Vláček týmu Sky na cyklistické Vueltě.

Vláček týmu Sky na cyklistické Vueltě. | foto: Luis Angel Gomez, phototheque-letour.com

Peníze především. Nový sponzor Frooma a spol. pobouřil ekology

  • 75
Cyklisté týmu Sky v posledních dnech čelí vtípkům. Jeden z nich utrousil i Max Sciandri, sportovní ředitel konkurenčního Movistaru „Teď si jako doprovodná auta pořídí Aston Martiny a na závody se budou přesouvat vesmírnými vozidly.“

Dost možná by Froome a spol. opravdu mohli. Jejich novým sponzorem se totiž stal Jim Ratcliffe, nejbohatší Brit a majitel chemického gigantu Ineos.

Tým Sky tak s výrazným předstihem potvrdil jméno nového majitele. Původně měla změna přijít až na konci letošní sezony. Už od května ale jezdci povezou na dresech název Team Ineos.

„Našli jsme správného partnera, který nás může učinit ještě úspěšnějšími,“ říká Dave Brailsford, šéf stáje.

Jmění 66letého podnikatele se pohybuje okolo 21 miliard liber (630 miliard korun). Renomovaný časopis Forbes řadí Ratcliffa na 110. místo v pořadí nejbohatších lidí planety. Do světa cyklistiky ještě nikdy nevstoupil movitější člověk.

Přitom ještě v prosinci okolo Brailsfordovy družiny napěchované hvězdami panovala značná nejistota. „Nového majitele chci znát před startem Tour de France,“ řekl tehdy Brailsford.

Tým Sky vyráží do časovky družstev.
Parádní kupé inženýři Jaguaru upravili speciálně pro tým Sky, pojede jako...

Schopný manažer dospěl k dohodě už v polovině března. Změna hlavního sponzora ale pobouřila některé aktivisty. Ratcliffova společnost, jež zaměstnává přes 19 tisíc lidí a působí ve 24 zemích světa, totiž ročně vyprodukuje téměř 60 milionů tun chemikálií včetně plastů.

„Cyklistika patří v Británii k nejoblíbenějším sportům. Ale opravdu chtějí být Froome a Thomas spojováni se společností likvidující planetu?“ ptají se zástupci ekologické organizace Přátelé země.

Před rokem tým Sky vstoupil do kampaně za záchranu oceánů. Dresy jezdců byly navrženy v motivu kosatek. Kampaň vedená firmou Sky měla poukázat na znečišťování moří a množství plastů v nich.

„Cyklistika je skvělý a taktický sport, o který roste zájem po celém světě,“ vysvětluje Ratcliffe vstup jeho společnosti do cyklistiky. „Navíc pomáhá společnosti k zdravému životnímu stylu.“

Řada Britů ale jeho čerstvý sportovní nákup nazývá greenwashingem, tedy jako záměrně vytvořeným dojmem ekologicky zodpovědné firmy.

Je to ještě zábava?

Detaily kontraktu mezi Ratcliffem a Brailsfordem dosud nebyly zveřejněny. Spekuluje se však, že pro příští sezonu naroste rozpočet stáje na 40 milionů liber. V prosinci 2017 tým Sky hospodařil s 34,5 miliony liber, což mu suverénně zajišťovalo titul nejbohatšího zaměstnavatele profesionálního pelotonu.

„Díváte se na téměř neproniknutelnou stěnu peněz. Oni si mohou v podstatě koupit všechny nejlepší jezdce. Nabízí se tedy otázka: Je to pro diváky stále zábava?“ říká Jonathan Vaughters, šéf týmu EF Education a jeden z nejhlasitějších kritiků současných poměrů.

Pravidla Mezinárodní cyklistické federace však finanční mantinely týmům neudávají.

A tak mají Brailsford a Ratcliffe zcela volné roce.

„Vstup Jamese Ratcliffa je důkazem, jak obrovskou roli hrají peníze v cyklistice,“ napsal Michael Rasmussen v posledním sloupku pro dánský deník Ekstra Bladet. „Když musí být účty zaplaceny, lidé se nezajímají, odkud peníze pocházejí.“