Triumf Marka Webbera nevypadal na pohled tak snadno, jako předchozí dominantní jízdy na jedno kolo v Barceloně a Monte Carlu. Lewis Hamilton se ukázal být na turecké trati překvapivě silným soupeřem. Favorizovaný Australan musel zapnout i v závěrečném letmém kole, aby udržel Brita na druhé příčce.
Dalším jezdcům za suverénní dvojicí se už tolik nedařilo. Sebastian Vettel musel kvůli hned několika viditelným chybám závěrečné kolo odepsat, ale o třetí místo se obávat nemusel. Své poslední kvalifikační pokusy pokazili jak Jenson Button, tak Michael Schumacher.
Sedminásobný mistr světa jel letmé kolo jako úplně poslední a vzhledem k rozestupům měl obrovskou šanci dostat se na třetí příčku. Dobře to věděl, ale asi chtěl až moc. V obtížné osmé zatáčce dostal smyk, jeho auto šlo do hodin a moc nechybělo, aby Schumacher a jeho stříbrný šíp skončili v pneumatikové bariéře. Vzhledem k poměrně vážným problémům může být bývalý šampion rád, že bude startovat jako pátý, ve třetí řadě vedle kolegy ze stáje Rosberga. Pro Schumachera to znamená jediné - nejlepší kvalifikační výsledek od návratu do formule 1.
Zklamání naopak prožil Fernando Alonso. Dvojnásobný mistr světa a současný třetí muž průběžné pořadí šampionátu se s monopostem Ferrari neprobojoval ani do závěrečné fáze kvalifikace a do jubilejního 800. závodu stáje v historii Grand prix odstartuje až z 12. pozice. Poté, co před čtrnácti dny v Monaku startoval z boxů, jde o další zklamání pro bývalou hvězdu Renaultu.
Týmu, kde závodnicky vyrostl, se naopak v letošní sezoně nebývale daří, a to Kubica s Petrovem potvrdili i v kvalifikaci Velké ceny Turecka. Polák začne sedmý, Rus jako devátý těsně za Brazilcem Massou. Ve Ferrari mají o čem přemýšlet...
Nedělní závod startuje ve 14.00 SELČ.
První část kvalifikace (20 minut, 7 nejpomalejších končí)
Tým Red Bull nastoupil na vozech bez tzv. F-průduchů, které se pokusil instalovat na svůj stroj po vzoru stáje McLaren. Nakonec však technické vedení z Milton Keynes rozhodlo, že jejich přínos na rovinkách není tak výrazný, aby kompenzoval nutné kompromisy v jiných aerodynamických součástech šasi.
V týmu Force India bylo nakonec aerodynamické zařízení ovládané jezdcem namontováno pouze na stroj Itala Liuzziho, Sutil a jeho inženýři se rozhodli závodit bez nich.
V první část kvalifikace se nestalo vůbec nic překvapivého. Vítězství a nejrychlejší čas si odnesli Vettel a Webber z týmu Red Bull, který postavil nejrychlejší auto sezony. V Turecku získávali na soupeře zejména v prostředním sektoru, bylo to téměř půl vteřiny!
Hned za nimi skončil úřadující šampion Jenson Button s vozem McLaren. Britský tým si dělá naděje, že by mohl ztížit rakosuké stáji cesu k vítězství.
A čtvrtý čas? Ten nečekaně zajel nováček Petrov z Ruska. Porazil nejen Rosberga a Schumachera z Mercedesu, ale také Brita Hamiltona, nebo týmového kolegu Kubicu, jenž stačil jen na osmé místo. Ale jak Polák, tak britský pilot zatím šetřili síly svého monopostu.
Šest pilotů nových týmů nemělo tradičně na postup do další části kvalifikace nejmenší šanci, hrálo se pouze o jedno místo, kdo je doplní. Černého Petra si nakonec vytáhl Vitantonio Liuzzi. Zatímco jeho týmový kolega Sutil šel dál bez problémů, Liuzzi se trápil, jeho letmá kola byla ovlivněna chybami, jako smykem ve 12. zatáčce, a bude startovat z osmnácté pozice.
Druhá část kvalifikace (15 minut, 7 nejpomalejších končí)
Před rozhodujícími letmými koly se schylovalo k překvapení. V čele sice byli podle předpokladů sebevědomí zástupci Red Bullu a McLarenu, ale mimo postupové místa byli Nico Rosberg z Mercedesu a Fernando Alonso s Ferrari. Na hranici postupu byl i jeho týmový kolega Felipe Massa z Brazílie.
Do posledních chvil naopak drželi postupové příčky Adrian Sutil ze stáje Force India a více nečekaně Kamuj Kobajaši ze stáje Sauber, který ho nakonec i uhájil.
Brazilec Massa ještě před uplynutím časového limitu vše napravil a dostrkal Ferrari do finálové desítky na úkor Sutila.
Naopak o dost hůře si vedl Španěl Alonso. Jeho předposlední kolo skončilo smykem v závěrečném sektoru dráhy a měl tak jediný pokus na to, aby poskočil mezi nejlepších deset. A nepodařilo se mu to! V týmu Ferrari zavládlo obrovské zklamání, Alonso prohrál s Kobajašim, Petrovem nebo Sutilem a celkem jasně nepostoupil. Bude startovat až dvanáctý. Massa byl o čtyři desetiny vteřiny rychlejší.
Trochu štěstí měl Michael Schumacher, který rovněž zaostal za týmovým kolegou, ale zůstal desátý. Sutilovi z Force India za ním nechyběla k jeho času ani jedna desetina vteřiny.
Vettel s Webberem v čele opět přidali a potvrdili svou suverenitu. Třetí Hamilton se marně snažil dostat se na jejich úroveň. Nečekaně bez problémů postupovala dvojice Renaultu.
Naopak nepokračovala dvojice Williamsu Barrichello, Hülkenberg, duo týmu Toro Rosso Buemi, Alguersuari a de la Rosa ze Sauberu.
Třetí část kvalifikace (10 minut)
Závěrečná část boje o pole position začala šokujícím časem Hamiltona. Britský bývalý mistr světa nejlepším časem dosavadního průběhu (1:26,542 minuty) stanovil hranici, kterou museli piloti Red Bullu překonávat.
A Vettelovi se nevedlo, dokázal pouze napodobit své předchozí výkony. Ale Mark Webber poprvé za víkend opravdu zabral a šel o tři setiny vteřiny před Hamiltona. Všichni jezdci však před sebou měli ještě závěrečné pokusy. V nich se mělo rozhodnout.
Australan Webber dokázal svůj čas zlepšit o další dvě desetiny vteřiny. A ještě, že tak. Hamilton rovněž dokázal přidat. Na nový vedoucí čas lídra šampionátu to však bylo málo. Hamilton odstartuje druhý.
Vettel v závěrečném dramatu chyboval, zamířil rovnou do boxů a musel se spokojit se třetí příčkou. Podobně dopadl nakonec čtvrtý Button. Michael Schumacher začne závod z páté příčky. Navzdory ošklivému smyku v osmé zatáčce v závěrečném letmém kole porazil stájového kolegu Rosberga a může být spokojený.
Výsledky kvalifikace Velké ceny Turecka
Pořadí | Jezdec / Tým | 1. část | 2. část | 3. část |
1. | Mark Webber Red Bull |
1:27.500 | 1:26.818 | 1:26.295 |
2. | Lewis Hamilton McLaren |
1:27.667 | 1:27.013 | 1:26.433 |
3. | Sebastian Vettel Red Bull |
1:27.067 | 1:26.729 | 1:26.760 |
4. | Jenson Button McLaren |
1:27.555 | 1:27.277 | 1:26.781 |
5. | Michael Schumacher Mercedes |
1:27.756 | 1:27.438 | 1:26.857 |
6. | Nico Rosberg Mercedes |
1:27.649 | 1:27.141 | 1:26.952 |
7. | Robert Kubica Renault |
1:27.766 | 1:27.426 | 1:27.039 |
8. | Felipe Massa Ferrari |
1:27.993 | 1:27.200 | 1:27.082 |
9. | Vitalij Petrov Renault |
1:27.620 | 1:27.387 | 1:27.430 |
10. | Kamuj Kobajaši Sauber |
1:28.158 | 1:27.434 | 1:28.122 |
11. | Adrian Sutil Force India |
1:27.951 | 1:27.525 | |
12. | Fernando Alonso Ferrari |
1:27.857 | 1:27.612 | |
13. | Pedro de la Rosa Sauber |
1:28.147 | 1:27.879 | |
14. | Sébastien Buemi Toro Rosso |
1:28.534 | 1:28.273 | |
15. | Rubens Barrichello Williams |
1:28.336 | 1:28.392 | |
16. | Jaime Alguersuari Toro Rosso |
1:28.460 | 1:28.540 | |
17. | Nico Hülkenberg Williams |
1:28.227 | 1:28.841 | |
18. | Vitantonio Liuzzi Force India |
1:28.958 | ||
19. | Jarno Trulli Lotus |
1:30.237 | ||
20. | Heikki Kovalainen Lotus |
1:30.519 | ||
21. | Timo Glock Virgin |
1:30.744 | ||
22. | Bruno Senna HRT |
1:31.266 | ||
23. | Lucas di Grassi Virgin |
1:31.989 | ||
24. | Karun Čandhok HRT |
1:32.060 |