Jenson Button (vlevo) a Ross Brawn

Jenson Button (vlevo) a Ross Brawn - JEZDEC A ŠÉF. Pilot a nový mistr světa Jenson Button (vlevo) s Rossem Brawnem, šéfem týmu Brawn GP. | foto: AP

Cestu na trůn F1 řídil Einstein, jenž jí při F1 banány

  • 4
Nejgeniálnější obchod života vymyslel při únorovém rybaření na Maledivách. To když za necelých 30 korun koupil tým, se kterým se teď stal mistrem světa. Ve formuli 1 mu jeho kolegové už pár let říkají Einstein nebo Supermozek, a když z boxové zídky sleduje závody, zaručeně bude mít někde poblíž i trs banánů. I to je Ross Brawn.

Muž, který se sice v monopostu F1 projel jen jednou v životě, ale i tak dokáže díky dokonalým znalostem aerodynamiky, designu, strategie a třeba i kliček v technických pravidlech připravit auto, ve kterém se rodí šampioni. "Nikdo nedokáže postavit vůz a strategii tak jako Ross," tvrdí Michael Schumacher, kterému Brawn v roli technického ředitele dopomohl ke všem jeho sedmi titulům. "Navíc ve Ferrari naučil italské mechaniky pořádku a disciplíně."

A Jenson Button, další Brawnovo dítko, přidá: "Když mluví, lidé jej poslouchají. Nikdo o žádném jeho rozhodnutí nepochybuje." Ne, Brawn není žádný despotický šéf. Naopak velmi charizmatický nadřízený, který nejraději tráví volný čas na rybách nebo doma v Manchesteru ve svém jabloňovém sadu, ale který zároveň spoléhá na souhru svého týmu. "Rybaření je samotářská záležitost, bojovat v závodě a muset se spolehnout jeden na druhého, to je opravdové drama."

Jen v jedné věci je sobec. A to když jde o závodní strategii. "Jsem to já, kdo rozhoduje. Náhoda je jen něco, čemu napomáháte. A vím, že má rozhodnutí jsou správná na 70 až 80 procent, přesto mám daleko k nespokojenosti." Do světa formule 1 vstoupil tenhle 54letý Brit dvě léta po ukončení studia na vysoké škole v roce 1978.

Nejdřív pracoval ve vývoji týmu Williams, následně přestoupil k Lole, Arrows a Jaguaru.
Zlom přišel v roce 1991, kdy dostal nabídku dělat technického ředitele v Benettonu. Ano, v týmu, kde zrovna začínal "Schumi".

Vytvořili dokonalé duo, a když na konci roku 1995 odcházel Schumacher už jako dvojnásobný mistr světa k Ferrari, vymínil si, že Brawn musí jít s ním.

Mimochodem i tady dělal technického ředitele, i tady rozhodoval o taktice, i tady měl výsadní postavení. Auta, jež na začátku tisíciletí stvořil, neměla konkurenci a Ferrari mu za to náležitě platilo. V roce 2004 šlo na gáži pro několik stovek zaměstnanců stáje celkem 46 milionů dolarů (bez platu jezdců), z toho hned 6 dostal na konto Brawn.

Když Schumacher ohlásil konec kariéry, odešel i on. Téměř celý rok 2007 strávil s manželkou na cestě kolem světa, ale pak dostal nabídku od Hondy a do světa F1 se vrátil. Z bídného týmu měl udělat kolos, který jednou bude bojovat o titul.

"Velkou část tvoří sebedůvěra: když už jste šampionát dokázali vyhrát, věříte si, že víte jak," říkal po svém jmenování časopisu F1 Racing.

Už tehdy coby znalec technických předpisů tvrdil, že šance na titul přijde pro Hondu v roce 2009. "Změny pravidel v mnoha směrech smažou naše ztráty z minulosti."

Nebál se už po půli odjetých závodů odpískat sezonu 2008 a plně se soustředit na příští ročník. V hlavě totiž nosil nápad o tzv. dvojitých difuzorech, díky kterým na začátku roku 2009 získal klíčový náskok.

Věděl o škvíře v pravidlech. Věděl, že to ostatní zaskočí. Ale nejdřív byl zaskočen on sám. Na konci roku 2009 Honda oznámila, že z F1 kvůli krizi odchází, a pokud se nenajde kupec, celý tým skončí. Bez práce byl rázem on, Button i druhý pilot Barrichello.

A pak přišel ten nápad. Při dovolené na Maledivách, kde chytal ryby, si řekl: Stáj koupím sám. Honda mu ji přenechala za jedinou libru, jeho asistentka pak navrhla, ať se nový tým jmenuje po něm a narychlo se přihlásí do blížící se sezony. Ano, do té sezony, ve které už po včerejšku slaví titul Jenson Button. Tedy jedno z Brawnových dítek.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž