Na mokru se ve formuli 1 favorité ztrácejí hluboko v poli poražených a do čela se dostávají outsideři, na něž by po sobotní kvalifikaci nevsadil ani ten největší optimista.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Dva nejlepší jezdci loňského mistrovství světa Sebastian Vettel a Jenson Button v Malajsii ani nebodovali, třetí jezdec kvalifikace Michael Schumacher se musel spokojit s desátém místem a v sobotu nejrychlejší závodník Lewis Hamilton stěží uhájil třetí příčku.
Na suché dráze suverénní vozy McLarenu na mokru nestačily. Nedokázaly dostatečně zahřívat pneumatiky s drážkami a Britové se z favoritů měnili na okruhu Sepang v odpadlíky. Když se k tomu přidalo uražené přední křídlo na monopostu Jensona Buttona, byl konec šancí na potvrzení rychlosti předním umístěním.
Ani Sebastian Vettel neměl štěstí. Z bodovaných pozic vypadl kvůli nepovedenému předjížděcímu manévru na Inda Karthikeyana, rozřízl si o jeho vůz pneumatiku. Byl to drahý defekt.
Dramatický závěr předčil chaotický start
Pokud se deset kol před cílem někomu zdálo, že je rozhodnuto a všechno zajímavé a dramatické v letošní Velké ceně Malajsie bylo v plánu v jejích prvních třech čtvrtinách, neměl pravdu.
Na dráze se rozhořel boj o vítězství. Přímý souboj na trati o první místo ve Velké ceně. A to mezi dvěma jezdci, kteří o něj podle předpokladů neměli bojovat ani náhodou. Ceněný mladík Sergio Pérez, u jehož data narození je rok 1990, byl nejrychlejším jezdcem na trati a blížil se k Fernandu Alonsovi. O devět let staršímu jezdci. Musel si připadat podobně jako právě Alonso, když v roce 2003 stíhal Michaela Schumachera.
A jako mnohokrát tehdy rozhodla zkušenost. Pérez se šest kol před cílem dostal na dostřel. Prohlížel si zadní křídlo rudého Ferrari z těsné blízkosti a čekal na svou příležitost. Času měl dost, rychlosti také. Vždyť s volnou tratí před sebou byl o vteřinu na kolo lepší než Španěl v nepříliš povedeném stroji z Maranella roku 2012.
Pérez mohl navíc počítat s tím, že výkonnostní rozdíl mezi ním a Alonsem se bude s blížícím se cílem zvětšovat. Měl na autě tvrdé gumy, které měly ještě několik kol bez problémů vydržet, zatímco Španěl klouzal po okruhu na ojetých pneumatikách z nejměkčí směsi, jakou společnost Pirelli do Malajsie přivezla.
Nic z toho však nerozhodlo. Jako mnohokrát dříve v F1, rozhodla zkušenost. Alonso ve vypjatých momentech zůstal klidný a dál jel svou spořádanou jízdu. Pérez najel levými koly na stále ještě kluzký obrubník, táhlou pravotočivou zatáčku minul a po výletu do asfaltové únikové zóny měl na po nadějích. Pětivteřinovou ztrátu již nedokázal do cíle stáhnout.
Pérez jel na vítězství. Nezvládl to on ani Sauber
Poslední šancí jít do vedení Sergio Pérez, mimochodem jeden z juniorského zálohy stáje Ferrari, nevyužil. Ale kvůli nepříliš vhodnému strategickému rozhodnutí svého týmu to nebyla první příležitost získat vedení v závodě.
Podstatně rychlejší než dvonásobný mistr světa Alonso byl již předtím. Na osychající trati s pneumatikami do přechodných podmínek. Pérez byl nejrychlejším jezdcem celou druhou polovinu závodu. Úžasný výkon a po letech konečně mladík, který by se neměl v F1 jen tak mihnout. A pro trh je jen dobře, že je z Mexika a jeho chlebodárcem jen nejbohatší muž světa Carlos Slim.
První příležitost získat vedení měl tedy Pérez již 17 kol před cílem. Tehdy se dotáhl na šťastně vedoucího Španěla poprvé. Nezkusil předjížděcí manévr a pouze vyčkával. Stejně jako jeho inženýři. A to byla chyba. Dráha byla čím dál sušší a stále víc jezdců zatáčelo do boxové uličky pro slicky na nichž měli dojet až do cíle.
Ve 41. kole to byl lídr Alonso, kdo strhnul volant vpravo a zastavil u svých mechaniků. Sauber vyčkával, Pérez je přece rychlejší... Ale nebyl. Na gumách do sucha letěl naopak Španěl. Za jedno kolo najel na svého soka pět vteřin. Tedy náskok, která Mexičan poté dlouho stahoval.
Bouřka pomohla Ferrari
Ale jako se tato nesourodá dvojice dostala do čela závodu, v němž ani jeden z nich neměl mít šanci byť jen na stupně vítězů? Na startu jim přece patřilo osmé (Alonso) a deváté místo (Pérez).
Péreze dostal vzhůru výborný strategický předpoklad týmu Sauber, že déšť bude zesilovat. Sergio Pérez přezouval na pneumatiky do extrémních podmínek jako první ze všech, hned po úvodním kole. Sice se kvůli tomu o pár příček propadl, ale když se v sedmém kole seřadili piloti za safety car a mohutně drážkované pneumatiky měli na autech již všichni jezdci, byl Pérez třetí. Hned za duem McLarenu.
Pak byl závod zastaven. Nezávodilo se přesně 51 minut. Divákům nezbylo nic jiného než sledovat jak hustý monzunový déšť zkrápí malajský okruh. Vedl Lewis Hamilton, druhá příčka patřila jeho týmovému kolegovi Buttonovi, za nimi byli Pérez, první zástupce šampionů z Red Bullu Webber a Fernando Alonso. Ferrari výborně vyšla první výměna pneumatik a Španělský pilot stoupal pořadím vzhůru.
Déšť ustal, potoky vody z trati zmizely a po pár okruzích za safety car byl závod restartován. Začalo další hromadné přezouvání, tentokrát na pneumatiky do přechodných podmínek, tedy na stejné, s kterými se startovalo. V boxech byl opět nejlepší tým Ferrari. Alonso vylétl na první místo, před Hamiltona se dostal také Pérez. Pomohla jim smůla Buttona, který se po výměně uraženého spoileru propadl na chvost pole. Tradičně strategicky spolehlivý vicemistr loňské sezony by se jinak před Alonsem udržel.
Takhle však vedl jezdec vysmívaného Ferrari v zádech se zástupcem podceňovaného švýcarského týmu jménem Sauber. Shodou okolností zákaznické stáji motorářů z Maranella. Ferrari proti Sauberu-Ferrari.
Všichni předpokládali, že jde o chvilkovou záležitost. Alonso s tím neznámým Mexičanem možná vedou, ale za nimi to bude vřít. Hamilton, Vettel, Webber... Někdo z nich se co nejdříve kolem obou prožene a budou nakonec rádi, když si odvezou pár bodů za nějaké to sedmé, osmé místo.
A pak už jen všichni nevěřícně zírali na časomíru. Alonso s Pérezem se začali vzdalovat Hamiltonovi, stále ještě čtvrtému Rosbergovi i Vettelovi. Nico Rosberg s vozem Mercedes byl pomalejší než pomalý a místo závodění spíš vytvářel na trati pohyblivou překážku. Brzo také spadl z bodů a již se na ně nevrátil.
Na mokru nečekaně zpomalený McLaren ani v rukou Hamiltona nestačil a Alonso s Pérezem se mohli od poloviny závodu připravovat na souboj o vítězství...
V ostrém kontrastu k výkonu Alonsa byla opět jízda Felipeho Massy. Brazilec byl nejen pomalý, ale také chyboval, vyjížděl z trati a zatímco jeho týmový kolega bojoval o vítězství, on se marně snažil udržet v desítce nejlepších. A podobný výkonnostní rozdíl byl tentokrát i mezi Pérezem a jeho týmovým kolegou Kobajašim. Po loňské učňovské sezoně zapnul Mexičan na vyšší obrátky.
Konec nadějí
Za smolaře dosavadního průběhu letošní sezony lze úspěsně označit francouzského závodníka Romaina Grosjeana. Také v Malajsii se kvalifikoval mezi nejlepšími a také zde, stejně jako v Austrálii, si moc nezazávodil.
Již v prvním kole se Grosjean dostal v souboji o první pětici do souboje s Michaelem Schumacherem. Došlo mezi nimi ke kontaktu a jejich auta šla do smyku. Oba se na trať vrátili, ale o tři kola později vlétl Grosjean po souboji s některým z outsiderů do štěrkového kačírku a závod pro něj skončil.
Na problémy svého týmového kolegy doplatil Kimi Räikkönen, který ho musel v prvním kole objíždět, dostal se ze stopy a propadl se z desítky nejlepších. Fin se stihl propracovat zpátky na body, ale nebýt kolize, mohl být výš.
Ale co je smůla týmu Lotus proti tragédii Mercedesu. Německá ambiciózní ekipa konečně postavila alespoň trochu konkurenceschopné auto, ale v závodech mu to vůbec nejde. Rosberg se pravidelně propadá daleko za body (i když v Austrálii byla na vině kolize) a Schumacher má smůlu. Tentokrát dokázal pro stáj vybojovat desátým místem alespoň premiérový bod sezony, ale ačkoliv je v kvalifikacích velmi silný, tak špatný vstup do sezony nečekal.
Šampionát formule 1 pokračuje Velkou cenou Číny. Za tři týdny.
Výsledky Velké ceny Malajsie F1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Fernando Alonso | Ferrari | 2h44:51.812 |
2. | Sergio Pérez | Sauber | + 2.263 |
3. | Lewis Hamilton | McLaren | + 14.591 |
4. | Mark Webber | Red Bull | + 17.688 |
5. | Kimi Räikkönen | Lotus | + 29.456 |
6. | Bruno Senna | Williams | + 37.667 |
7. | Paul di Resta | Force India | + 44.412 |
8. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | + 46.985 |
9. | Nico Hülkenberg | Force India | + 47.892 |
10. | Michael Schumacher | Mercedes | + 49.996 |
11. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 1:15.527 |
12. | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | + 1:16.800 |
13. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1:18.500 |
14. | Jenson Button | McLaren | + 1:19.700 |
15. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:39.300 |
16. | Vitalij Petrov | Caterham | + 1 kolo |
17. | Timo Glock | Marussia | + 1 kolo |
18. | Heikki Kovalainen | Caterham | + 1 kolo |
19. | Pastor Maldonado | Williams | + 2 kola |
20. | Charles Pic | Marussia | + 2 kola |
21. | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | + 2 kola |
22. | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | + 2 kola |
23. | Kamuj Kobajaši | Sauber | DNF - 47 kol |
24. | Romain Grosjean | Lotus | DNF - 4 kola |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 35 |
2 | Lewis Hamilton | McLaren | 30 |
3 | Jenson Button | McLaren | 25 |
4 | Mark Webber | Red Bull | 24 |
5 | Sergio Pérez | Sauber | 22 |
6 | Sebastian Vettel | Red Bull | 18 |
7 | Kimi Räikkönen | Lotus | 16 |
8 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 8 |
9 | Bruno Senna | Williams | 8 |
10 | Paul di Resta | Force India | 7 |
11 | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso | 4 |
12 | Nico Hülkenberg | Force India | 2 |
13 | Daniel Ricciardo | Toro Rosso | 2 |
14 | Michael Schumacher | Mercedes | 1 |
15 | Felipe Massa | Ferrari | 0 |
16 | Nico Rosberg | Mercedes | 0 |
17 | Romain Grosjean | Lotus | 0 |
18 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
19 | Heikki Kovalainen | Caterham | 0 |
20 | Vitalij Petrov | Caterham | 0 |
21 | Pedro de la Rosa | Hispania Racing | 0 |
22 | Narain Karthikeyan | Hispania Racing | 0 |
23 | Timo Glock | Marussia | 0 |
24 | Charles Pic | Marussia | 0 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
č. | tým | body |
1 | McLaren | 55 |
2 | Red Bull | 42 |
3 | Ferrari | 35 |
4 | Sauber | 30 |
5 | Lotus | 16 |
6 | Force India | 9 |
7 | Williams | 8 |
8 | Toro Rosso | 6 |
9 | Mercedes | 1 |
10 | Caterham | 0 |
11 | Hispania Racing | 0 |
12 | Marussia | 0 |