V duši sedmadvacetiletého pardubického plošináře se po Velké ceně Skandinávie proháněly dva zcela odlišné pocity.
Na "domácím" oválu v Malille, jejíž barvy hájí ve švédské lize, si prožil druhý nejvydařenější závod v letošním mistrovství světa. O napodobení šestého místa z úvodního podniku ve slovinském Kršku si však mohl nechat jen zdát.
Pošesté v řadě nedokázal bránu do semifinále odemknout. Se ziskem pěti bodů skončil třináctý.
"Nebyl to extrémně nepovedený závod. Ale ani úspěšný," pronesl jediný český stálý jezdec Grand Prix, jemuž se však účast v příštím ročníku prestižního seriálu znovu víc vzdálila. V průběžném pořadí je nadále patnáctý.
Lepší závod v letošním Grand Prix jste zajel pouze v Kršku. Ale radostí asi zářit nemůžete, že?
Nejsem až tak zklamaný, ale ani šťastný. K postupu do semifinále mi chyběly jen dva body. V každé jízdě jsem měl šanci je získat, bylo to strašně vyrovnané. Bohužel jsem měl trošku smůlu na los. Letos se mi to stalo snad už počtvrté. Dvakrát jsem startoval ze čtyřky.
Startovat z vnějšku na dráze v Malille je velkou komplikací?
Trojka a čtyřka znamenají v Malille absolutní nevýhodu. Třeba v Praze to jde, ale tady ne. Jezdím tady ligu, tak to dobře znám. Navíc ještě hodně pršelo, dráha byla mokrá a zpočátku i dost kluzká.
Ze startovní pozice čtyři jste zahajoval závod. A dojel jste poslední.
To byl blbý začátek. Start se mi docela povedl. Jenže pode mnou byl Dán Andersen, pro něhož to je také domácí dráha. Přivřel mě a přede mne se dostali i ostatní. Pak už se nedalo nikudy předjet.
Zato ve druhé jízdě jste si musel hodně spravit chuť. Dojel jste si pro vítězství. Byla to velká vzpruha?
Jízda se mi povedla skvěle. Nejen díky vítězství. Soupeřům jsem dost nadělil. Hodně mě to povzbudilo.
Jenže pak už body na vaše konto naskakovaly jen sporadicky. V dalších dvou jízdách jste skončil vždy třetí.
V jedné jízdě jsem zaváhal, mohl jsem se dostat na druhé místo. Bohužel v hledišti se objevil záblesk červeného světla od foťáku. Zmátlo mě to. Myslel jsem si, že je jízda zastavená. Na zlomek vteřiny jsem ubral a malinko jsem ztratil rychlost. Téměř okamžitě jsem zase zabral, ale už bylo pozdě. I malinká chybička v této konkurenci znamená strašně moc a nejde napravit.
I přesto jste až do poslední jízdy zůstával ve hře o postup do semifinále. Jenže v ní jste narazil na dva vedoucí jezdce Grand Prix, Dána Nickiho Pedersena a Australana Jasona Crumpa, a dojel jste poslední.
I když byla jízda hodně nabitá, chtěl jsem v ní udělat dobrý výsledek. Chtěl jsem zazářit a vyjet si aspoň dva body, které by mě posunuly do semifinále. Trošku jsem zariskoval. Vzal jsem si druhou motorku, přestože nebyla vyzkoušená. Bohužel se to nepovedlo.
A semifinálová vidina zmizela...
...o dva body. Není to moc, ale v této konkurenci je to hodně těžké. Je potřeba mít štěstíčko a nedělat zbrklá rozhodnutí. Ne všechno jsem udělal správně, i když to už nebyly tak hrozné chyby jako při předchozím závodě v Praze.
Ovál v Malille dobře znáte, za tamní klub jezdíte švédskou ligu. Nevypadá to však, že to pro vás byla výhoda. Co vy na to?
V Malille se mi líbí, daří se mi tam. Naposledy v lize jsem na tomto oválu udělal deset bodů. Jenže na Grand Prix to bylo úplně jiné. Ole Olsen nechal udělat tvrdou dráhu. Nebyla stejná, na kterou jsme zvyklý z ligy.
Takže to nebylo domácí prostředí?
To zase ne. Cítil jsem se jako doma. Lidi mě hodně povzbuzovali. Při představení jezdců jsem měl skoro největší aplaus. Fandili mi i Švédové. Byla to příjemná Grand Prix. Možná ještě příjemnější než v Praze.
Závod v Malille byl tedy pro vás prestižnější než Velká cena na pražské Markétě?
Bral jsem ho asi jako nejprestižnější Grand Prix. Chtěl jsem z domácího prostředí něco vytěžit. Čekal jsem víc. Kdybych se dostal do semifinále, byl bych spokojen. Škoda. Mohl jsem být třeba druhý v první jízdě, Holta s Lindgrenem se dali porazit.
Měl bych o ty dva body víc. Ale to jsou kdyby, na to se nehraje.
Účast v příštím ročníku Grand Prix si zajistí osm nejlepších jezdců. Vy jste stále patnáctý a na osmého Poláka Holtu ztrácíte už 28 bodů. Je možné ho v posledních čtyřech závodech ještě dohnat?
Je potřeba mi mít hodně štěstí a musí vám vše vyjít na sto procent. Ale ztráta je už dost velká, osmička mi uniká. Asi už to není moc reálné.