Nico Rosberg vyhrál pošestnácté v kariéře a hlavně podruhé v sezoně. V Bahrajnu se mu totiž konečně povedl start, zatímco jeho týmový kolega Lewis Hamilton opět nepatřil mezi nejrychlejší. A tak zatímco Rosberg Grand prix od prvních metrů kraloval, Hamilton se musel probíjet mezi pomalejšími jezdci. Ztrátu z prvních kole již do cíle neměl šanci stáhnout - Rosberg i Räikkönen jeli zcela bez chyb.
Závod jsme sledovali minutu po minutě |
Německý pilot zvýšil vedení v čele šampionátu. Před týmovým kolegou je již o 17 bodů a může tak opět doufat v zisk vytouženého titulu. Rosberg ze stáje Mercedes triumfem pod umělým osvětlením ve Velké ceně Bahrajnu prodloužil svoji vítěznou sérii v mistrovství světa už na pět závodů, vyhrával totiž i v závěru loňské sezony.
Hamilton dokázal po postartovní kolizi s Valterim Bottasem rychle předjet pomalejší jezdce, ale s mírně poškozeným vozem z první zatáčky se musel spokojit se třetí příčkou.
Sebastian Vettel, který před čtrnácti dny v Austrálii obsadil třetí místo a stejná pozice mu patřila také v bahrajnské kvalifikaci, do závodu ani neodstartoval. Motor Ferrari začal hořet již v zaváděcím kole. Němec je tak po dvou velkých cenách daleko od nejlepších v mistrovství světa. I kdyby v příštím závodě vyhrál a Mercedes nebodoval, Rosberga nedostihne.
Nico Rosberg zářil na stupních vítězů štěstím. „Byl to skvělý víkend. Klíčový byl start, ten se mi povedl a od té doby jsem v podstatě jen kontroloval rychlost. Jsem rád, že jsem vyhrát tady v Bahrajnu na skvělé závodní trati v poušti. Děkuji všem.“
Rosberg vyhrál na trati, kde před deseti lety debutoval ve formuli 1. Vždy tu skončil v první desítce, ale až v době nadvlády Mercedesu v předchozích dvou ročnících vybojoval medailová umístění a nyní se dočkal i premiérového triumfu. Celkově vyhrál pošestnácté v kariéře a pátým vítězstvím za sebou vyrovnal i osobní maximum trojnásobného mistra světa Hamiltona z roku 2014. Delší série ve formuli 1 předvedli v minulosti jen dvakrát Michael Schumacher (6 a 7), Alberto Ascari (7) a rekordman Vettel (9).
Druhý Kimi Räikkönen nechtěl jako vždy moc mluvit, ale byl viditelně spokojený. „Nebylo to úplně špatné, i když jsem měl dost hrozný start. Po několika kolech jsem byl hned za Nikem, ale dál už to nešlo. Druhé místo bylo maximem. I když jsme samozřejmě chtěli vyhrát.“
Finovi se v Bahrajnu dlouhodobě daří, v pouštním království skončil na druhé příčce i minulý rok. Někde mám smůlu, jinde se mi daří, někde mám štěstí... Tak to je. Měli jsme tady nějaké problémy s autem, všechno nebylo ideální, ještě máme na čem pracovat. Ale druhé místo je dobrým krokem vpřed.“
Lewis Hamilton, který plánuje útočit na třetí titul mistra světa za sebou, má po Bahrajnu o čem přemýšlet. Po zhasnutí červených světel dokázal, že startu se obával oprávněně. Ani podruhé v sezoně ho nezvládl. „Moje problémy na startu tady a v Austrálii způsobily rozdílné věci, ale oba byly velmi bolestivé. Ten dnešní byl bolestivý ještě o něco více,“ vysvětloval.
Hamilton se hned v první zatáčce srazil s Valterim Bottasem z Finska a po celý závod měl poškozené auto. Moc mu nepomohlo, že byl Fin potrestán projetím boxy jako viník kolize. Než se prodral vpřed, Rosberg a Räikkönen byli fuč. S poškozeným vozem navíc ztratil tradiční rychlostní výhodu. „Měl jsem nějaké poškození na autě, neudržel jsem rychlost s Kimim Räikkönenem. Nebyl to v žádném parametru ideální závod, ale jsem rád, že tady (v Bahrajnu) mám podporu a snažím si užít atmosféru. Snad se příští rok zase vrátím na pozici vítěze závodu.“
O vítězi rozhodl start
Vypadá to, že Rosbergovi fakt, že je pomalejším závodníkem než Hamilton. starosti dělat nemusí. Zase s ním v kvalifikaci prohrál, zase ho v závodě porazil. V letošní sezoně mají jezdci startovní proceduru o něco těžší, ubyly jim elektroničtí pomocníci, a jak se zdá, Lewis Hamilton se s tím zatím nedokázala vypořádat, zatímco Rosbergovi stačil k adaptaci jediný závod.
Druhé klání sezony mělo divoký začátek a bez úhony vyvázl z čtveřice favoritů právě jen Rosberg. Vettelovy naděje skončily ještě před startem, protože už v zaváděcím kole se z jeho ferrari začalo kouřit, Hamilton měl pomalejší start a v první zatáčce ho trefil Bottas a Räikkönen, který zůstal ve druhé řadě na startu osamocený, nezopakoval bleskovou reakci z Austrálie a propadl se. Možná to pro něj nakonec bylo dobře, protože v případě dokonalé reakce, jakou předvedl v Melbourne, mohl Bottas v první zatáčce namísto Hamiltona trefit jeho Ferrari. Takto Fin vyčkával vzadu za oběma williamsy, které opět nebyly v závodě hrozbou a tradičně se v průběhu zastávek v boxech a s přibývajícími kilometry propadaly startovním polem.
Lewis Hamilton po kolizi s Bottasem klesl až na desáté místo. Co by však pro jiného znamenalo konec nadějí, bylo pro Brita výzvou. Netrvalo dlouho a byl na třetí pozici. Ještě před zastávkami v boxech měl za sebou Massu, Grosjeana, nebo Ricciarda. Problémem byl jen jeho odstup na čelo. Rosberg mu mezitím poodjel o dvacet vteřin, Räikkönen o deset. Kvůli poškození vozu nepředvedl žádný sprint, jak bývá jeho zvykem, takže ještě před prvními zastávkami v boxech bylo rozhodnuto. Pokud ve Ferrari doufali, že vyzrají na Rosberga, už v polovině závodu museli tušit, že jsou bez šance. Pomohly by jim jen technické problémy Mercedesu. Ty však nepřišly.
Rosbergova pozice nebyla ani na okamžik v ohrožení, při dostatečném náskoku si mohl dovolit i pomalejší druhý pit stop. Při třetích zastávkách v boxech jel Hamilton z vedoucího tria k mechanikům jako poslední, mistr světa se tak na okamžik ocitl poprvé v sezoně v čele závodu, než se opět zařadil na třetí pozici. Vítěz předchozích dvou ročníků v závěru zajížděl nejrychlejší časy z vedoucího tria, ale ztrátu měl příliš velkou na to, aby mohl pomýšlet na vylepšení pozice.
Nejlepší ze „zbytku světa“ byl stejně jako v Melbourne Australan Daniel Ricciardo z Red Bullu, který drží třetí příčku v průběžném pořadí šampionátu, na pátém místě Francouz Romain Grosjean ještě o jednu pozici vylepšil australský výsledek při debutu stáje Haas v MS a plný počet kol si připsal už jen Nizozemec Max Verstappen z Toro Rosso. Pro jeden bod za desáté místo si při premiérovém startu ve formuli 1 dojel náhradník za indisponovanou hvězdu McLarenu Fernanda Alonsa Stoffel Vandoorne z Belgie.
Naopak Jenson Button s druhým vozem McLarenu nebodoval. Odstoupil chvíli po startu kvůli technické závadě. Ty asi budou pronásledovat kdysi dominantní stáj šampionátu i letos, ale v porovnání s loňskou sezonou je znát značný pokrok. McLaren je lepší než Sauber a má na to, aby jezdil vyrovnané závody s vozy Force India, nebo snad i Williamsu.
Ještě o něco lépe je na tom již zmiňovaný Haas. Mexický pilot Esteban Gutierrez sice doplatil na závadu vozu, ale motor Ferrari pod kapotou americké formule dává nečekaný výkon. Francouzský pilot snad jen kvůli chybě mechanika při dotahování kola, která mu při závěrečné zastávce v boxech vzala pár vteřin, nebojoval s Danielem Ricciardem o čtvrté místo. Přitom to je jen o něco více než dva roky, co Red Bul vládl celému šampionátu.
Skvělé body za šesté místo získal Verstappen s letos nečekaně konkurenceschopným vozem Toro Rosso. Bývalé Minardi je spolu s Haasem nejpříjemnějším překvapením šampionátu, naopak na opačném chvostu jsou stáje Sauber a Renault, které budou mít na body pouze v případě odstoupení většího počtu jezdců. Nasr se Sauberem v Bahrajnu dokonce prohrál s Pascalem Wehrleinem, který potvrdil vzestup týmu Manor.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje za 14 dní Velkou cenou Číny.
1. | Nico Rosberg | (Mercedes) | 1h33:34.696 min. |
---|---|---|---|
2. | Kimi Räikkönen | (Ferrari) | +10.282 sek. |
3. | Lewis Hamilton | (Mercedes) | +30.148 |
4. | Daniel Ricciardo | (Red Bull/TAG Heuer) | +1:02.494 min. |
5. | Romain Grosjean | (Haas/Ferrari) | +1:18.299 |
6. | Max Verstappen | (Toro Rosso/Ferrari) | 1:20.929 |
7. | Daniil Kvjat | (Red Bull/TAG Heuer) | +1 kolo |
8. | Felipe Massa | (Williams/Mercedes) | +1 kolo |
9. | Valtteri Bottas | (Williams/Mercedes) | +1 kolo |
10. | Stoffel Vandoorne | (McLaren/Honda) | +1 kolo |
11. | Kevin Magnussen | (Renault) | +1 kolo |
12. | Marcus Ericsson | (Sauber/Ferrari) | +1 kolo |
13. | Pascal Wehrlein | (Manor/Mercedes) | +1 kolo |
14. | Felipe Nasr | (Sauber/Ferrari) | +1 kolo |
15. | Nico Hulkenberg | (Force India/Mercedes) | +1 kolo |
16. | Sergio Perez | (Force India/Mercedes) | +1 kolo |
17. | Rio Haryanto | (Manor/Mercedes) | +1 kolo |
18. | Carlos Sainz | (Toro Rosso/Ferrari) | DNF |
19. | Esteban Gutierrez | (Haas/Ferrari) | DNF |
20. | Jenson Button | (McLaren/Honda) | DNF |
21. | Sebastian Vettel | (Ferrari) | DNS |
22. | Jolyon Palmer | (Renault) | DNS |
1. | Nico Rosberg | 50 |
---|---|---|
2. | Lewis Hamilton | 33 |
3. | Daniel Ricciardo | 24 |
4. | Kimi Raikkonen | 18 |
5. | Romain Grosjean | 18 |
6. | Sebastian Vettel | 15 |
7. | Felipe Massa | 14 |
8. | Max Verstappen | 9 |
9. | Nico Hulkenberg | 6 |
10. | Daniil Kvyat | 6 |
11. | Valtteri Bottas | 6 |
12. | Carlos Sainz | 2 |
13. | Stoffel Vandoorne | 1 |
14. | Kevin Magnussen | 0 |
15. | Jolyon Palmer | 0 |
16. | Marcus Ericsson | 0 |
17. | Sergio Perez | 0 |
18. | Pascal Wehrlein | 0 |
19. | Felipe Nasr | 0 |
20. | Jenson Button | 0 |
21. | Rio Haryanto | 0 |
1. | Mercedes | 83 |
---|---|---|
2. | Ferrari | 33 |
3. | Red Bull/TAG Heuer | 30 |
4. | Williams/Mercedes | 20 |
5. | Haas/Ferrari | 18 |
6. | Toro Rosso/Ferrari | 11 |
7. | Force India/Mercedes | 6 |
8. | McLaren/Honda | 1 |
9. | Renault | 0 |
10. | Sauber/Ferrari | 0 |
11. | Manor/Mercedes | 0 |