Jiří Janák, Alfa Romeo 156

Jiří Janák, Alfa Romeo 156 - Jiří Janák projíždí s vozem Alfa Romeo 156 zatáčku Variante Prima na autodromu Monza při debutu v závodech MS cestovních automobilů. | foto: Petr Gabiel

Janáka potrápily na Monze brzdy

Monza - Závod plný překvapení a vzrušujících soubojů, které zvedaly diváky ze sedadel. Takový byl úvodní podnik seriálu MS cestovních vozů. Hned úvodní dva závody na Monze nabídly divákům atraktivní podívanou s výsledkem, který je velkým příslibem pro další klání. Na stupně vítězů totiž vystoupili jezdci všech čtyřech zúčastněných továrních týmů. Jediného Čecha na startu, Jiřího Janáka, trápily potíže s brzdami.

Sobotní kvalifikace napověděla, že stáj Chevrolet a především Seat po dobu zimní přestávky nezahálely a do dalších bojů se s nimi musí počítat. Nejrychlejší kolo sice předvedl obhájce mistrovského titulu Andy Prialux, který si s vozem BMW zajistil nejlepší startovní pozici. Ale druhý nejrychlejší čas překvapivě zajel debutant Yvan Muller se Seatem Leon. Teprve za ním se umístil zástupce domácího týmu a miláček italského publika Brazilec Augusto Farfus na Alfě Romeo 156.

V neděli brzy po ránu se tribuny italského autodromu zaplnily diváky a v některých zvláště vyhlášených sektorech bylo již těsně před startem prvního závodu opravdu velkým problémem najít volné místečko. Monza je pro jezdce velmi těžkým okruhem, ale zdejší fanoušci dovedou na trati vytvořit skvělou atmosféru. A o víkendu se to znovu potvrdilo.

Po startu 1. závodu bez problémů obhájil první pozici Prilaux a usadil se na čele. Za ním se odehrávala vzrušující podívaná. Hned v prvním zpomalovacím úseku - Variante Prima, se do sebe zaklesly dvě alfy - zatím co vpředu jedoucí Farfus i s poničeným vozem pokračoval dál, Tavanův vůz byl po nárazu natolik  poškozený, že to znamenalo konec dalšího účinkování.

Ve druhém kole zamířil do boxů s technickými problémy Jorg Müller, ale mezitím došlo na trati k další kolizi. Tu nejhůře odnesl Colciago, jehož Seat León se po srážce ocitl v plamenech a už nepokračoval. Událost si vyžádala bezpečnostní opatření v podobě výjezdu bezpečnostního vozu. V tu chvíli bylo průběžné pořadí na čele Prilaux, D. Müller, Y. Muller, Thompson, Farfus, Tarquini a na sedmé pozici Zanardi.

V pátém kole, po té co se podařilo pořadatelům odstranit poškozené vozy, byl závod restartován. Krásné souboje pak předváděla zejména trojice Zanardi, Tarquini a Rydel. Jejich pořadí se měnilo v každé zatáčce, ale nejúspěšnější z trojice nakonec zůstál Tarquini, který uhájil 5. pozici.

Do druhého závodu se startuje v opačném pořadí a na pole position se tak postavil horkokrevný Brazilec a miláček domácího publika Augusto Farfus s Alfou Romeo 156. V čele se udržel i po startu, ale měl v těsném závěsu Zanardiho, který jel skvělý závod a byl velice nepříjemným soupeřem. Nelítostné souboje o třetí místo sváděla pětice Tarquini, Thompson, Dirk Müller, Priaulx a Rydell.

O první vzrušení se postarali tři z nich - Priaulx, Dirk Müller a Thompson, kteří si vyzkoušeli pevnost svých vozů. Zatímco Thompson mohl být relativně spokojen, protože pokračoval dál, pro Müllera a Priaulxe závod skončil. Vítečnou jízdu předváděl i Balzan, který se z 9. pozice probíjel startovním polem až na 3. místo, o které ho ale v závěru připravil Alain Menu, jenž se tím postaral o nejlepší výsledek pro značku Chevrolet.

Mezitím Zanardi s Farfusem stále sváděli k ohromné radosti domácích fanoušků dramatický souboj o vítězství. Nadšení domácích tiffosi neznalo hranic. Při každém průjezdu diváci na tribunách vstávali bouřlivě aplaudovali. Rozuzlení souboje přineslo až předposlední kolo. Po jednom z mnoha kontaktů zůstal Zanardiho vůz stát na kraji dráhy a Farfus si nikým neohrožován dojel pro druhé vítězství v závodech cestovních vozů.

"Druhý závod byl velkolepý a jsem opravdu šťastný, že jsem vyhrál. Měl jsem skvělý start a těsné souboje s Alexem byly úžasným potěšením," neskrýval radost po závodě Augusto Farfus.

V obou závodech startoval také český jezdec Jiří Janák z týmu Československý motosport. Ten však měl daleko méně důvodů k radost. Debut v MS sice zvládl bez chyb, po celý víkend se však potýkal s technickými problémy.

"Můj dojem je trochu rozpačitý, okruh se mi moc líbí, ale měli jsme potíže s brzdami u našeho vozu a technikům se problém nepodařilo přes všechnu snahu vyřešit," konstatoval Jiří Janák, který si i tak odváží z Itálie tři body do hodnocení netovárních jezdců.

Příští dva závody seriálu MS uvidí 30. dubna okruh ve francouzském Magny Course.

Výsledky 1. závodu:
1. Priaulx (BMW 320si), 2. Y. Muller (SEAT Leon) +3.534 vt., 3. Thompson (SEAT Leon) +4.378, 4. D. Müller (BMW 320si) +4.667, 5. Tarquini (SEAT Leon) +7.332, 6. Rydell (SEAT Leon) +7.639, 7. Zanardi (BMW 320si) +8.339, 8. Farfus (Alfa Romeo 156) +12.908, ... 21. Janák (Alfa Romeo 156 Gta) +33.624 

2. závod:
1. Farfus, 2. Y. Muller +0.951 vt., 3. Menu (Chevrolet Lacetti) +2.580, 4. Balzan (Alfa Romeo 156) +3.924, 5. Gene (SEAT Leon) +5.721, 6. Tarquini +6.927, 7. Larini (Chevrolet Lacetti) +7.895, 8. Terting (SEAT Leon) +8.503, ...18. Janák +25.074 

Průběžný stav MS jezdců:
1. Y. Muller (Fr.) 16 bodů, 2. Farfus (Braz.) 11, 3. Priaulx (V. Brit.) 10, 4. Tarquini (It.) 7, 5. - 8. Thompson (v. Brit.), Menu (Švýc.), D. Müller (Něm.), Balzan (It.) 5.

Průběžný stav MS značek:
1. SEAT 26 bodů, 2. Alfa Romeo 22, 3. BMW 18, 4. Chevrolet 12.

Průběžný stav trofeje nezávislých jezdců:
1. Balzan 20 bodů, 2. Iacone (It.) 13, 3. D'Aste (It.) 8, 4. Sharp (V. Brit.) 8, 5. Romagnoli (It.) 7, 6. - 7. Rangoni (It.), Coronel (Niz.) 6, 8. O'Brien (Irsko) 4, 9. Janák (ČR) 3.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž