Maďarsko? Pro Engeho zlom v boji o titul

Hungaroring - Nejtěžší letošní závod - taková bude sobotní Velká cena Maďarska formule 3000 pro Tomáše Engeho. Ať uspěje nebo shoří, v každém případě jej čeká ostrá řežba po všech stránkách. Většinou jezdců, Engeho nevyjímaje, nenáviděná dráha Hungaroring je skutečně téměř k ničemu. Úzká, špinavá a hrbolatá, prostě nezajímavá pro závodníky i diváky, to je podivný útvar nedaleko Budapešti, který přes všechny zápory hostí cirkus Grand Prix už od roku 1986. Čtyřiadvacetiletý Čech má v plánu vše překonat a báječným výsledkem zavelet ke zteči titulu mistra. Ale půjde to, když se bude bít v místě, které by nejraději vymazal ze světa?

Jezdci při závodech v Maďarsku trpí hned několikrát: Téměř zcela jim schází možnost předjíždění, což je největší závodnická radost, bolí je záda, neboť tvrdé monoposty poskakují na hrbolatém asfaltu jako kozy, a ještě k tomu hrozí, že vyletí z dráhy, neboť trať pokrývá jemný písek navátý z širokého okolí.

Buď a nebo
Pokud Enge vyhraje, poskočí z třetího na druhé místo a pro poslední dva závody (jeho oblíbené tratě Spa a Monza) se tak může naplno roztočit boj o titul mezi ním, jeho kolegou ze stáje Coca-Cola Nordic Justinem Wilsonem a Markem Webberem, australským špílmachrem z týmu Super Nova.

Jenže pokud by Enge dojel hůře než čtvrtý a Wilson vyhrál, jsou šance libereckého jezdce na titul v prachu. Enge totiž na Wilsona ztrácí 13 bodů a za první místo se bere bodů 1O. Na druhého Webbera Engemu nyní schází tři body.

Víra v úspěch
"Nemám Hungaroring rád," potvrzuje svůj vztah k dráze Enge. Přesto si ale věří. "Věřím, že i tak jsem v Maďarsku schopen zajet špičkový tréninkový čas, zde stejně veledůležitý jako Monaku. Víru podepírám zkušenostmi z Monte Carla, kde se nám  podařilo najít výborné nastavení vozu. A právě díky tomu si myslím, že by auto mohlo fungovat i na Hungaroringu."

Důvodů k nervozitě může mít Enge plno, třeba musí myslet na to, že v celkovém pořadí má za sebou už na dostřel dva dravce - Brazilce Antonia Pizzoniu a Francouze Sebastiena Bourdaise. První z nich ztrácí na Čecha 14 a druhý 15 bodů. Tři závody, to je dohromady třicet bodů, takže se může přihodit ledacos.

Zůstává klidným
Enge zůstává klidným a stále jej zdobí sebevědomí, které se s ním letos snoubí. V září ho čeká třídenní testování v týmu formule 1 Prost Acer a zákulisní povídačky naznačují stále důrazněji, že již teď je jistý jeho brzký závodnický vstup do světa Grand Prix.

Příští týden by mohlo být konečně jasno. Engeho manažer Antonín Charouz hodlá po neděli svolat tiskovou konferenci, která by už neměla být jen mlhavým povídáním o řadě nabídek od týmu formule 1. Taková je v tuto chvíli situace. Jen Tomáš Enge a Antonín Charouz vědí, čím příští týden ohromí, zklamou nebo potěší české fanoušky.

Průběžné pořadí po 9 ze 12 závodů: 1. Justin Wilson (Velká Británie, Coca-Cola Nordic Racing) 49, 2. Mark Webber (Austrálie, Super Nova) 39, 3. Tomáš Enge (Coca-Cola Nordic Racing) 36, 4. Antonio Pizzonia (Brazílie, Petrobras Jnr.) 22, 5. Sébastien Bourdais (Francie, DAMS) 21, 6. Bas Leinders (Belgie, KTR) 12, 7. Ricardo Sperafico (Brazílie, Petrobras Jnr.) 10, 8. Darren Manning (Velká Británie, Arden Team Russia) 9, 9. Jaime Melo (Brazílie, Durango Formula) 8, 10. David Saelens (Belgie, European Minardi Jnr.) 8, 11. Patrik Friesacher (Rakousko, Red Bull Jnr.) 5, 12. Stéphane Sarrazin (Francie, Prost Junior Team) 4, 13. Mario Haberfeld (Brazílie, Super Nova) 3, 14. Ricardo Mauricio (Brazílie, Red Bull Jnr.) 3, 15. Joel Camathias (Švýcarsko, KTR) 2, 16. Fabrizio Gollin (Itálie, Coloni) 1, 17. Andrea Piccini (Itálie, European Minardi Jnr.) 1.

Klasifikace týmů: 1. Coca-Cola Nordic Racing 85, 2. Super Nova 42, 3. Petrobras Jnr. 32, 4. DAMS 18, 5. KTR 15, 6. Arden Team Russia 9, 7. European Minardi 9, 8. Durango 8, 9. Red Bull Jnr. 8, 10. Prost Junior Team 4, 11. Coloni 1.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž