Jenson Button při VC Turecka

Jenson Button při VC Turecka | foto: Reuters

Button přidal v Turecku další triumf a suverénně vládne formuli 1

  • 52
Istanbul (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Kdo zastaví Jensona Buttona? Od dob Michaela Schumachera neměla formule 1 tak jedinečného suveréna. Jezdec stáje BrawnGP ovládl i Velkou cenu Turecka a pošesté v sezoně slavil vítězství. V celkovém pořadí vede před týmovým kolegou Barrichellem už o 26 bodů.

Na okruhu uprostřed vysušených kopců na východ od Istanbulu měl Button snadnou úlohu - neudělat chybu. To se mu povedlo. Se zcela spolehlivým strojem se nemusel bát, že by ho něco nebo někdo mohlo připravit o vítězství.

Vystartoval jako druhý, ale ještě v prvním kole využil chyby Sebastiana Vettela k posunu do vedení. Poté jen průběžně zvyšoval svůj náskok. Plynule a bez zaváhání se zatáčku po zatáčce sunul k šestému triumfu sezony. Tak jezdí mistr světa. Tak jezdí Jenson Button.

Jenson Button se šampaňským na VC Turecka

V celkovém pořadí mu tentokrát hodně "pomohl" týmový kolega Barrichello. Brazilec nedokázal na startu hned rozpohybovat svůj monopost a propadl se na třinácté místo. Pár kol se pokoušel předjíždět pomalejší soupeře, ale snahu přehnal a o zadní kolo McLarenu Kovalainena urazil kus předního křídla. Musel k opravě do boxů.

Poprvé v historii nedojel jeden z vozů týmu BrawnGP do cíle - Barrichello nedokázal s poškozeným autem dokončit všech 58 kol a ve chvíli, když ho měl týmový kolega předjet o celé kolo, zatočil do boxové uličky a vystoupil z kokpitu.

Projeďte si tratě a závoďte s dalšími čtenáři - speciální infografika k závodům MS formule 1

Další dvě místa na stupních vítězů patřila stáji Red Bull. Webber s Vettelem mají k dispozici druhé nejrychlejší auto sezony a v Turecku to bylo znát - německý mladík vyhrál kvalifikaci, ale v závodě pro něj tým zvolil ve snaze posunout se před Buttona chybnou strategii tří dotankování v boxech, což Vettela ve výsledku posunulo na třetí místo.

Závod jsme sledovali on-line ZDE

Z druhé pozice se radoval Australan Webber, který už je na stupních vítězů jako doma. Ve sbírce úspěchů mu však první místo v závodě formule 1 stále chybí.

Red Bull na druhé příčce Poháru konstruktérů odskočil pronásledovatelům, ale za vedoucím BrawnGP je stále daleko.

Oba jezdce na bodech měl i tým Toyota, který se po debaklu před čtrnácti dny v Monaku ukázal v mnohem lepším světle. Rychlé turecké zatáčky seděly jedinému japonskému monopostu ve formuli 1 mnohem lépe.

Trulli bral čtvrté místo, Glock byl osmý. V Turecku se letos nepředjíždělo, proto je jeho posun o pět míst vpřed, v porovnání s pozicí na startu, malým zázrakem.

Jenson Button s trofejí pro vítěze VC Turecka

Pátý Rosberg z Williamsu se radoval z dalších bodů, ale zklamalo Ferrari. V Monaku vylétlo díky Räikkönenovi na stupně vítězů, ale s návratem do Asie se vrátilo na pozice, o které bojovalo v Bahrajnu nebo v Číně. Kimi Räikkönen neměl na body vůbec, Felipe Massa byl rád, že udržel alespoň šesté místo.

V Turecku FIA naservírovala fanouškům namísto dramatických závodů, které mohli vídat v sezoně 2008, nudné procesí a od startu rozhodnutý závod, jak tomu bývalo za časů absolutní dominance Ferrari.

Změní se to už za 14 dní v Silverstonu?

Brawn GP - neporazitelný stroj Button

Start z druhého místa byl pro Jensona Buttona lahůdkou. Bezchybně se odpíchl a zařadil těsně za Němce Vettela, který startoval z pole position. A po pár kolech byl na místě, na které je letos zvyklý. Vettel nezvládl drobný smyk, vjel na trávu a Button proklouzl vpřed.

Nejlepší Brawn se postupně dokázal monopostům Red Bull vzdalovat. Button zajížděl do první výměny pneumatik jedno nejrychlejší kolo závodu za druhým a pohodlně zvyšoval své vedení. Po 17. kole zamířil doplnit palivo a pohodlně se vrátil před Vettelem. Když o kolo později zamířili k mechanikům i Webber s Rosbergem, byl zpátky na prvním místě a jel si pro další vítězství.

Lewis Hamilton při VC Turecka

Zcela jiný příběh prožil jeho týmový kolega Barrichello. Zůstal viset na startu, a když se konečně zařadil do vláčku soupeřů, patřilo mu až dvanácté místo. Před ním kroužil Kovalainen s vozem McLaren. Zrychlení dodávané systémem KERS mu pomáhalo držet Barrichella na rovinkách vzadu, proto Brazilec musel zkusit předjetí v zatáčce.

Po nejkrásnějším souboji závodu v sedmém kole Fina předjel, ale Kovalainen mu to na rovince vzápětí vrátil. Další pokus se pak Barrichellovi stal osudným. Příliš optimisticky si najel vnitřkem o zatáčky, vrazil do zadního kola Kovalainenova stroje a propadl se na 17. místo za druhý McLaren Hamiltona.

Úřadujícího mistra světa sice hned předjel, stejně jako před ním chybujícího Piqueta, ale útok na čtrnáctého Sutila mu nevyšel. Urazil si o jeho kola pravou část předního přítlačného křídla, musel pro nový nos monopostu do boxů a měl po nadějích. Spadl na poslední místo.

Jenson Button se šampaňským na VC Turecka

Když mu deset kol před cílem začalo hrozit, že ho týmový kolega Button předjede o celé kolo, zaparkoval s poškozeným autem v garáži a vystoupil. Poprvé v historii týmu BrawnGP nedojelo jedno z jeho aut do cíle.

Red Bull - Vettelův pád

Vettel mohl vyhrát. Po zisku pole position měl nachystanou vítěznou jízdu, jenže zradilo ho řidičské umění. Ještě v prvním kole vyjel z dráhy, po smyku na trávě vpravo si to samé zopakoval na druhé straně trati a Jenson Button měl volnou cestu na první místo.

Red Bull poté zkoušel všechno možné - když v 15. kole zatočil Vettel k mechaniků, dostal palivo jen na 14 kol, aby s rychlým autem svého jediného soupeře dojel a možná i předjel, jenže to nevyšlo. Mladý Němec se dostal těsně za zadní křídlo BrawnGP, jenže na posun vpřed neměl. Button chyby nedělá. Ve 29. kole zamířil Vettel do boxů znovu a opět z druhého místa.

Vedení rakouského týmu změnilo své hvězdě strategii na tři zastávky u mechaniků. Ale nic nemohlo změnit fakt, že vítězství bylo tentokrát příliš daleko.

Tahanice Vettela s Buttonem naopak pomohly vpřed Marku Webberovi, který po startu jezdil na třetím místě. Byla mu ponechána klasická strategie dvou dotankování, která se ukázala v letošním Istanbulu mnohem výhodnější.

Jezdci stáje Red Bull při VC Turecka

Když Vettel podruhé natankoval, pronikl Webber před něj. Druhé místo pohodlně držel až do cíle - Vettel se mu ani nedokázal přiblížit. Pilot, označovný za největší talent současné formule 1, se v Turecku propadl během závodu o dvě místa.

Toyota - třetí nejlepší

Na startu to nevypadalo pro Toyotu příliš optimisticky - Jarno Trulli byl pátý a Timo Glock dokonce až třináctý. A tým se sídlem v Kolíně nad Rýnem mívá vždy silnější auta v kvalifikaci. Jenže to v Turecku neplatilo.

Timo Glock se díky dlouhému prvnímu úseku posouval vpřed a cílem projížděl jako osmý, poslední bodovaný jezdec. Vyzrál na taková jména jako jsou mistři světa Alonso nebo Räikkönen a radoval se ze zaslouženého bodového zisku.

I Trulli šel vpřed. Sice jen díky odpadnutí Barrichella z BrawnGP, ale přesto se nečekalo, že s menším množstvím paliva udrží pozici v první pětici. Z Istanbulu si Ital odváží šest cenných bodů.

VC Turecka

Toyota po faux-pais v Monaku, kam přivezla snad nejpomalejší auto z celého startovního pole, ukázala, že třetí místo mezi letošními týmy ji patří oprávněně. Pokud si pozici udrží i nadále, má zaděláno na nejúspěšnější sezonu svého působení ve formuli 1.

Williams - Rosbergův návrat

Na rozpáleném asfaltu istanbulského okruhu Williams možná poprvé v sezoně potvrdil letošní ambice a oba jeho jezdci dokázali využít celkem povedeného aerodynamického paketu letošního monopostu. Nico Rosberg výborně odstartoval, držel se za nejlepšími a na dálku se přetahoval o čtvrté místo s Trullim a jeho Toyotou.

Až do poslední zastávky úspěšně. Trulli tankoval později a pár rychlých kol mu stačilo na to, aby se posunul hned za nejlepší trojici. Přesto je páté místo v cíli Velké ceny Turecka pro Williams úspěchem.

A bodovat měl i Nakadžima. Až do poslední zastávky v boxech se držel na úrovní sedmé pozice. Jenže mechanici měli problémy s výměnou jeho pneumatik a Japonec po pádu na dvanácté místo přišel o první body sezony. Jel skvěle, ale jakoby mu úspěch nepřál ani vlastní tým.

Start Velké ceny Turecka

Ferrari - zrychlení, které nestačí

Ferrari vyvíjí nové části monopostu nejrychleji ze všech týmů ve formuli 1, a pokud byste si spočítali, o kolik od Velké ceny Austrálie jednotlivé monoposty zrychlily, F60 by bylo na prvním místě.

Jenže v Turecku nefungovaly rudé stroje z Maranella tak dobře jako nedávno v Monaku. Už šesté a sedmé místo v kvalifikaci byly zklamáním a v závodě mělo být ještě hůř. Massa se sice během nezáživného kroužení posunul alespoň na šesté místo, ale Räikkönen naopak z bodů vypadl.

Fin nestačil na Kubicu, Glocka a Rosberga, kteří startovali až za ním. Kimi Räikkönen ani náhodou nevystoupil z letargie sezony 2008. Od bývalého mistra světa se čekají zcela jiné výkony.

Pokud chce Ferrari stabilně dojíždět na stupních vítězů, potřebuje ještě přidat. Jinak bude dál sledovat Buttona a spol. z uctivého odstupu.

BMW-Sauber - první body pro Kubicu

Robert Kubica při VC Turecka

Největší výkonnostní pokrok ze všech týmů formule 1 zaznamenal mezi Velkou cenou Monaka a závodem v Turecku bezpochyby BMW-Sauber. Poprvé v letošní sezoně, kromě řady dalších aerodynamických vylepšení, nasadil doupatrový difuzor a výsledek byl doslova hmatatelný.

Kubica se kvalifikoval do finálové desítky a startoval s plnější nádrží benzinu z desátého místa na roštu. Spolehlivě dokroužil do cíle na osmém místě a mohl se radovat z premiérového bodu letošní sezony.

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Jenson Button Velká Británie Brawn GP 1h 26:24,848
2. Mark Webber Austrálie Red Bull +6,714
3. Sebastian Vettel Německo Red Bull +7,461
4. Jarno Trulli Itálie Toyota +27,843
5. Nico Rosberg Německo Williams +31,539
6. Felipe Massa Brazílie Ferrari +39,996
7. Robert Kubica Polsko BMW Sauber +46,246
8. Timo Glock Německo Toyota +46,959
9. Kimi Räikkönen Finsko Ferrari +50,246
10. Fernando Alonso Španělsko Renault +1:02,420
11. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +1:04,327
12. Kazuki Nakadžima Japonsko Williams +1:06,376
13. Lewis Hamilton Velká Británie McLaren +1:20,454
14. Heikki Kovalainen Finsko McLaren +1 kolo
15. Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso +1 kolo
16. Nelson Piquet Brazílie Renault +1 kolo
17. Adrian Sutil Německo Force India +1 kolo
18. Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso +1 kolo
19. Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP +11 kol
20. Giancarlo Fisichella Itálie Force India +54 kol
POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Jenson Button Velká Británie Brawn GP 61
2 Rubens Barrichello Brazílie Brawn GP 35
3 Sebastian Vettel Německo Red Bull 29
4 Mark Webber Austrálie Red Bull 27,5
5 Jarno Trulli Itálie Toyota 19,5
6 Timo Glock Německo Toyota 13
7 Nico Rosberg Německo Williams 11,5
8 Felipe Massa Brazílie Ferrari 11
9 Fernando Alonso Španělsko Renault 11
10 Kimi Räikkönen Finsko Ferrari 9
11 Lewis Hamilton Velká Británie McLaren 9
12 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 6
13 Heikki Kovalainen Finsko McLaren 4
14 Sébastien Buemi Švýcarsko Toro Rosso 3
15 Robert Kubica Polsko BMW Sauber 2
16 Sebastién Bourdais Francie Toro Rosso 2

Němec Heidfeld udržel jedenáctou příčku, ale za tu se ceny nerozdávají. Německo-švýcarský tým naznačil zlepšení, ale ke ztraceným pozicím ze sezon 2007 a 2008 má stále ještě hodně daleko.

Velká cena Turecka F1:



Pořadí mistrovství světa:


Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Brawn GP Velká Británie 96
2 Red Bull Rakousko 56,5
3 Toyota Japonsko 32,5
4 Ferrari Itálie 20
5 McLaren Velká Británie 13
6 Williams Velká Británie 11,5
7 Renault Francie 11
8 BMW Sauber Německo 8
9 Toro Rosso Itálie 5

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž