Blíží se podívaná plná skoků a dramat

Ředhošť - Dlouhé skoky, bláto, prach, souboje kolo na kolo a nevídané akrobatické kousky spolujezdců budou k vidění v neděli v Ředhošti nedaleko Budyně nad Ohří, kde se koná čtvrtý podnik šestidílného evropského poháru v sajdkárkrosu I.M.B.A. Cup. Na upravené bývalé autokrosové trati se nejlepší evropské posádky představí již podruhé. Jeden ze závodů tohoto šampionátu, který je pořádán nizozemskou motocyklovou asociací, se v Ředhošti jel poprvé v loňském roce a jeho účastníci zde předvedli velice pohledné klání.

Více než třicet posádek
K závodům je přihlášeno více než třicet dvojic z šesti zemí včetně největších favoritů z Belgie, Nizozemska a Švýcarska. Chybět nebudou úřadující evropští šampióni z Belgie Gunther Goovaerts - Benny van de Buick, kteří mají namířeno k obhajobě svého loňského prvenství a na českém území budou startovat jako vedoucí posádka průběžného hodnocení poháru.

Mezi účastníky bude rovněž šestice domácích zástupců z nichž může na lepší umístění pomýšlet především chomutovský tandem Milan Funda - Jaroslav Dlask nebo německo-česká dvojice Willy Liebl - Miroslav Zatloukal. Chybět nebude ani posádka pořádajícího evaňského automotoklubu DR. & Lab. racing bratři Petr a Vladimír Vyšatové, kteří společně s chomutovskými sajdkárkrosaři patří ke stálým aktérům seriálu.

Další české dvojice nemají dostatek financí k pokrytí pravidelné účasti nebo o ni nemají zájem, i když si loni start v evropském klání velice pochvalovali například bratři Křížové nebo několikanásobný domácí mistr Jiří Macek.

Šampionát se liší od světového seriálu
Závody evropského poháru mají zcela odlišný systém než klání mistrovství světa nebo český šampionát. Standardně sajdkárkrosaři absolvují v každém podniku dvě rozjížďky, v seriálu I.M.B.A. Cup se ovšem v každém závodě konají tři bodované jízdy.

"Jsou kratší, každá se jede na osmnáct minut plus jedno kolo. Rozhodně ale proto nejsou závody fyzicky méně náročné. Jezdí se ve svižnějším tempu a především třetí rozjížďka dá pěkně zabrat," upozornil spolujezdec domácí posádky Petr Vyšata.

Před sérií bodovaných jízd také účastníci I.M.B.A. Cupu neabsolvují povinnou kvalifikaci. "Je pouze jeden seznamovací a jeden měřený tréninky, který ovšem neurčuje postavení na startovním roštu. Na start závodu posádky najíždí podle umístění v předchozí rozjížďce," uvedl dále starší ze sourozenců Vyšatových.

"Není ale třeba mít obavy, že dojde k překročení kapacity trati. Z každé ze zúčastněných zemí totiž nastupuje maximálně šest posádek, které jsou nominované. Proto také všichni startují v národních dresech."
 
Domácí šance? Asi žádná sláva
Loňský premiérový závod v Ředhošti se nadmíru vydařil jedné z českých posádek Vít Janoušek - Vlastimil Linka, která v souhrnu tří rozjížděk obsadila třetí místo a dosáhla tak historického úspěchu pro české barvy. Není vyloučeno, že by se podobný úspěch nemohl letos opakovat, ale znalci jsou v tomto směru skeptičtí.

Výhoda domácí 1750 metrů dlouhé trati není taková, aby českým zástupcům pomohla bojovat o přední pozice. "Ředhošťská trať je v seriálu jedinečná. Oproti ostatním drahám má zcela jiný povrch, je hodně rychlá a široká, takže dovoluje předjíždět ve velkém rozsahu. To je pro zahraniční posádky velice nezvyklé, protože většinou se závodí na úzkých a pomalých tratích," poznamenal Petr Vyšata. "Velká část soupeřů má už velké zkušenosti ze startů v mistrovství světa a je těžké se proti nim prosadit."

Zatím bez většího úspěchu
Podobně jako v minulých letech se celého pohárového seriálu letos účastní pouze dvě české posádky. Petr a Vladimír Vyšatové zatím získali jen pět bodů do celkového hodnocení a Milan Funda s Jaroslavem Dlaskem body dva.

"V porovnání s loňským rokem máme menší úspěšnost. Před domácími závody jsme uplynulou sezónu měli na svém kontě už dvanáct bodů," konstatoval nespokojeně Petr Vyšata a popisoval průběh sezóny. "Úvodní závod ve Švýcarsku pro nás skončil už v tréninku, kdy se porouchal motocykl a nebylo možné jej opravit. Další klání v Belgii jsme museli vynechat kvůli zranění spolujezdce a první body jsme si tedy připsali až ve třetím podniku ve Velké Británii."

Vyšata dodal: "V první jízdě jsme obsadili devatenácté místo, pak osmnácté a ve třetí rozjížďce jsme před závěrem už byli patnáctí. Tři kola před cílem se nám ovšem rozbila brzda a vyletěli jsme z trati. Jedeme letos s novým motocyklem, který má výrazně silnější motor, ale zatím jsme si na něho ještě nezvykli."

Spokojen s dosavadními výsledky není ani Milan Funda. "Na bodované místo se nám podařilo vyšplhat pouze v prvním podniku. Do Belgie jsme bez bratří Vyšatů nejeli a vylepšit si bilanci ve třetím klání na britských ostrovech nám zabránil výron kotníku spolujezdce v tréninku," sdělil chomutovský sajdkárkrosař a dodával: "Snad se nám doma bude dařit lépe."

Průběžné bodové pořadí po třech podnicích:
1. G. Goovaerts - B. van de Buick (Belg., KTM-MTH/EML)  256 bodů
2. P. Vanderstraeten - R. Corthout (Belg., MTH-EML)  244
3. E. Somers - L. Somers (Belg., KTM-BSU)   218
4. T. Morf - R. Brotzge (Švýc., VMC Yamaha)   139
5. C. de Laat - J. Klumpers (Niz., MTH)    117
6. B. Gommeren - D. Gorris (Belg., KTM)    108
7. R. Vlot - J. Liebens (Niz., Maico)     89
8. M. Fleck - M. Mader (Něm., KTM)     86
9. E. Bürgler - M. Betschart (Švýc., VMC Yamaha)   85
10. W. van Castler - B. Cle (Belg., KTM-MTH/EML)   71
37. P. Vyšata - V. Vyšata (ČR, Zabel)      5
40- M. Funda - J. Dlask (ČR, KTM)      2 

Časový program:
9.00 hodin 1. volný trénink
11.00  2. volný trénink
12.30  slavnostní zahájení
13.00  1. rozjížďka (18 min. + 1 kolo)
15.00  2. rozjížďka (18 min. + 1 kolo)
17.00  3. rozjížďka (18 min. + 1 kolo)
Klání je v programu doplněno motokrosovými závody přeboru severočeského a středočeského regionu.

Vstupné:
dospělí: 50,- Kč
děti do 15 let, důchodci a vojáci zdarma


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž