Závod jsme sledovali on-line |
Německý pilot vyhrál v Belgii po dvou letech a navýšil svůj náskok v čele mistrovství světa na 46 bodů. Před závodem celkově druhý Kimi Räikkönen kvůli technické závadě do cíle ani nedojel, Fernando Alonso skončil po výborném výkonu na druhé příčce. Z devátého místa na startu si fantasticky poradil se všem soupeři, jen k Vettelovi se nedokázal ani přiblížit.
Ačkoliv tým Red Bull před závodem tvrdil, že charakteristiky nejdelšího okruhu šampionátu by neměly jeho vozu příliš sedět, opak se ukázal být pravdou. Vettel si kromě vítězství připsal také nejrychlejší kolo a jeho soupeři mohli jen doufat v zázrak. Ten se však nestal a německý jezdec míří za svým čtvrtým titulem.
Na třetím místě slavil na stupních vítězů Lewis Hamilton, který s monopostem Mercedesu neměl na rychlém okruhu šanci bojovat s Red Bullem ani s Ferrari. Přesto může mít radost, začíná stabilně porážet týmového kolegu Nika Rosberga, který je s týmem čtvrtým rokem, zatímco on přišel před sezonou z McLarenu.
Ve Spa bývají téměř bez výjimky k vidění zajímavé, dramatické závody se spoustou nehod. Na rozdíl od sobotní kvalifikace však tentokrát déšť nepřišel a až na jednu menší nehodu se nic nestalo. Diváci na okruhu proti svému očekávání nezmokli, bavili se však méně, než čekali.
"Podařilo se nám udržet tempo až do cíle a děkuje všem za podporu. Děkuju celému týmu, byl to úžasné," řekl v cíli nejlepší pilot nedělního závodu. "Auto bylo ještě lepší, než jsme čekali. Měli jsme před ostatními náskok ve všem, bylo to velmi příjemné popoledne a hodně jsem si to užil."
"Musel jsem nahánět nějaká ztracená místa, naštěstí auto mělo dost rychlosti a dovolilo mi předjíždět. Potom na druhém místě to už bylo nudné, Sebastian byl příliš rychlý," seznal v závodě Fernando Alonso, kterého za týden čeká domácí závod Ferrari v Monze.
Hamiltonovi vyšel jen start
"Dva jezdci byli rychlejší než já, ale svoji práci jsem odvedl a s výsledkem jsem spokojen," nechal se slyšet třetí v cíli Lewis Hamilton. "Na Monzu se budeme snažit zlepšit, měli bychom tam mít trochu větší šance."
Vítěz kvalifikace Lewis Hamilton, který věštecky sám sebe za favorita na vítězství neoznačoval, zvládl odpich skvěle a nedal druhému na startu Sebastianu Vettelovi žádnou šanci. Ale to platilo pouze pro první zatáčku a pár dalších. Už v Les Combes se mistr světa na pohled snadno posunul do vedení. To byl poslední moment, kdy se s ním jeho soupeři mohli setkat na trati. Poté se mu už nikdo z nich nepřiblížil, pokud se neberou v úvahu zastávky v boxech. Už jen kontroloval techniku svého vozu a zaměřoval se na získávání nejrychlejších kol.
Na startu se zaskvěl Jenson Button, který se vyhoupl na čtvrtou příčku za oba jezdce stáje Mercedes. Zatímco Nico Rosberg své třetí místo z kvalifikace bez potíží udržel, Mark Webber ze čtvrté příčky padl na šesté místo. V prvních zatáčkách se stal jednou z obětí agilního Fernanda Alonsa.
Španěl si to hned po zhasnutí červených světel namířil na vnitřek dráhy, v první pravotočivé kličce předjel hned tři jezdce najednou a tím to nekončilo. Brzo odsunul také Marka Webbera i Jensona Buttona a v šestém kole mu vyšel druhý pokus předjet Nika Rosberga. Fernando Alonso byl již na třetím místě a rychle se blížil k Lewisi Hamiltonovi.
O zábavu se ve Spa kromě Alonsa starali tři nejdivočejší piloti současného formulového pole. Romain Grosjean z Lotusu byl tentokrát jen v pasivní roli, když ho Segio Pérez ve voze McLaren v osmém kole vytlačil z dráhy. Kvůli výletu do únikové zóny ztratil dvě místa a Mexičan, který stále nestačí na svého týmového kolegu Jensona Buttona a ještě kupí jednu chybu na druhou, byl za manévr potrestán průjezdem boxy, což ho v důsledku připravilo o body.
Stranou nechtěl zůstat ani Pastor Maldonado, a tak způsobil jedinou vážnější kolizi závodu. Zběsilý jezdec z Williamsu se připletl do souboje Estebana Guetierreze, Adriana Sutila a Paula di Resty. Když byli jeho soupeři v nejlepším, rozhodl se v levotočivé zatáčce točit volantem na druhou stranu než je zvykem. Zničeho nic vytvořil překážku uprostřed asfaltky. Sutil o jeho auto jen škrtl, ale di Resta si už prohlédl Williams v plné palbě. Po dráze létaly karbonové trosky a Skotův stroj Force Inda byl na odpis. Maldonado dokázal dojet k opravě do boxů, ale byl potrestán zastavením v boxech na deset vteřin. Po zásluze.
Úvodní zastávky v boxech změnu v pořadí nepřinesly, jen Fernando Alonso se dostal blíže za druhého Lewise Hamiltona a jakmile měl příležitost, svého britského soupeře předjel. Kdo v té chvíli doufal, že začne stejně hbitě stahovat vedoucího Vettela, byl na omylu. Jezdci byli v v 16. kole ze 44 a Alonsovi nemělo být ve zbytku závodu dopřáno, aby si mohl zblízka byť jen prohlédnout stroj Red Bull lídra šampionátu.
O příčky na stupních vítězů se chtěl utkat také Jenson Button, ale vycházelo mu to pouze do 35. kola. Plánem McLarenu totiž bylo, že se pokusí dojet do cíle s jednou výměnou pneumatik, což ho mohlo teoreticky na třetí příčce udržet. Nakonec se však zkušený jezdec rozhodl, že by to byl velký risk, devět kol před cílem zatočil k mechanikům pro další sadu pneumatik a spadl na konečné šesté místo.
S jednou zastávkou v boxech tak absolvoval Grand prix pouze Romain Grosjean ze stáje Lotus. To však na lepší než osmé místo nestačilo. Ještě hůře dopadl jeho týmový kolega Kimi Räikkönen, který po rekordní sérii 27 závodů na bodech nedojel do cíle. Fin bojoval o sedmé místo, reálně se jevila i šestá příčka, ale jeho brzdy byly proti.
Oblíbený Fin se pokusil ve 26. kole předjet Massu, ale vylétl z dráhy do únikové zóny. Nemělo to smysl. Zajel do boxů, nechal se zatlačit do garáže a vystoupil z kokpitu. Zlověstný kouř and jeho koly naznačoval, že se jeho brzdy nečekaně brzo dočkaly konce svého životního cyklu. Také díky tomu se Räikkönenovy naděje na zisk letošního titulu posouvají stále více do roviny teorie.
V závěru závodu se nic dramatického nestalo, všichni jezdci dojížděli do cíle a kontrolovali své pozice. Kdo čekal, že přijde déšť a Grand prix zdramatizuje, měl smůlu. Musí si počkat 14 dní, kdy se jede Velká cena Itálie v Monze.
1. | Vettel | Red Bull-Renault | |
---|---|---|---|
2. | Alonso | Ferrari | +16,8 vt. |
3. | Hamilton | Mercedes | +27,7 |
4. | Rosberg | Mercedes | +29,8 |
5. | Webber | Red Bull-Renault | +33,8 |
6. | Button | McLaren-Mercedes | +40,7 |
7. | Massa | Ferrari | +53,9 |
8. | Grosjean | Lotus-Renault | +55,8 |
9. | Sutil | Force India-Mercedes | +69,5 |
10. | Ricciardo | Toro Rosso-Ferrari | +73,4 |
11. | Perez | McLaren-Mercedes | +81,9 |
12. | Vergne | Toro Rosso-Ferrari | +86,7 |
13. | Hulkenberg | Sauber-Ferrari | +88,2 |
14. | Gutierrez | Sauber-Ferrari | +1 kolo |
15. | Bottas | Williams-Renault | +1 kolo |
16. | van der Garde | Caterham-Renault | +1 kolo |
17. | Maldonado | Williams-Renault | +1 kolo |
18. | Bianchi | Marussia-Cosworth | +1 kolo |
19. | Chilton | Marussia-Cosworth | +2 kola |
1. | Vettel | 197 |
---|---|---|
2. | Alonso | 151 |
3. | Hamilton | 139 |
4. | Raikkonen | 134 |
5. | Webber | 115 |
6. | Rosberg | 96 |
7. | Massa | 67 |
8. | Grosjean | 53 |
9. | Button | 47 |
10. | Di Resta | 36 |
11. | Sutil | 25 |
12. | Perez | 18 |
13. | Vergne | 13 |
14. | Ricciardo | 12 |
15. | Hulkenberg | 7 |
16. | Maldonado | 1 |
1. | Red Bull-Renault | 312 |
---|---|---|
2. | Mercedes | 235 |
3. | Ferrari | 218 |
4. | Lotus-Renault | 187 |
5. | McLaren-Mercedes | 65 |
6. | Force India-Mercedes | 61 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 25 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |
9. | Williams-Renault | 1 |