Formule 1 slibuje změny. Padne Ferrari?

  • 13
Praha - Šest titulů Ferrari, pět Michaela Schumachera. Tak vypadaly poslední sezony formule 1. Letos to vypadá, že by šampionát mohl být napínavější. Během bouřlivé zimy, kdy tři stáje bojovaly o vlastní existenci, prokazovaly výborné výkony týmy Renault a McLaren. Konkurenci týmu z Maranella nahrávají i změny pravidel.

Sezona bude mít v roce 2005 rekordních devatenáct Velkých cen. Pojede se premiérově v Turecku a do kokpitu F1 usedne poprvé při Grand Prix i indický jezdec.

Vedle Naraina Karthikejana jsou nováčky také Tiago Monteiro z Portugalska (oba Jordan), Nizozemec Christijan Albers a Rakušan Patrick Friesacher, kteří budou řídit vozy Minardi. Benjamínkem je jeho krajan Christian Klien, jemuž bylo teprve 22 let. Naopak veteránem startovního pole je sedminásobný šampion šestatřicetiletý Michael Schumacher.

Loni předvedl "Schumi" unikátní představení. Dominoval prvním pěti závodům, a kdyby neprohrál v Monaku, vytvořil by zřejmě rekordní sérii - po kolizi kraloval dalším sedmi Grand Prix.

Zvítězil před kolegou Rubensem Barrichellem, třetí skončil Jenson Button z týmu BAR-Honda. Tato stáj šokovala druhým místem v Poháru konstruktérů za Ferrari. Z noční

Nejvyšší příjmy jezdců F1
(tarifní plat/reklama a ostatní):
1. Michael Schumacher (Něm./Ferrari)
52,000.000 eur (35/17)
2. Ralf Schumacher (Něm./Toyota)
17,000.000 (14/3)
3. Rubens Barrichello (Braz./Ferrari)
12,000.000 (10/2)
Kimi Räikkönen (Fin./McLaren)
12,000.000 (10,5/1,5)
6. Jarno Trulli (It./Toyota) 8,000.000 (7/1)
7. Mark Webber (Austr./Williams) 6,000.000 (5/1)
David Coulthard (Brit./Red Bull) 6,000.000 (5/1)
Jenson Button (Brit./BAR) 6,000.000 (5/1)
10. Fernando Alonso (Šp./Renault) 5,000.000 (4/1),
   Giancarlo Fisichella (It./Renault) 5,000.000 (4/1)
12. Nick Heidfeld (Něm./Williams) 3,500.000 (2,5/1)
můry se po sezoně probudili u McLarenu, neboť i s finským esem Kimim Räikkönenem
skončili pátí.

Loňský krach se však může v dobré obrátit. Právě tým s motory od Mercedesu získal díky špatnému umístění velkou výhodu, takže může v soutěžním víkendu o dvou kvalifikacích využívat tři vozy. Vzhledem k pravidlu, že motor musí vydržet dvě Velké ceny a na víkend jsou vymezeny jen dvě sady pneumatik, může být třetí monopost oním jazýčkem na vahách. Změny se dotkly také nastavení zadních i předních spojlerů, očekává se tak snížení výkonu.

Čeká se však i na další zásadní moment: od 1. srpna bude v celé Evropské unii definitivně zakázána tabáková reklama. Firmy, které vyrábějí cigarety, sponzorují polovinu týmů a odliv peněz bude markantní. Jen Marlboro podle údajů agentury AP "nalije" do Ferrari až 120 milionů dolarů ročně. "Lidé si vůbec nedokážou představit, jak těžké to bude. Ty peníze se nedají nahradit," řekl šéf šampionátu Bernie Ecclestone. Šanci tak mají nové okruhy mimo EU.

Tahákem F1 2005 jsou velké přestupy. Do kolotoče všech závodů se pod křídly Sauberu vrátil mistr světa 1997 Jacques Villeneuve. Od Williamsu odešel po šesti letech Ralf Schumacher, jenž by s "přeběhlíkem" Jarnem Trullim měl vytáhnout nahoru Toyotu - s rozpočtem 350 milionů eur nejbohatší stáj seriálu.

Respekt zasluhuje sestava McLarenu - k Räikkönenovi přibyl Juan Pablo Montoya. Uvolněné kokpity BMW zaplnili Webber a Heidfeld, nově vzniklý Red Bull by měl táhnout vicemistr světa 2001 David Coulthard.

Rozpočty jednotlivých týmů F1 (milionech eur):
1. Toyota 350
2. Ferrari 300
3. McLaren-Mercedes 290
4. BMW-Williams 265
5. Renault 240
6. BAR-Honda 220
7. Sauber-Petronas 120
8. Red Bull-Cosworth 100
Jordan-Toyota 100
10. Minardi-Cosworth 40

Závody MS vozů formule 1 vznikly v roce 1950. Prvním vítězem byl Ital Giuseppe Farina. O rok později jej na trůnu vystřídal Juan Manuel Fangio z Argentiny, který poté triumfoval ještě v letech 1954-1957 a s pěti tituly byl donedávna nejúspěšnějším jezdcem historie, než jej předstihl Schumacher.

Nesmírně rychlé a divácky přitažlivé klání přitahovalo od počátku pozornost, ale vyžádalo si i životy z řad pilotů. V posledních letech prochází F1 krizí, spekulovalo se dokonce i o vzniku konkurenční soutěže.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž