Na okruhu uprostřed vysušených kopců na východ od Istanbulu měl Button snadnou úlohu - neudělat chybu. To se mu povedlo. Se zcela spolehlivým strojem se nemusel bát, že by ho něco nebo někdo mohlo připravit o vítězství.
Vystartoval jako druhý, ale ještě v prvním kole využil chyby Sebastiana Vettela k posunu do vedení. Poté jen průběžně zvyšoval svůj náskok. Plynule a bez zaváhání se zatáčku po zatáčce sunul k šestému triumfu sezony. Tak jezdí mistr světa. Tak jezdí Jenson Button.
V celkovém pořadí mu tentokrát hodně "pomohl" týmový kolega Barrichello. Brazilec nedokázal na startu hned rozpohybovat svůj monopost a propadl se na třinácté místo. Pár kol se pokoušel předjíždět pomalejší soupeře, ale snahu přehnal a o zadní kolo McLarenu Kovalainena urazil kus předního křídla. Musel k opravě do boxů.
Poprvé v historii nedojel jeden z vozů týmu BrawnGP do cíle - Barrichello nedokázal s poškozeným autem dokončit všech 58 kol a ve chvíli, když ho měl týmový kolega předjet o celé kolo, zatočil do boxové uličky a vystoupil z kokpitu.
Další dvě místa na stupních vítězů patřila stáji Red Bull. Webber s Vettelem mají k dispozici druhé nejrychlejší auto sezony a v Turecku to bylo znát - německý mladík vyhrál kvalifikaci, ale v závodě pro něj tým zvolil ve snaze posunout se před Buttona chybnou strategii tří dotankování v boxech, což Vettela ve výsledku posunulo na třetí místo.
Závod jsme sledovali on-line ZDE |
Z druhé pozice se radoval Australan Webber, který už je na stupních vítězů jako doma. Ve sbírce úspěchů mu však první místo v závodě formule 1 stále chybí.
Red Bull na druhé příčce Poháru konstruktérů odskočil pronásledovatelům, ale za vedoucím BrawnGP je stále daleko.
Oba jezdce na bodech měl i tým Toyota, který se po debaklu před čtrnácti dny v Monaku ukázal v mnohem lepším světle. Rychlé turecké zatáčky seděly jedinému japonskému monopostu ve formuli 1 mnohem lépe.
Trulli bral čtvrté místo, Glock byl osmý. V Turecku se letos nepředjíždělo, proto je jeho posun o pět míst vpřed, v porovnání s pozicí na startu, malým zázrakem.
Pátý Rosberg z Williamsu se radoval z dalších bodů, ale zklamalo Ferrari. V Monaku vylétlo díky Räikkönenovi na stupně vítězů, ale s návratem do Asie se vrátilo na pozice, o které bojovalo v Bahrajnu nebo v Číně. Kimi Räikkönen neměl na body vůbec, Felipe Massa byl rád, že udržel alespoň šesté místo.
V Turecku FIA naservírovala fanouškům namísto dramatických závodů, které mohli vídat v sezoně 2008, nudné procesí a od startu rozhodnutý závod, jak tomu bývalo za časů absolutní dominance Ferrari.
Změní se to už za 14 dní v Silverstonu?
Brawn GP - neporazitelný stroj Button
Start z druhého místa byl pro Jensona Buttona lahůdkou. Bezchybně se odpíchl a zařadil těsně za Němce Vettela, který startoval z pole position. A po pár kolech byl na místě, na které je letos zvyklý. Vettel nezvládl drobný smyk, vjel na trávu a Button proklouzl vpřed.
Nejlepší Brawn se postupně dokázal monopostům Red Bull vzdalovat. Button zajížděl do první výměny pneumatik jedno nejrychlejší kolo závodu za druhým a pohodlně zvyšoval své vedení. Po 17. kole zamířil doplnit palivo a pohodlně se vrátil před Vettelem. Když o kolo později zamířili k mechanikům i Webber s Rosbergem, byl zpátky na prvním místě a jel si pro další vítězství.
Zcela jiný příběh prožil jeho týmový kolega Barrichello. Zůstal viset na startu, a když se konečně zařadil do vláčku soupeřů, patřilo mu až dvanácté místo. Před ním kroužil Kovalainen s vozem McLaren. Zrychlení dodávané systémem KERS mu pomáhalo držet Barrichella na rovinkách vzadu, proto Brazilec musel zkusit předjetí v zatáčce.
Po nejkrásnějším souboji závodu v sedmém kole Fina předjel, ale Kovalainen mu to na rovince vzápětí vrátil. Další pokus se pak Barrichellovi stal osudným. Příliš optimisticky si najel vnitřkem o zatáčky, vrazil do zadního kola Kovalainenova stroje a propadl se na 17. místo za druhý McLaren Hamiltona.
Úřadujícího mistra světa sice hned předjel, stejně jako před ním chybujícího Piqueta, ale útok na čtrnáctého Sutila mu nevyšel. Urazil si o jeho kola pravou část předního přítlačného křídla, musel pro nový nos monopostu do boxů a měl po nadějích. Spadl na poslední místo.
Když mu deset kol před cílem začalo hrozit, že ho týmový kolega Button předjede o celé kolo, zaparkoval s poškozeným autem v garáži a vystoupil. Poprvé v historii týmu BrawnGP nedojelo jedno z jeho aut do cíle.
Red Bull - Vettelův pád
Vettel mohl vyhrát. Po zisku pole position měl nachystanou vítěznou jízdu, jenže zradilo ho řidičské umění. Ještě v prvním kole vyjel z dráhy, po smyku na trávě vpravo si to samé zopakoval na druhé straně trati a Jenson Button měl volnou cestu na první místo.
Red Bull poté zkoušel všechno možné - když v 15. kole zatočil Vettel k mechaniků, dostal palivo jen na 14 kol, aby s rychlým autem svého jediného soupeře dojel a možná i předjel, jenže to nevyšlo. Mladý Němec se dostal těsně za zadní křídlo BrawnGP, jenže na posun vpřed neměl. Button chyby nedělá. Ve 29. kole zamířil Vettel do boxů znovu a opět z druhého místa.
Vedení rakouského týmu změnilo své hvězdě strategii na tři zastávky u mechaniků. Ale nic nemohlo změnit fakt, že vítězství bylo tentokrát příliš daleko.
Tahanice Vettela s Buttonem naopak pomohly vpřed Marku Webberovi, který po startu jezdil na třetím místě. Byla mu ponechána klasická strategie dvou dotankování, která se ukázala v letošním Istanbulu mnohem výhodnější.
Když Vettel podruhé natankoval, pronikl Webber před něj. Druhé místo pohodlně držel až do cíle - Vettel se mu ani nedokázal přiblížit. Pilot, označovný za největší talent současné formule 1, se v Turecku propadl během závodu o dvě místa.
Toyota - třetí nejlepší
Na startu to nevypadalo pro Toyotu příliš optimisticky - Jarno Trulli byl pátý a Timo Glock dokonce až třináctý. A tým se sídlem v Kolíně nad Rýnem mívá vždy silnější auta v kvalifikaci. Jenže to v Turecku neplatilo.
Timo Glock se díky dlouhému prvnímu úseku posouval vpřed a cílem projížděl jako osmý, poslední bodovaný jezdec. Vyzrál na taková jména jako jsou mistři světa Alonso nebo Räikkönen a radoval se ze zaslouženého bodového zisku.
I Trulli šel vpřed. Sice jen díky odpadnutí Barrichella z BrawnGP, ale přesto se nečekalo, že s menším množstvím paliva udrží pozici v první pětici. Z Istanbulu si Ital odváží šest cenných bodů.
Toyota po faux-pais v Monaku, kam přivezla snad nejpomalejší auto z celého startovního pole, ukázala, že třetí místo mezi letošními týmy ji patří oprávněně. Pokud si pozici udrží i nadále, má zaděláno na nejúspěšnější sezonu svého působení ve formuli 1.
Williams - Rosbergův návrat
Na rozpáleném asfaltu istanbulského okruhu Williams možná poprvé v sezoně potvrdil letošní ambice a oba jeho jezdci dokázali využít celkem povedeného aerodynamického paketu letošního monopostu. Nico Rosberg výborně odstartoval, držel se za nejlepšími a na dálku se přetahoval o čtvrté místo s Trullim a jeho Toyotou.
Až do poslední zastávky úspěšně. Trulli tankoval později a pár rychlých kol mu stačilo na to, aby se posunul hned za nejlepší trojici. Přesto je páté místo v cíli Velké ceny Turecka pro Williams úspěchem.
A bodovat měl i Nakadžima. Až do poslední zastávky v boxech se držel na úrovní sedmé pozice. Jenže mechanici měli problémy s výměnou jeho pneumatik a Japonec po pádu na dvanácté místo přišel o první body sezony. Jel skvěle, ale jakoby mu úspěch nepřál ani vlastní tým.
Ferrari - zrychlení, které nestačí
Ferrari vyvíjí nové části monopostu nejrychleji ze všech týmů ve formuli 1, a pokud byste si spočítali, o kolik od Velké ceny Austrálie jednotlivé monoposty zrychlily, F60 by bylo na prvním místě.
Jenže v Turecku nefungovaly rudé stroje z Maranella tak dobře jako nedávno v Monaku. Už šesté a sedmé místo v kvalifikaci byly zklamáním a v závodě mělo být ještě hůř. Massa se sice během nezáživného kroužení posunul alespoň na šesté místo, ale Räikkönen naopak z bodů vypadl.
Fin nestačil na Kubicu, Glocka a Rosberga, kteří startovali až za ním. Kimi Räikkönen ani náhodou nevystoupil z letargie sezony 2008. Od bývalého mistra světa se čekají zcela jiné výkony.
Pokud chce Ferrari stabilně dojíždět na stupních vítězů, potřebuje ještě přidat. Jinak bude dál sledovat Buttona a spol. z uctivého odstupu.
BMW-Sauber - první body pro Kubicu
Největší výkonnostní pokrok ze všech týmů formule 1 zaznamenal mezi Velkou cenou Monaka a závodem v Turecku bezpochyby BMW-Sauber. Poprvé v letošní sezoně, kromě řady dalších aerodynamických vylepšení, nasadil doupatrový difuzor a výsledek byl doslova hmatatelný.
Kubica se kvalifikoval do finálové desítky a startoval s plnější nádrží benzinu z desátého místa na roštu. Spolehlivě dokroužil do cíle na osmém místě a mohl se radovat z premiérového bodu letošní sezony.
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 1h 26:24,848 |
2. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +6,714 |
3. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +7,461 |
4. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +27,843 |
5. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +31,539 |
6. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +39,996 |
7. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +46,246 |
8. | Timo Glock | Německo | Toyota | +46,959 |
9. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +50,246 |
10. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +1:02,420 |
11. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:04,327 |
12. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +1:06,376 |
13. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1:20,454 |
14. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +1 kolo |
15. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +1 kolo |
16. | Nelson Piquet | Brazílie | Renault | +1 kolo |
17. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +1 kolo |
18. | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | +1 kolo |
19. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | +11 kol |
20. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Force India | +54 kol |
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 61 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 35 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 29 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 27,5 |
5 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 19,5 |
6 | Timo Glock | Německo | Toyota | 13 |
7 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 11,5 |
8 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 11 |
9 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 11 |
10 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 9 |
11 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 9 |
12 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 6 |
13 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 4 |
14 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
15 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 2 |
16 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Němec Heidfeld udržel jedenáctou příčku, ale za tu se ceny nerozdávají. Německo-švýcarský tým naznačil zlepšení, ale ke ztraceným pozicím ze sezon 2007 a 2008 má stále ještě hodně daleko.
Velká cena Turecka F1:
Pořadí mistrovství světa:
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 96 |
2 | Red Bull | Rakousko | 56,5 |
3 | Toyota | Japonsko | 32,5 |
4 | Ferrari | Itálie | 20 |
5 | McLaren | Velká Británie | 13 |
6 | Williams | Velká Británie | 11,5 |
7 | Renault | Francie | 11 |
8 | BMW Sauber | Německo | 8 |
9 | Toro Rosso | Itálie | 5 |