Nejkrásnější částí čtyřiadvacetihodinového závodu ve Spa je vždy jeho noční část

Nejkrásnější částí čtyřiadvacetihodinového závodu ve Spa je vždy jeho noční část | foto: Petr Gabriel

Tomáš Enge se vrací do Spa

Jediný český jezdec formule 1, Tomáš Enge, se vrací do světového šampionátu gétéček. Enge, který má v této kategorii na svém kontě 13 absolvovaných závodů a dvě umístění na stupních vítězů, se v šampionátu objevil naposledy při loňském závodě v Brně, kde bojoval s vozem Saleen rakouského týmu RB Immo Racing.

V letošním roce přestoupil do konkurenčního šampionátu LeMans Serie, ve kterém startuje společně s Antoniem Garciou s vozem Aston Martin DBR9 týmu Modena. 

V Belgii český jezdec posílí německý tým IPB Spartak Reiter Engineering při 24 hodinovém závodě, který je už tradičně součástí šampionátu FIA GT, a usedne za volant vozu Lamborghini Murciélago R- GT. Jeho spolujezdci budou kmenoví jezdci tohoto týmu Petr Kox a Roman Rusinov, ale také další z bývalých pilotů formule 1 – Holanďan Jan Lammers.
 
Tomáš Enge, startoval v belgické čtyřiadvacetihodinovce i v loňském roce, kdy hájil barvy skotského týmu Scuderia Ecosse s vozem Ferrari 430 GT2. Jeho jízdu však tehdy ukončila těžká havárie v jednom z nejrychlejších úseků belgického okruhu, zatáčce Raidillion.

Aby se Enge mohl  závodu vůbec zúčastnit, potřeboval souhlas továrního týmu Aston Martin, který je jeho zaměstnavatelem. A protože vozy této britské značky patří k favoritům belgického závodu, musel český jezdec od Britů získat povolení ke startu v jiném týmu. To se nakonec povedlo a startu českého jezdce nic nebrání.

"Vyzkouším si další vůz kategorie GT1, což je samozřejmě vždy poutavé. Na Lamborghini Murcielago R-GT jsem moc zvědavý, poprvé ho budu řídit ve volných trénincích," komentoval podpis smlouvy Enge.

"Belgický okruh mám moc rád, stejně jako tamní maraton. Také se těším na spolupráci s Peterem Koxem. Je to výborný závodnický parťák, společně jsme odjeli spoustu závodů a nejpříjemnější vzpomínku mám na naše vítězství ve 24h Le Mans 2003, kdy jsme vyhráli kategorii GTS."

Svůj nový vůz si vyzkouší poprvé až při dnešním volném tréninku. To jeho nový spolujezdec, Nizozemec Jan Lammers, už měl příležitost si lamborghini otestovat před dvěma týdny na okruhu v Le Castellet. Ale belgický maraton absolvuje poprvé. "Už jsem závodil v mnoha šampionátech i na okruhu ve Spa, ale ještě nikdy jsem nejel zdejší 24 hodinový závod," přiznal se holandský jezdec.

Značce Lamborghini se letos v šampionátu zatím moc nedaří. V úvodních dvou závodech nezískal tým ani jeden bod, a poslední závod v Oscherslebenu dokonce musel kvůli zraněním  Petra Koxe vynechat. Jak se tým vyrovná s nástrahami obtížného závodu, se ukáže o příštím víkendu.

. Nejkrásnější, nejsledovanější, nejdelší, nejtěžší

Takové přídomky charakterizují závod 24 hodin ve Spa-Francorchamps. Po závodu v LeMans druhý nejslavnější vytrvalostní automobilový závod na evropském kontinentu se letos připravuje již na svůj 60. ročník.

Závod je velmi populární a případný úspěch v něm značně ceněný. Pro týmy se ale rozhodně nejedná o levnou záležitost. Stačí si jen uvědomit, že v průběhu tohoto závodu urazí závodní vozy větší vzdálenost nežli na všech ostatních závodech v průběhu celé sezony dohromady. Bezchybně fungující technika je přitom základem úspěchu. I proto příprava na vlastní závod začíná u většiny týmů dlouho před vlastním začátkem prvních tréninků.

Trať ve Spa je navíc velmi náročná a zrádná, především pak za deště. A ten zde téměř nikdy nechybí. Počasí obecně je dalším úskalím zdejší trati. Je totiž velmi nestálé a nevypočitatelné. Není nic neobvyklého, když se během jediného dne několikrát zcela změní a jezdci na to musí být připraveni.
Své by o tom mohl vyprávět i Tomáš Enge, který zde v loňském závodě tvrdě havaroval s ferrari v 240 kilometrové rychlosti v jednom z nejtěžších úseků slavné trati, v táhlé zatáčce Raidillion.

Právě Enge bude jediným českým zástupcem ve startovní listině. Společně s bývalým holandským jezdcem formule 1 Janem Lammersem a dvojicí Peter Kox – Roman Rusinov bude pod hlavičkou německého týmu IPB Spartak Reiter bojovat s vozem Lamborghini Murcielago v nejsilnější kategorii GT1. Naopak svoji původně plánovanou účast odřekl Německo-český tým GTO Charouz Racing, který letos do závodů nasazuje dvojici vozů Mosler MT900.

Závod, který je opravdovou zkouškou techniky, ale i jezdců a celých týmů bude odstartován v sobotu ve čtyři hodiny odpoledne a ve stejnou dobu o den později uvítá v cíli vítěze šachovnicový prapor. Českým divákům zprostředkuje průběh závodu několika přímými vstupy satelitní televize Sport 5.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž