Tomáš Enge

Tomáš Enge - Český závodník Tomáš Enge se raduje z vítězství v motoristickém seriálu národů A1 Grand prix v Šanghaji. | foto: Nir Elias, Reuters

Bondovka v Monze vyšla Engemu

  • 3
M o n z a - (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Z vítězství ve své třídě se radoval český jezdec Tomáš Enge společně se Španělem Garciou v druhém závodě série Le Mans v italské Monze. Jan Charouz a Němec Mücke získali v závodu na tisíc kilometrů bod za osmé místo v královské kategorii LMP1.

Skoro čekáte, že se ti dva po bondovsku představí.


"Jsem Charouz. Jan Charouz."
"Jsem Enge. Tomáš Enge." 

A když jeden či druhý vyleze vyprahlý z kokpitu a chytne do ruky pití, máte chuť pozorovat, zda s ním nemíchá, zda ho jen protřepe.

Minimálně dvě věci však mají čeští závodníci s Jamesem Bondem opravdu společné: dobrodružství a hlavně legendární vůz Aston Martin. Enge s ním přímo jezdí, do Charouzova auta dodává prestižní značka motor.

"Když jsem tohle bondovské auto poprvé uviděl, byl jsem nadšený, že v něm mohu závodit," netají Enge. "A nadšený jsem dodnes." 

Čeští "agenti 007" se včera na okruhu v italské Monze vydali vstříc závodu na 1 000 kilometrů při podniku série Le Mans.

Rychlost jako v F1...

"Bondovka" v Monze měla drsný a strhující scénář.

Přinesla hrůzostrašnou nehodu Francouze Ortelliho, který vyletěl v rychlosti 300 km v hodině do vzduchu a metal tam "salta mortale". Z rozsekaného vozu přesto vyvázl s lehkým zraněním.

Závod trval pět hodin a happy end přinesl Engemu: zkušený pilot zvítězil v kategorii LMGT1. Charouz s  německým kolegou Mückem, jezdící královskou třídu LMP1, skončili osmí – po hodině závodu vládli všem, ale technická závada je zahnala do boxu a po stíhací jízdě dosáhli aspoň na bod.

Měli však vyšší ambice. Vždyť v předchozím podniku v Barceloně skončili nečekaně třetí v celkovém pořadí v konkurenci továrních vozů Audi a Peugeot. Včera se nevklínili mezi špičku závodů, v nichž startují i bývalí piloti F1 jako Panis, McNish, Lamy, Gené nebo právě Enge.

Však také "nejnadupanější" z vozů jsou rychlé jako formule 1. "Naše maximum tady bylo 320 kilometrů za hodinu," prozradil Charouz.

... i jako v grotesce

Kouzlo má i to, že se dvoučlenné posádky střídají. Trochu to připomíná zrychlené akce z němých grotesek – ani u výměny pilotů nikdo nemluví, není na to čas. Rozdíl mezi horečným děním před boxy a Chaplinem je v tom, že tady je zmatek jen zdánlivý: každý ví, co dělá.

"Výměny pečlivě nacvičujeme," líčil Charouz. "A člověk raději jezdí než čeká, aspoň není tak nervózní."

Pilot, jenž je momentálně v záloze, se musí řídit někdejším pionýrským heslem "Vždy připraven". Charouz včera v pauze hovořil s inženýrem týmu, nechal si namasírovat krk a pak už hlídal, kdy přijde jeho čas.

"Střídáme se většinou po necelých dvou hodinách, ale nikdy nevíte, co se stane," vypravoval dvacetiletý jezdec. "Loni v Le Mans začalo při výměně paliva auto hořet, Stefan se kouřem přiotrávil, tak jsem to hned vzal za něj."

Včera nic tak dramatického řešit nemusel. Nemohl se ani radovat, ale to může napravit v dalších třech dílech seriálu. V červnu se navíc Charouz s Engem spojí, vezmou i Mücka a utvoří posádku pro 24 hodin v Le Mans. "To bude vrchol sezony a bylo by dobré skončit do první desítky," říká Enge.

Mimochodem, i při slavném maratonu budou mít Češi k dispozici Bondovu pojízdnou zbraň.

Závody série Le Mans, to je téměř erotická podívaná. Vzrušuje dramatičností i tím, že po dráze burácí nádherné vozy. Možná ty nejnádhernější, jaké jsou na okruzích k vidění.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž