Posádka ve složení Filip Mareš a Jan Hloušek se raduje z druhého místa na Barum rallye a zároveň zisku titulu juniorských mistrů Evropy. | foto: Jan Salač, MAFRA

Juniorský šampion Mareš vyhrál o tři desetiny a získal miliony

  • 1
Přemýšleli jste někdy o tom, co se dá stihnout za tři desetiny sekundy? Možná mrknout, možná ani to ne. Přesto tak nicotný rozdíl, který pořádně ani nezaregistrujete, určil závodníka, jenž získal odměnu 100 tisíc eur (cca 2,6 milionu korun). Pouhé tři desetiny rozhodly bitvu o juniorský evropský titul v automobilových soutěžích, který nabízel tuto atraktivní cenu.

Po téměř 1260 ostrých kilometrech v nejrůznějších částech Evropy museli Čech Filip Mareš a Brit Chris Ingram přijet do malé obce Lukov poblíž Zlína. Tady vyvrcholila Barum Czech Rally Zlín i jejich vzájemný souboj o zlatou medaili, slávu a peníze. 

Vyvrcholila českou radostí a anglickým zklamáním, protože Mareš lépe projel poslední zatáčkou a nechal tak soupeře za sebou. V absolutním pořadí to znamenalo druhé a třetí místo.

„Oba byli úžasní,“ poznamenal vítěz Barum rally Jan Kopecký, který byl o minutu a půl rychlejší. „Doufám, že příští rok budou ještě víc vepředu a zapojí se do bitvy o celkové vítězství.“

O triumfu Kopeckého nebylo pochyb, takže veškerá pozornost se soustředila na boj o evropský juniorský titul. Oba piloti, jedoucí shodně ve Škodě Fabii R5, nabídli to nejlepší, co umí. Rozdíl mezi nimi nebyl ani jednou větší než 7 sekund.

„Psychicky to bylo hodně náročné,“ vydechl si Mareš.

Přestože oba nasadili pekelné tempo, zvládli soutěž bez výraznějších chyb. To ukazuje, že na Barumku se připravili dokonale.

„Dali jsme do toho všechno, ale Chris jel neskutečně. Klobouk dolů před jeho výkonem,“ ocenil soupeře Mareš, jehož v kokpitu doplňuje Jan Hloušek. „Chris nás dotlačil k tomu, abychom jeli na našem limitu.“

Oba závodníci proti sobě bojovali už před dvěma lety ve vozech s jednou poháněnou nápravou. Ingram tehdy získal titul, Mareš byl bronzový. Také letos začal lépe Brit, ovšem český jezdec předvedl parádní sérii. Začal čtvrtým místem v Lotyšsku, pak ovládl závody v Polsku, Itálii i doma ve Zlíně.

„Samozřejmě jsem tam chtěl uspět taky. Ale sám na sebe jsem si kladl velký tlak a byl jsem pak pomalejší než Filip. Teprve ve Zlíně jsem předvedl, co opravdu umím. Bohužel to nestačilo,“ posteskl si Ingram.

Co nakonec rozhodlo? Dost možná, že domácí prostředí. Přestože Ingram už na Zlínsku v minulosti startoval, přece jen nezná zdejší prostředí tak dokonale jako Mareš. Ten sice pochází z Mladé Boleslavi, ale mohl se spolehnout na toho nejlepšího rádce – trojnásobného vítěze Barumky Romana Krestu, který mu chystá vůz.

„Říkal mi jeď v klidu a tlač. Snažil jsem se to dodržet,“ poznamenal Mareš.

V drahém motoristickém sportu není zvykem, že v banku je finanční prémie. Společnost Eurosport Events, která je promotérem seriálu, ji vypsala proto, aby podpořila rozvoj mladých pilotů a přilákala je do šampionátu. Oba po ní toužili. Nechtěli, aby jim sezona končila už v srpnu.

„Jsme hrozně rádi, že jsme získali rozpočet na další dva podniky. Byl to náš cíl,“ usmíval se Mareš, který navíc dosáhl na titul domácího vicemistra.

Mistrovství Evropy obsahuje osm soutěží, ovšem junioři spolu zápolí jen v šesti, proto jejich bitva vyvrcholila ve Zlíně. Odměna má pomoci k tomu, aby se vítěz zapojil do boje o absolutní titul. Příště se jede na Kypru a končí se v Maďarsku. A dost možná, že u toho budou oba juniorští rivalové. Mareš je průběžně čtvrtý, zatímco Ingram se posunul do čela.

„Evropský juniorský titul má svou váhu. Doufám, že nám pomůže posunout se v kariéře dál,“ přeje si Mareš.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž