Nejen Enge ozdobil úspěšný rok

Praha - Automobilová sezóna byla bezesporu ve znamení startu prvního českého jezdce ve formuli 1. Na pozadí této události trochu zapadlo vynikající třetí místo stejného pilota ve formuli 3000, které Tomáš Enge doplnil i dalšími hodnotnými výkony za volanty tak rozdílných vozů jako Porsche či Panoz při bohužel jen sporadických startech v šampionátu FIA či seriálu Le Mans. Celkové vítězství ze středoevropského šampionátu formule 3 si odnesl zcela zaslouženě Jaroslav Kostelecký.

Škoda, že ve výčtu úspěchů na okruzích chybí nějaký výsledek v cestovních vozech, kde naši jezdci a naše značka Škoda dosáhli před téměř čtvrtstoletím historického úspěchu dobytím nejvyššího titulu, na který si vzpomněli v devadesátých letech i někteří naši jezdci s vozy Superturismo, i když na příčku nejvyšší to nestačilo.

Je ale pravda, že Superturismo letos dosluhuje a nikdo nechce do něj už investovat nemalé prostředky a technické předpisy kategorie Super Production nejsou příliš atraktivní ani pro velké výrobce ani pro renomované stáje, i když v jiné disciplíně, v závodech do vrchu, Petr Vojáček na stejném voze získal Pohár FIA a titul Mistra Evropy mu unikl jen o vlásek.

Prohrát ale s Niko Puličem, jedním z nejvšestrannějších jezdců současnosti, který dovede zajet se vším, co se ovládá volantem - od sériové Felicie až po formuli 3 - není žádná hanba. Tak snad to vyjde příští rok, zvláště když superrychlý Chorvat z Dubrovníku přesedlá na Mercedes do trucků. Standovi Matějovskému se tedy určitě nebude letošní titul v závodech Super Race Truck lehko obhajovat.

Jinak byly cestovní vozy mistrovství Evropy v závodech do vrchu zcela v režii našich jezdců, neměli bychom však zapomenout na krásná třetí místa Otakara Krámského a Josefa Krečmera ve sportovních a formulových vozech, která představují nejlepší umístění v historii naší účasti na „kopcích" v Evropě.

V další disciplíně automobilového sportu, která je od počátku doménou českých jezdců, v autokrosu, potvrdil Jaroslav Hošek - mimochodem je „u toho" od začátku, tedy hezkých pár desítek let - a Václav Fejfar, že o budoucnost tohoto atraktivního sportu se nemusíme bát, což ztvrdil svým vítězstvím v mistrovství Evropy družstev i náš národní tým.

Honza Trajbold bohužel už nikdy neobhájí titul mistra Evropy v soutěžích historických automobilů, který byl nerozlučně spjat s jeho jménem. Také tady máme další velice kvalitní jezdce. I když bývalý mistr Evropy Jindřich Indra soustředil svoji přípravu až na budoucí sezónu, kterou bude absolvovat s novým vozem, Karel Jirátko s Pavlem Kolářem dokázali vybojovat pro naši zem stříbrnou medaili.

A výčet titulů uzavřeme prvním místem Italů startujících s českou licencí Enrica Bertoneho a Massima Chiaponniho, pro něž nejvyšší stupínek v Evropě není žádnou novinkou.

                                                               Ing. Stanislav Minářík
                                                               vicepresident AČR pro automobilový sport

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž