Vládl volným tréninkům, suverénně opanoval kvalifikaci a soupeře nenašel ani v závodě. Lewis Hamilton nedal soupeřům při Velké ceně Belgie žádnou šanci. Nejlépe odstartoval a, kromě prvních zastávek v boxech, první místo nepustil až do cíle. Připsal si tak 39. vítězství v kariéře a druhé v Belgii po roce 2010, kdy ještě jezdil na McLaren. Osmdesátým umístěním na stupních vítězů v kariéře dotáhl na čtvrté pozici historických tabulek na zesnulou legendu Ayrtona Sennu.
Britský závodník navýšil celkové vedení v mistrovství světa, ale stále platí, že jeho týmový kolega Nico Rosberg, který se po nevydařeném startu musel probíjet v závodě vpřed, ho může kdykoliv předstihnout. Rozdíl mezi nimi není velký, pouhých 28 bodů. Na nádherném přírodním okruhu ve Spa Francorchamps rychlostně na Hamiltona nic neztrácel.
Nico Rosberg ve Velké ceně Belgie formule 1.
Třetí příčku až téměř do cíle držel Sebastian Vettel s vozem Ferrari. Německý jezdec však doplatil na riskantní strategii jediné zastávky v boxech - kolo před cílem, po 27 kolech s jedinou sadou, mu jedna z pneumatik explodovala a to ho poslalo mimo bodované příčky. Slavit tak mohl tým Lotus a jeho hvězda Romain Grosjean.
Viditelně šťastný Lewis Hamilton na stupních vítězů doslova zářil. Není divu, v závodě neudělal jedinou chybu. „Měli jsme tady famózní podporu ze strany diváků, ochozy byly našlapané našimi fanoušky, to je úžasné. Auto jelo skvěle, náš tým i kluci v továrně odvedli parádní práci,“ děkoval na stupních vítězů Hamilton, který udělal další krok k třetímu mistrovskému titulu v kariéře.
Závod v podrobné on-line reportáži |
V jednom momentu závodu, poté, co odstoupil Daniel Ricciardo s porouchaným vozem Red Bullu, si lídr šampionátu stěžoval do vysílačky, že se mu příliš přiblížil jeho jediný sok Nico Rosberg. To by se za virtuálním zpomalovacím vozem, který má udržet rozestupy mezi jezdci, stávat nemělo. „Při virtuálním safety car se Nico dostal hodně blízko, což mě trochu znervóznělo, protože zde byl velmi rychlý. Ale dokázal jsem jeho útok odrazit a v závěru se dá říct, že jsem kontroloval tempo.“
Před Velkou cenou Belgie byla změněna pravidla a poprvé se startovalo bez toho, aby tým pomáhal jezdcům s nastavením spojky. Je to návrat ke starým časům a snad i slib dramatičtějšího začátku závodu. Na změnu pravidel doplatil Nico Rosberg, který rozjezd z místa úplně nezvládl. Propadl se na pátou příčku a téměř celou první polovinu závodu bojoval s jinými soupeři než s Hamiltonem.
„Jednoduše jsem pokazil start. Hodně mě to naštvalo, ale stalo se. Potom jsem tomu dal všechno a celý závod jsem jel na hraně. Odvedli jsme skvělou právi, ale bylo to málo. Lewis si zasloužil vyhrát,“ přiznal syn mistra světa Kekeho. Ten bude díky Nikovi za pár dní už dědečkem.
„Hned po závodě skáču na letadlo a letím za manželkou, která čeká dítě. Už moc se těším, snad to bude příští týden,“ prozradil Rosberg termín porodu ze stupňů vítězů všem divákům.
První dvě příčky obsadili v Belgii největší favorité. Ale třetí místo pro stáj Lotus nikdo nepředpokládal. A nečekali to ani v Lotusu. Francouzská stáj, které se letos zatím moc nedařilo, za sebou dokázala nechat Ferrari, Williams, Red Bull a další soupeře. Rodák ze Ženevy Romain Grosjean se dočkal prvního umístění na stupních vítězů od Velké ceny USA v Austinu 2013.
„Byl to pro nás úžasný víkend, výborně se mi povedla kvalifikace. Bohužel jsme měli penalizaci na startu, a tak pořád nechápu, jak jsme se dokázali dostat až na pódium. Děkuji týmu za to, že mi připravil tak úžasné auto. Třetí místo má pro mě cenu vítězství,“ uvedl na stupních vítězů Romain Grosjean.
Rozhodl start
V Belgii jeli jezdci hned dvě zaváděcí kola, protože poprvé byla startovní procedura přerušena kvůli závadě na vozem Force India. Nico Hülkenberg zvedl ruku a jeho monopost byl odtlačen do boxů. Do závodu už nezasáhl. Ještě před startem měl podobné problémy Carlos Sainz z týmu Toro Rosso. Mladík sice nakonec na trať vyjel, ale velkou cenu nedokončil.
Po zhasnutí červených světel vyrazil bezchybně vpřed Hamilton a za ním překvapivě Sergio Pérez. Mexičan s vozem Force India si dokonce ještě v prvním kole na favorita vyšlápl, na rovince se dostal dokonce před něj, ale již v další zatáčce šel Hamilton zpátky do vedení, které udržel až do cíle.
Kimi Räikkönen trochu start pokazil a propadl se. Závod začínal po závadě převodovky v kvalifikaci a následné penalizaci na 15. místě. Ve Spa však nebylo Ferrari tak konkurenceschopné jako na jiných okruzích a vpřed se dostával velmi pozvolně. Nedostatek rychlosti potvrzoval i Sebastian Vettel, který po nepříliš povedené kvalifikaci musel přejít na riskantní strategii. Ta se mu na konec stala osudnou.
Výborně začal závod Daniel Ricciardo s vozem Red Bull. Rakouský tým nastavil auto stejně jako pro okruh v Monze, tedy na minimální přítlak, a jeho jezdci tak mohli soupeřit na rovinkách s vozy vybavenými silnějšími motory Mercedes. Australan bojoval o druhou příčku s Pérezem a jednou se mu ho podařilo předjet.
Nikovi Rosbergovi stačily úvodní zastávky v boxech, aby se posunul na druhou příčku. Zůstal na dráze déle než jeho soupeři, a protože Mercedes je rychlejší i na sjetých gumách, z boxů vyjel před Ricciardem i Pérezem. S dalším soupeřem Sebastianem vettelem si poradil ještě na trati.
Německý jezdec s vozem Ferrari měnil pneumatiky jako poslední z celého startovního pole a díky tomu se na chvíli dostal do vedení před Hamiltona. Jeho cílem bylo vydržet na druhé sadě až do cíle, což se mu téměř podařilo.
V té době začal zrychlovat Romain Grosjean. přímo na dráze předjel Ricciarda i Péreze a posunul se na třetí příčku za suverénní jezdce Mercedesu. Již ve 22. kole, tedy v polovině závodu, se loučil právě Ricciardo, kterého opět zradil letos velmi nespolehlivý monopost Red Bullu. Zastavil přímo na cílové rovince a jezdci byli zpomaleni na pár kol safety carem. Naštěstí pro Mercedes jen tím virtuálním, který pouze nastaví jezdcům v kokpitu povolenou rychlost, takže o náskok v čele Hamilton s Rosbergem nepřišli.
Většina jezdců si nechala nasadit tvrdou směs, na které měli dojet až do cíle, při fázi safety car, ale další vyčkávali. To platilo pro v závěru suverénně nejrychlejší jezdce Mercedesu, kteří na nových gumách neměli konkurenci, nebo pro Daniila Kvjata, který s vozem Red Bull v posledních kolech předjížděl jednoho soupeře za druhým a v cíli se radoval z pátého místa.
S obrovskou ztrátou si jel pro třetí místo Sebastian Vettel. Za zády měl o něco rychlejšího Grosjeana, přesto to vypadalo, že třetí pozici udrží. Měl však nejstarší pneumatiky z celého startovního pole a to se mu nevyplatilo. Kolo před cílem mu při výjezdu z poslední zatáčky, tedy těsně poté, co projel kolem boxové uličky, praskla zadní pneumatiky. Obkroužit s defektem jedno kolo znamená ve Spa sedm kilometrů po ráfku a to nemohlo na body stačit. Třetí jezdec mistrovství světa se proto už ani z boxů nevracel na trať.
V závěru ještě zaujal útok mladíka Verstappena na sedmého Kimiho Räikkönena. Nizozemec šel na rovince před Fina, za to však zaplatil smykem v následující zatáčce a Fin se pohodlně vrátil před něj. Sedmá příčka však není ničím, s čím by mohl být spokojený.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za dva týdny Velkou cenou Itálie v Monze.
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1h23:40.387 min. |
---|---|---|---|
2. | Nico Rosberg | Mercedes | +2.058 sek. |
3. | Romain Grosjean | Lotus | +37.988 |
4. | Daniil Kvjat | Red Bull | +45.692 |
5. | Sergio Pérez | Force India | +53.997 |
6. | Felipe Massa | Williams | +55.283 |
7. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +55.703 |
8. | Max Verstappen | Toro Rosso | +56.076 |
9. | Valtteri Bottas | Williams | +1:01.040 min. |
10. | Marcus Ericsson | Sauber | +1:31.234 |
11. | Felipe Nasr | Sauber | +1:42.311 |
12. | Sebastian Vettel | Ferrari | +1 kolo |
13. | Fernando Alonso | McLaren | +1 kolo |
14. | Jenson Button | McLaren | +1 kolo |
15. | Roberto Merhi | Marussia | +1 kolo |
16. | Will Stevens | Marussia | +1 kolo |
17. | Carlos Sainz | Toro Rosso | DNF |
18. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF |
19. | Pastor Maldonado | Lotus | DNF |
20. | Nico Hülkenberg | Force India | DNS |
1. | Lewis Hamilton | 227 |
---|---|---|
2. | Nico Rosberg | 199 |
3. | Sebastian Vettel | 160 |
4. | Kimi Raikkonen | 82 |
5. | Felipe Massa | 82 |
6. | Valtteri Bottas | 79 |
7. | Daniil Kvyat | 57 |
8. | Daniel Ricciardo | 51 |
9. | Romain Grosjean | 38 |
10. | Max Verstappen | 26 |
11. | Sergio Perez | 25 |
12. | Nico Hulkenberg | 24 |
13. | Felipe Nasr | 16 |
14. | Pastor Maldonado | 12 |
15. | Fernando Alonso | 11 |
16. | Carlos Sainz | 9 |
17. | Marcus Ericsson | 7 |
18. | Jenson Button | 6 |
19. | Roberto Merhi | 0 |
20. | Will Stevens | 0 |
1. | Mercedes | 426 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 242 |
3. | Williams/Mercedes | 161 |
4. | Red Bull/Renault | 108 |
5. | Lotus/Mercedes | 50 |
6. | Force India/Mercedes | 49 |
7. | Toro Rosso/Renault | 35 |
8. | Sauber/Ferrari | 23 |
9. | McLaren/Honda | 17 |
10. | Marussia/Ferrari | 0 |