Jošimasa Sugawara | foto: Profimedia.cz

Sem tam cigaretka, pivko a v 77 letech zase na Dakaru

  • 3
Roky běží, on zůstává. Japonec Jošimasa Sugawara nechyběl od roku 1983 na žádném ročníku Rallye Dakar a startoval už ve třech kategoriích.

Letos to pro něj bylo krátké. Až neuctivé. Jenže dakarská rallye, drsné to klání, prostě nezná slitování ani s legendami a věrnými pokořiteli.

A tak už zkraje druhé etapy blikla na stránkách závodu krátká zpráva: „Nejzkušenější jezdec se trápí v dunách, jen 32 kilometrů po startu speciálky.“

Druhý den nato se jméno Jošimasy Sugawary objevilo mezi těmi, kteří už klání vzdali (teoreticky může díky pravidlu jet s penalizací druhou část závodu).

I tak Japonec dál posouvá rekordy, nad kterými žasnete. V 77 letech to byl jeho 36. start na Dakaru a byť roky mluví o tom, že tentokrát to bylo zaručeně naposledy, stejně se vrací.

A nejspíš i v lednu 2020.

„Každý rok tu dělám chyby, takže se vracím, abych jich konečně spáchal méně,“ zní jeho odpověď na věčné otázky, proč se znovu a zase žene na Dakar, do onoho tvrdého dobrodružství, často očistce.

Rallye Dakar 2019

Všechny texty ke slavnému závodu

Začalo to nevinně počátkem 80. let, když listoval jedním motocyklovým magazínem a našel v něm článek a fotky z Dakaru. Prý to byla láska na první pohled, a tak se tu v roce 1983 poprvé objevil, ještě coby motorkář. „Vůbec jsem tehdy nerozuměl pravidlům, takže jsem třeba v prologu jel s náhradní pneumatikou na zádech.“

Nedokončil poprvé, nedokončil podruhé, a tak napotřetí už startoval ve třídě aut, a by se z něj v roce 1992 pro změnu stal „kamioňák“, a jako první i jediný člověk na Dakaru okusil tři hlavní kategorie. „Náklaďáky jsou pro mě z pohledu řízení nejzajímavější,“ tvrdí.

Hodně se od jeho premiéry změnilo. Dakar už není „utajeným“ soutěžením v Africe, ale jezdí se pod přísným dohledem kamer v Jižní Americe. Mnozí z jeho rivalů jsou už starci užívající si důchodu, a byť jména jako Loprais, de Rooy či Macík dál zůstávají ve startovním poli, patří synům a synovcům.

I Sugawarův syn Teruhito už roky kráčí v otcových šlépějích. „Naučil mě všechno. Nejen řídit kamion, ale hlavně to, jak řídit tým, jak se chovat k lidem. Mít v životě pokoru.“

Loni tu Sugawara senior rovněž ztroskotal ve druhé etapě, 11 hodin marně čekal v dunách na pomoc a musel s navigátorem svépomocí vykopat zapadlý kamion. Když se ho pak reportéři ptali na recept na dlouhověkost a energii, zažertoval: „Občas si dám cigaretu a tu a tam vypiju nějaké pivko.“ Má však osobního trenéra a několikrát do týdne je v posilovně. A jeho motto zní: „Nepřeceňujte své síly.“

Josef Kalina, legendární navigátor, který je na Dakaru tentokrát v roli televizního reportéra, s úsměvem říká: „Sugawara mi leze na nervy tím, že mi ubírá rekordní místo v soutěži dědkovství.“

Závodníci považují Sugawaru za výborného řidiče, který vždy jezdil na úplné hraně možností auta.

Ano, v počtu účastí i dojetých Dakarů (29, nikdy ale nevyhrál, byl pětkrát druhý) je rekordman, stále je však o čtyři roky mladší, než je historicky nejstarší účastník závodu, 81letý Marcel Hugueny.

Sugawara napůl ze srandy, napůl vážně tvrdí, že on by rád rovnou 50 startů, což by znamenalo setrvat v nepohodlné sedačce do 91 let.

Nemožné? Kdo ví... Třeba se v roce 2033 setká na startu i s Alexem Lopraisem, teď pětiletým pokračovatelem dakarského rodu.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž