"Ve formuli 3000 jsem už dokázal hodně, ačkoli to mohlo být ještě lepší, ovšem nyní přesto cítím velkou motivaci v boji o titul," říká Enge, který je v novém působišti pasován na jedničku týmu. "Obrovskou motivaci má i stáj, vždyť získala třetího pilota loňské sezony, a proto bude chtít také titul."
Všechny stáje budou mít nové monoposty Lola Zytek, což znamená, že všichni budou hledat nejlepší nastavení a především zkraje sezony lze očekávat různá překvapení v kvalitě jednotlivých vozů. Souhlasíte?
Tato skutečnost je součástí mé motivace, protože nová auta jsou technicky velmi rozdílná od loňských vozů. Je to mnohem větší změna než když se vozový park měnil v roce 1999. A právě díky tomu bude ještě v šampionátu ještě větší soutěživost. Každý bude hledat, zkoušet, ladit. Bude to neznámá a napínavá situace a to mě baví.
V čem jsou monoposty nejvíce rozdílné?
Například v podvozku. Díky novým tlumičům lze šasi nastavit mnohem pestřeji než doposud. Jako příklad lze uvést zrovna tlumiče. Zatímco na starém autě bylo možné nastavit třeba sto padesát různých kombinací tlumičů, nyní budou mít inženýři přibližně tisíc variant. Vůz má novou šestistupňovou převodovku, s níž se má mnohem snadněji řadit. Nové, z kvalitnější měkčí směsí, budou i pneumatiky.
A co výkon motoru a maximální rychlost?
Výkon zůstal bohužel stejný, ale maximálka se díky lepší aerodynamice - auto je užší a více se podobá formuli 1 - zřejmě zvýší na delších rovinkách.
První testy vás čekají v půli února. Pojedete již s novým vozem a kolik testů před prvním závodem v Brazílii stihnete?
Od první zkušební jízdy pojedu s novým vozem. Celkem jsou tři oficiální společné testy všech stájí a k tomu budeme zkoušet vůz soukromě. To znamená, že od půlky února budu vlastně každý týden v autě, což je velmi důležité.
Při poslední změně vozového parku v roce 1999 nedodala firma Lola týmům včas náhradní díly, takže jezdci museli být v testech velmi opatrní. Jaká je situace letos?
My máme zatím jeden vůz a věříme, že do startu testů bude vše v pořádku, ačkoli šéf týmu Christian Horner má obavy právě z pozdní dodávky dílů.
U stáje Arden jste již testoval, v listopadu v Estorilu. Jak na vás personál týmu působil?
Dalo by se říci, že vlastně úplně stejně kladně jako přesně před rokem při prvních testech v týmu Nordic. První seznámení bylo velmi příjemné, ale samozřejmě až průběh sezony ukáže, nakolik bude v týmu vše klapat. Stáj Arden má stejné ambice jako loni Nordic, tedy ty nejvyšší.
Váš cíl pro sezonu je zřejmě jasný, jediný. Titul.
Určitě. Jen jak každý ví, záleží na mnoha okolnostech - zejména na kvalitě techniky a také na štěstí.
Věříte v možnost návratu do světa Grand Prix?
Je to stále otevřená záležitost, ačkoli se mému manažerovi dosud nepodařilo vyjednat pro mě angažmá. V tuto chvíli je dokonce stále ve hře i možnost, že bych nastoupil do formule 1 od začátku sezony. Pokud se to nepovede, svět se nezboří. Cíl, první Čech ve formuli 1 jsme splnili. (Poznámka redakce: Antonín Charouz uvedl, že smlouva s Ardenem umožňuje kdykoli během roku rozvázání kontraktu a Engeho přestup.)
Nechme formuli 1 být. Máte v plánu jet i jiné závody než formuli 3000?
Nic zatím není jistého, ale já bych byl rád, kdybych měl pestřejší sezonu. Samozřejmě v případě, že nebudu závodit ve formuli 1.
Co vás nejvíce láká?
Závody sportovních vozů, nejlépe otevřených prototypů. Velmi rád bych si s některým silným speciálem zazávodil ve 24 hodin Le Mans.
Tomáš Enge pojede letos již ve svém pátém týmu. Postupně vystřídal stáje Auto Sport Racing, WRT Fina, mySAP.com, Coca-Cola Nordic Racing a nyní vstoupí do sestavy, která postupně měnila jméno - z LukOil Arden přes Arden Team Russia po současný Arden International. Personál stáje je britský, s šéfem Christianem Hornerem v čele, a provoz platí Rusové. Enge během kariéry ve formuli 3000 vyhrál tři závody a nejlépe se umístil loni, kdy byl celkově třetí se stejným počtem bodů jako druhý Mark Webber.