Vítěz. Felipe Massa v cíli Velké ceny Bahrajnu.

Vítěz. Felipe Massa v cíli Velké ceny Bahrajnu. | foto: Reuters

Před závodem v Turecku se věří Ferrari a Massovi

  • 9
Po dvou triumfech v řadě budou jezdci týmu Ferrari jasnými favority pro Velkou cenu Turecka. Vyhraje ale potřetí v sezoně mistr světa Kimi Räikkönen z Finska, nebo potřetí za sebou v Turecku Brazilec Felipe Massa? Ani odborníci se neodvažují tipovat.

Finský pilot má v čele šampionátu náskok devíti bodů před Britem Lewisem Hamiltonem z McLarenu, Massa ale vyhrál v Turecku obě poslední kvalifikace i závody.

Räikkönen zvítězil v posledním závodu v Barceloně a je hodně sebevědomý. "To byl pro Ferrari perfektní víkend," připomněl ceněný double. "Takže chceme udržet tento rytmus a budeme se o to hodně snažit. Hodně důležitá bude kvalifikace, pro případné vítězství je první místo na startu důležitou podmínkou," prohlásil finský závodník. "Nechci v žádném případě měnit své cíle a plány. Nemohu myslet na nic jiného než na vítězství," uvedl Fin.

Massa vyhrál letos v Bahrajnu a má na celkovém čtvrtém místě na svého týmového kolegu jedenáctibodové manko. Na třetího Poláka Roberta Kubicu z BMW ztrácí však pouze bod. Právě stáj BMW-Sauber by mohla rudým vozům ztížit roli favoritů, ve hře jsou i monoposty McLarenu. Těm se ale letos moc nedaří. "A nedařilo se nám v Turecku ani v minulosti. Chceme body, ale favoritem je Ferrari," uznal viceprezident Mercedesu Norbert Haug.

McLareny mají ještě jeden problém. Hamiltonovi se zatím nedaří podle představ, i když je v celkovém pořadí MS druhý, navíc nad startem týmové dvojky Heikkiho Kovalainena z Finska po vážné nehodě ve Španělsku zatím visí otazník. Dnes projde zátěžovými testy. "Chci se vrátit k závodění co nejrychleji," tvrdil už v týdnu Fin, jemuž dnes lékaři po zdravotní prohlídce start v Istanbulu povolili.

Monoposty Ferrari tentokrát pojedou bez nového děravého "nosu", který tým použil poprvé právě ve Španělsku. Jeho přítlačné vlastnosti údajně nejsou v Turecku nutné. "Je dobré ho použít při potřebě vysokého přítlaku, jenže v Turecku je nutný menší přítlak," vysvětlil manažer týmu Luca Baldisserri.

Poprvé od roku 2005 bude na startu závodu MS formule 1 pouze deset týmů, neboť stáj Super Aguri se musela kvůli nedostatku peněz odhlásit. O svou šanci jet v Turecku tak přišli Japonec Takuma Sató a Brit Anthony Davidson.

Rekordní 257. Velkou cenu kariéry oslaví v neděli Brazilec Rubens Barrichello z týmu Honda. Překoná tak v této statistice Itala Riccarda Patreseho, jenž nejčastěji v historii závodil v letech 1977 až 1993.

Průběžné pořadí MS (po 4 z 18 závodů) ZDE

. V Turecku se jezdí proti směru

Jeden z nejnáročnějších okruhů v seriálu, na kterém se navíc jezdí proti směru hodinových ručiček, čeká piloty formule 1 při víkendové ceně Turecka, pátém závodu letošního mistrovství světa. V Istanbulu, kde trať postavil vyhlášený designér tratí Herman Tilke, se pojede teprve počtvrté v historii a jezdci opět obkrouží 58 kol.

V Istanbulu je rychlá trať s velkými výškovými rozdíly. Téměř v žádné zatáčce není vidět výjezd a piloti považují okruh za jeden z nejtěžších. Má sedm levotočivých a šest pravotočivých zatáček. Nejrychlejší místo se nachází před šikanou před vjezdem do cílové rovinky, kde monoposty dosahují rychlosti ke 320 km/h.

Celý areál závodiště leží na ploše 822,15 hektaru. Jeho výstavba přišla na 220 milionů dolarů a do ochozů se vejde 155.000 diváků.

Charakteristika okruhu: Délka trati: 5,338 km.
Délka závodu: 58 kol = 309,356 km.
Nejrychlejší kolo v závodě: Juan Pablo Montoya (Kol./McLaren), 2005: 1:24,770.
Nejrychlejší kolo v kvalifikaci: Kimi Räikkönen (Fin./McLaren), 2005: 1:26,797.
Nejrychlejší závod: Kimi Räikkönen, 2005: 1:24:34,454 = 219,496 km/h.
Vítězové předchozích závodů: 2005 - Kimi Räikkönen, 2006 - Felipe Massa (Braz./Ferrari), 2007 - Felipe Massa.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž