Mistr světa v obchodu neuspěl

Paříž - Zánik týmu Prost ve formuli 1 připomněl staré pravidlo: to, že někdo uměl točit volantem, nezaručuje, že bude i dobrým manažerem. Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost je posledním příkladem, jak bývalí výborní sportovci selhávají v obchodních záležitostech. "Formule 1 je tvrdý obchod, v němž není snadné se prosadit. Čekat, že lidé uspějí jenom proto, že se jmenují Alain Prost nebo Niki Lauda, je naivní," poznamenal Ron Dennis, bývalý mechanik, který se vypracoval až k úspěšnému šéfování v týmu McLaren. "Sehnat nejlepší inženýry nestačí. Musíte mít povědomí o financích i o tom, jak motivovat zaměstnance a jak řešit problémy."

U jedenácti týmů, které po krachu Prosta ve formuli 1 zbyly, působí jako šéf pouze jeden bývalý špičkový závodník - Niki Lauda u Jaguaru. Další tři bossové jezdili automobilové soutěže: Jean Todt (Ferrari) a David Richards (BAR) jako navigátoři, Ove Andersson (Toyota) jako řidič.

Prvním závodníkem, který vyhrál Velkou cenu i šampionát ve voze nesoucím jeho jméno, byl Australan Jack Brabham. Exmistr světa Graham Hill založil tým Embassy, ale zahynul při leteckém neštěstí roku 1975. Britský mistr světa ve formuli 1 i na silničních motocyklech John Surtees rovněž provozoval vlastní tým, ale nic nevyhrál.

"Bývalí závodníci si myslí, že všechno vědí nejlíp. A když vedou tým, považují jezdce pouze za svého náhradníka," tvrdí někdejší Surteesův jezdec a pozdější mistr světa, Australan Alan Jones.

Závodnické štěstí v nižších třídách zkoušeli například dnešní majitelé týmů formule 1 Frank Williams a Eddie Jordan, než pochopili, že jejich místo není v kokpitu vozu, ale u manažerského stolu.

Když Alain Prost v roce 1997 převzal značku Ligier, měl představu čistě francouzského týmu s francouzskými jezdci, motory i sponzory. Poslední Velkou cenu však za něj jeli Němec Frentzen a Tomáš Enge.
Prost skončil s dluhem odhadovaným na 28 milionů dolarů (asi miliarda korun).

"Je to selhání Francie," tvrdil Prost, když v pondělí odcházel od soudu, který rozhodl o bankrotu jeho týmu. Bývalí jezdci však s Prostem nesouhlasili.

"Jde pouze o osobní selhání Alaina Prosta. Řídit tým tří set lidí je něco jiného než řídit auto," prohlásil Henri Pescarolo, formulový jezdec z let 1968-1976. "Alain může vinit jenom sebe," dodal Prostův bývalý závodník Jean Alesi.

Za posledních třicet let zaniklo ve formuli 1 více než padesát malých týmů jako Prost.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž