most. „Teď cílíme na superbiky, tam se vidíme. Bude to náročné finančně, organizačně i personálně, ale chceme být nejlepší.“

Mostecký závod je šestým z třinácti v mistrovství světa, v kalendáři je zapsaný na 6. až 8. srpna. Spolupořadatelem bude Autoklub České republiky, který pomohl k získání podniku na diplomatickém poli. „Vedle seriálu MotoGP jsou superbiky absolutní špička, co může motoristický fanoušek sledovat. Liší se v tom, že nejde o prototypy, ale o motocykly, které můžete koupit v obchodě. Což je pro řadu fanoušků přitažlivější,“ míní Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky.

„V zimě mě napadlo, že ve složité době pandemie chybí pořadatelé, tak proč to nezkusit? Ruší se závody v zámoří, je obtížné pořádat je v Argentině a jinde, v Rusku platí zákaz kvůli trestu za doping. Takže se to podařilo dojednat pro Most. Ještě nám v Česku schází světový podnik v automobilovém sportu, to bychom také rádi.“

Rea je znovu mistrem světa v závodech superbiků

Jonathan Rea - mistr světa v závodech superbiků.

Autodromu s financováním pomůže jak stát, tak samospráva, věří jeho představitelé. Podporu ohlásila Národní sportovní agentura, ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová i premiér Andrej Babiš. Do závodů ještě musí organizátoři udělat na okruhu spoustu úprav. „Jak na trati, tak v zázemí. Taková sportovní megaudálost potřebuje vyřešit všechno od parkování, přes generátory až po záchranku a hasiče. Těch kroků je mnoho, s inspektorkou FIM (Mezinárodní motocyklové federace) jsme dali dohromady harmonogram změn,“ uvedl Zajíček. „Každý den se snažíme na okruhu trénovat a peníze od klientů hned posíláme na úpravy. Budou probíhat v nočních hodinách nebo o svátcích, jindy je trať vytížená.“

Nový asfalt je už na téměř celé trati, která měří 4 212 metrů, v cílové rovince zatím ještě ne. Letošní plány překazila pandemie koronaviru a uzavření areálu, kvůli čemuž autodrom nevydělával. „Investice jsme kvůli covidu pozastavili, abychom přežili, protože jsme několik měsíců byli zavření a nejezdili zákazníci z Německa kvůli povinné karanténě, těch přitom máme 90 procent. Poslední etapu asfaltu uděláme v listopadu, zatím ho repasujeme, aby v něm nebyly pukliny a nerovnosti,“ ubezpečil Zajíček. Pořádání superbiků vyjde na desítky milionů korun.

„Jsem předseda představenstva sedmým rokem a veškeré peníze, které jsme vydělali, jsme investovali do oprav. Ale ty miliony tam můžeme nalévat od rána do večera a není to vidět. V desetiletém plánu máme restauraci, zdravotnické centrum, hospitality, hotel pro závodníky i návštěvníky, restauraci.“

Oliver König (s číslem 52) na trati závodu MS superbiků v Assenu
Oliver König (vpravo) na trati závodu MS superbiků v Assenu

Oliver König (s číslem 52) na trati závodu MS superbiků v Assenu.

Český talent a letošní maturant Oliver König je nadšený, že bude závodit v Mostě. „Mým nejlepším výsledkem je 7. místo v Doningtonu, pódium je vysněné, vítězství by bylo krásné. Pro mě je mostecká trať jedna z nejoblíbenějších, atraktivnější než Brno. Líbí se mi šikana, motorka na brzdách jde prakticky do driftu, je to adrenalin,“ svěřil se. Šikana po startu pro letošek zůstane zakroucená, nepojede se rovně. „Po prvním závodě si s chladnou hlavou sedneme a řekneme si, co dál,“ nevyloučil změnu Zajíček.

Věří, že srpnový podnik bude přístupný divákům aspoň v omezené kapacitě. „Šedesát dnů před závodem vyhotovíme a připravíme opatření, abychom splnili aktuálně platné přepisy. Naše výhoda je, že loni jsme pořádali mistrovství Evropy tahačů, takže jsme si odzkoušeli, jak oddělit závodníky, pořadatele, diváky. Máme to secvičené, jsme sehraní,“ tvrdí.

Tahače se v Mostě pojedou koncem srpna, dalším vrcholem bude koncem srpna série Nascar. Nad oběma víkendy však ční mistrovství světa superbiků, které vypukne koncem května ve španělském Aragonu.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž