Bude stanovena minimální rychlost?

  • 12
Sepang - Týmy formule 1 volají po změně pravidel kvalifikace Velkých cen. V souvislosti se sobotním trestem pro oba piloty McLarenu Lewise Hamiltona a Heikkiho Kovalainena je možné, že dojde ke změně současného modelu se zkrácenou finálovou částí pro desítku jezdců podrobili kritice.

Hamilton s Kovalainenem byli dodatečně odsunuti v pořadí na startu Velké ceny Malajsie o pět míst dozadu zato, že před koncem kvalifikace blokovali soupeře v jízdě.

Proti rozhodnutí komisařů FIA nelze nic namítnout, ale například Heidfeld z BMW-Sauberu, který na jejich pomalou jízdu doplatil, ještě v sobotu vyslovil názor, že by se podobným situacím dalo předcházet.

Oba po svém závěrečném měřeném kole výrazně zpomalili ve snaze šetřit benzin, který podle nových pravidel nesmí být před závodem doplňován. Pohybovali se však zároveň v ideální stopě a znemožnili tím zajet rychlé kolo některým pilotům, kteří pak už na další pokus neměli čas.

Doplatili na to především Nick Heidfeld s BMW či Fernando Alonso s renaultem.

Týmy teď například navrhují, aby byla přinejmenším stanovena v kvalifikaci minimální rychlost, kterou se mohou vozy v zaváděcím i následném kole po trati pohybovat.

V současnosti mohou rozdíly v rychlostech představovat třeba i více než 200 km/h, čímž vedle omezování soupeřů vznikají i velmi nebezpečné situace.

Největším problémem v Sepangu bylo, že rychlost naplno jedoucích monopostů Nicka Heidfelda a Fernanda Alonsa se blížila 300 km/h zatímco Hamilton s Kovalainenem kroužili po trati rychlostí přibližně osmdesát km/h.

"Jsem si jist, že se to bude ještě přetřásat na setkání šéfů týmů, protože to bylo těsné," nechal se slyšet technický ředitel Williamsu Sam Michael. "Rozdíly v rychlostech byly skutečně obrovské."

"Podle mě je to kvůli letošním pravidlům. Kvalifikace byla zkrácena, nedotankovává se palivo a jezdci najednou nejezdí letmá kola ve stejnou dobu," přemýšlel Fernando Alonso.

Podle Poláka Kubici by pomohlo, kdyby piloti měli časový limit, v kterém se musí vrátit po rychlém kole zpátky do boxů. Stejně jako musejí v určitém čase dojet na startovní rošt v zaváděcím kole před závodem. "Při cestě na rošt máme časový limit, podobné pravidlo by mělo být i v kvalifikaci," řekl.

,

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž