Pojede formuli 1 tým duchů?

  • 4
Praha - "Týmem duchů" nazval dosud neznámou značku, která se díky britské investorské společnosti s příznačným názvem Phoenix snaží povznést z popela zbytky týmu Prost, motoristický expert Roger Benoit ze švýcarského deníku Blick. Nejen podle něj je naivní představa, že lze poskládat loňské auto Prostu, o němž se hovořilo jako o "šrotu", se tři roky starými motory, jež leží v garáži týmu Arrows. Právě jeho boss Tom Walkinshaw má poskytnout techniku značce, která mezi jezdci oslovila Tomáše Engeho. "Pojedeme v Malajsii nebo nejpozději čtrnáct dní poté v Brazílii," řekl Walkinshaw a potvrdil bývalého Prostova jezdce Engeho.

Podle jezdcova manažera Antonína Charouze však zatím jasno zdaleka není. Charouz nechce, aby se jeho klenot účastnil pochybného podniku a pokud nebude mít dostatečné záruky výkonu nové stáje, setrvá Enge v F3000.

"Pokud noví majitelé nejsou kouzelníci nebo nemají pytle plné peněz, pak si jen málo lidí vsadí, že formule 1 bude mít koncem března opět dvanáct týmů. Je tam příliš mnoho překážek a některé vypadají nepřekonatelně," reagoval na to motoristický korespondent Alan Baldwin z agentury Reuters.

Pokud pomineme fakt, že pokračovatel Prostu propásl první závod sezony, bude proto považován za nový tým a musí tedy zaplatit vstupní kauci 48 milionů dolarů (asi 1,75 miliardy korun), zbývá stále ještě dost problémů.

Za prvé motory. Vozy Prost byly postaveny na staré motory Ferrari. Jen tak namontovat do vozu jiný motor není při nejvyspělejší technice formule 1 možné. Další otázkou zůstává značka pneumatik. Oba současní partneři formule 1, Bridgestone i Michelin, prohlásili, že kapacity na dodávky pneumatik dalšímu týmu nemají.

A kde vzít lidi? Volní jsou bývalí zaměstnanci Prostu, ale někteří si našli už jiné místo. Pokud by se podařilo zvládnout obrovské logistické potíže a přece jen nějak dostat techniku i osoby na místo Velké ceny, přijde to nejdůležitější. Vozy se musejí rozjet. Bez testování je to odvážná vize, pokud si uvědomíme, že ze startu nedělní Velké ceny Austrálie se ani nehnuly oba vozy Arrows, i když něco natestováno měly. Právě toho Arrowsu, jehož spolumajitel Walkinshaw se angažuje v projektu oprášení Prostu.

Vůbec kvalifikovat se do závodu se starou technikou může být vzhledem k překotnému vývoji formule 1 utopické. Poslední vůz startovního roštu smí zajet jen o sedm procent horší čas na jedno kolo než ten nejlepší.

O novém týmu přibývají fantastické historky. Britský deník Observer se chytil fámy, podle níž kvůli zájmu Volkswagenu o vstup do formule 1 má tým nést jméno Škoda. Německá i česká část automobilky to vzápětí dementovaly, ale zprávu už citovala i BBC. "Potěšilo nás ovšem, že se v souvislosti s tak prestižní disciplínou mluvilo o Škodě. My ale zůstáváme v rallye,“ řekl Roman Meliška z komunikačního oddělení Škody.

Pokud však má tým ve formuli 1 přežít, nějaká silná automobilka ho musí beztak převzít. Že by nakonec přece jen zbyl prostor pro VW, jehož snem formule 1 byla?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž