Fernando Alonso s vozem Ferrari před Lewisem Hamiltonem na Mercedesu v

Fernando Alonso s vozem Ferrari před Lewisem Hamiltonem na Mercedesu v kvalifikaci Velké ceny Austrálie formule 1. | foto: Reuters

Silný déšť přerušoval australskou kvalifikaci F1, ukončila ji tma

  • 20
Jezdce formule 1 přivítaly v nové sezoně husté dešťové mraky. Kvůli potokům vody začala kvalifikace o půl hodiny později a po první části byla opět zastavena. Nakonec musela být v 18:45 místního času přeložena na neděli jednu hodinu ráno SEČ.

V Austrálii končí léto a kromě deště překvapilo jezdce poměrně chladné počasí. Začátkem kvalifikace nebylo v městském parku v Melbourne ani dvacet stupňů Celsia.

Sezona Grand prix startuje v Austrálii již pošestnácté, ale dosud nikdy nebyla kvalifikace tak komplikovaná. Na vodu na dráze doplatilo několik jezdců nehodami, naštěstí k žádnému zranění nedošlo.

Společnost Pirelli připravila pro letošní sezonou nové typy pneumatik, které se mnohem rychleji opotřebovávají, ale jak dlouho skutečně vydrží gumy v závodě, se z předsezonních testů vyčíst nepodařilo. A kvůli dešti to není jisté ani po sobotě, stejně jako zůstane zahaleno tajemstvím skutečné rozložení sil letošního startovního pole.

Nakonec musely být jízdy kvůli zapadajícímu slunci zrušeny. Kvůli tomu, aby mohl být přenos vysílán v Evropě v přijatelný čas, začíná až v pět odpoledne australského času a okruh v Albert Parku není vybaven umělým osvětlením. Kvalifikace bude pokračovat v neděli v jednu ráno SEČ.

V neděli by už podle aktuální předpovědi nemělo od rána pršet, ale obloha zůstane nad Melbourne zatažená. Teploty mají průběžně stoupat.

Úvodní část kvalifikace (20 minut, 6 nejpomalejších jezdců končí)

Úvodní kvalifikace sezony formule 1 nakonec začala s půlhodinovým zpožděním a proudy vody stále ještě stékající po asfaltu v melbournském Albert parku dávaly šanci na dramatickou podívanou.

Hned v úvodu bylo na co koukat. První jezdec na dráze, Lewis Hamilton, nezvládl svůj monopost udržet na dráze a po smyku ho poslal zádí do bariéry. Žádná velká rána to nebyla, ale vůz Mercedes byl zničený dostatečně.

Ještě chvíli před mistrem světa sezony 2008 boural i nováček Giedo van der Garde ze stáje Caterham, který však, stejně jako Hamilton, dokázal dojet se svým monopostem zpátky do boxů. Mechanici Mercedesu se spokojili s výměnou zadního spoileru a poslali auto zpátky na trať.

Podobně na tom byl Felipe Massa, který na mokru urazil přední křídlo svého Ferrari. Také on mohl v jízdách pokračovat. Se svými vozy se smýkala po dráze celá řada jezdců, ale nikdo nestihl své auto poničit natolik, aby nemohl v kvalifikaci pokračovat. Tedy až do závěrečné minuty.

Po polovině kvalifikace byli v čele favorizovaný Sebastian Vettel z týmu Red Bull, ale za ním se nečekaně držel Jean-Eric Vergne ze stáje Toro Rosso. Neoficiální B-tým mistrovské stáje vypadal už v předsezonních testech velmi dobře.

To však nic neznamenalo, protože v závěru jízd se začalo hodně zrychlovat. Do čela se vyhoupl Jenson Button s vozem McLarenu, ale okamžitě ho překonal úřadující vicemistr světa Fernando Alonso s vozem Ferrari.

Závěrečná kola a snahu všech jezdců ukončily dvě havárie a nikdo už nemohl kvůli žlutým vlajkám na dráze zlepšit svůj čas. Esteban Gutierrez urazil přední křídlo svého vozu Sauber a zastavil s nepojízdným vrakem uprostřed dráhy. Charles Pic se svým strojem Caterham dopadl podobně.

Nejrychlejší čas nakonec zůstal na kontě Nika Rosberga ze stáje Mercedes. Druhý skončil Alonso s Ferrari a třetí byl vítěz závěrečného tréninku Romain Grosjean z týmu Lotus.

Kromě "bouráků" Charlese Pice a Estebana Guetierreze skončili v úvodní části kvalifikace také Pastor Maldonado s vozem Williams, dvojice Marussie Jules Bianchi a Max Chilton a Giedo van der Garde s druhým Caterhamem.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž