Jedou letos McLaren a Ferrari formuli 1 naposled?

Jedou letos McLaren a Ferrari formuli 1 naposled? | foto: Reuters

Dnes se rozhodne o budoucnosti F1. Skončí osm týmů včetně Ferrari?

  • 61
Magické datum, den D, bod zlomu... Říkejte si tomu jak chcete, ale dnes má padnout rozhodnutí o budoucnosti F1. Automobilová federace FIA zveřejní seznam týmů, které vybrala do příštího ročníku. A zajímavější než jména nových stájí bude, které současné v seriálu zůstanou. Osm z nich stále odmítá závodit za plánovaných pravidel.

Ferrari, McLaren, Renault, Toyota, BMW-Sauber, BrawnGP, Red Bull a Toro Rosso. Všechny tyto týmy mohou v sezoně 2010 ve slavném Grand prix chybět. Aby se tento hororový scénař nenaplnil, sešli se ještě ve čtvrtek zástupci Asociace týmů FOTA s prezidentem FIA Maxem Mosleym.

Čtyřhodinová schůzka v Londýně možná přinesla dohodu, možná ne. Nikdo z přítomných nechtěl zveřejnit výsledek. Ten bude známý až v pátek, kdy FIA vydá seznam účastníků ročníku 2010, jejichž přihlášky byly akceptovány.

Ještě ve středu se nechal šéf týmu Ferrari Domenicali slyšet, že pokud bude Mosley trvat na zavedení dobrovolného rozpočtového stropu 40 milionů liber, Ferrari ve formuli 1 nebude, ani kdyby ho FIA zařadila mezi účastníky. Mluvil o založení konkurenční série spolu s dalšími rebelujícími týmy nebo o účasti Ferrari v závodech, jako je 24 hodin Le Mans.

Pokud automobilky skončí v F1 a založí vlastní sérii, podniknu proti nim právní kroky."
Bernie Ecclestone

Proti konkurenční sérii se ale tvrdě staví majitel komerčních práv formule 1 Bernie Ecclestone, který argumentuje, že má s týmy podepsanou smlouvu, a pokud by závodily v jiném seriálu, porušily by ji.

"Pozice Ferrari se nezměnila," řekl Domenicali. "29. května jsme se přihlásili podmíněně, a pokud FIA naše požadavky nesplní, formule 1 pro nás ztrácí význam. Jako vždy se snažíme najít řešení, ale nemůžeme jít sami proti sobě."

FIA si od rozpočtového stropu slibuje, že přiláká do Grand prix další týmy, což se skutečně děje. Ale jak řekl Domenicali: "Náklady by měly být omezovány, aby účastníci v seriálu zůstávali, nikoliv aby odešli."

Právě odchod Ferrari by byl pro formuli 1 nejbolestnější. Italská automobilka je v Grand prix od prvního ročníku a má po celém světě neporovnatelně největší množství fanoušků. Ať se Velká cena jede v Malajsii, v Turecku nebo v Monaku, rudé barvy na tribunách dominují.

Po čtvrteční schůzce nebylo zveřejněno žádné stanovisko, ale předpokládá se, že k dohodě by mohlo dojít. Jak popsal prestižní britský deník Autosport: "Pokud se nad Vatikánem objevují při volbě papeže bílé nebo černé obláčky na znamení situace, nad dějištěm schůzky FIA s FOTA se objevovaly šedé."

Náklady by měly být omezovány, aby účastníci v seriálu zůstávali, nikoliv aby odešli."
Stefano Domenicali

Prezident Ferrari Luca di Montezemolo uvedl v dopise FIA, že za přijatelný kompromis by považoval rozpočtový strop 100 milionů eur pro sezonu 2010, než bude další rok zavedena hranice 40 milionů britských liber (47 milionů eur).

Max Mosley oficiálně neodpověděl.

Zda se budou i příští rok bít ve formuli 1 Ferrari, McLaren, BMW, Toyota, BrawnGP a Red Bull, nebo v roli favoritů nastoupí nová generace Prodrive, Campos Racing, Lola, Superfund, USF1 případně Team Lotus a třeba Aston Martin, by mělo být jasné dnes.

Mezinárodní automobilová federace FIA má vynést verdikt už dopoledne.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž