Peloton během devatenácté etapy Tour de France. | foto: AP

Touha po vítězství. Z Tour bude osmidílný seriál, Pogačarův tým jej však odmítl

  • 7
Námluvy mezi Netflixem, organizací ASO pořádající Tour de France a worldtourovými týmy netrvaly oficiálně ani měsíc, když na konci března ASO potvrdila, že nejslavnější cyklistický závod světa zaznamená Netflix podobným stylem, jakým už pátou sezonu dokumentuje dění ve formuli 1. Na startu letošního ročníku se nyní rýsují obrysy příběhu, ze kterého seriál vznikne.

„Skoro mě bolí to vyslovit, ale myslím, že ASO doopravdy našemu sportu pomáhá,“ komentoval manažer stáje EF Education Jonathan Vaughters na začátku března jednání pořadatele Tour se streamovací společností o možnosti natočit seriál dokumentující letošní ročník.

Právě ten Vaughters, který jinak neměl ke kritice ASO nebo cyklistické unie UCI nikdy daleko.

Tour de France 2022

příloha iDNES.cz

Netflix nepřicházel s prázdnou. Jeho seriál F1: Touha po vítězství (v originále Drive to Survive) ze zákulisí týmů ve formuli 1 se stal diváckým hitem a přinesl navýšení zájmu o samotný sport.

V obchodní rovině by spolupráce s Netflixem znamenala pro cyklistické týmy příjmy z předplatného a další prostor pro prezentování sponzorských log. Tedy nabídka, která se v podfinancovaném světě cyklistiky téměř nedala odmítnout.

Vaughters tak už v březnu pro Cyclingnews potvrdil, že jeho tým snahu ASO podpoří a do natáčení se zapojí. Zelenou dal projektu i manažer Quick-Stepu Patrick Lefevere, ačkoliv nabízenou výši honoráře označil za „pár šupů“.

Nahlédnout štáb do svého fungování svolily rovněž Jumbo-Visma, AG2R, Bora-Hansgrohe, FDJ, Ineos a druhodivizní Alpecin-Fenix. Dění v osmi týmech má zmapovat osm 45 minut dlouhých epizod.

Průkopníci z Movistaru

„V cyklistice jsou taktika a strategie velmi delikátní. Je to vyhraněný sport způsobem, jakým formule 1 nejspíš není,“ vyjádřil nicméně pochybnosti o správném zaznamenání situace Vaughters.

Ale Netflix není ani v cyklistice úplným nováčkem. Distribuoval už dvě řady seriálu Nejméně očekávaný den: Zákulisí týmu Movistar (v originále El Día Menos Pensado), který natočila španělská televize Movistar+.

První série pokrývá stáj v sezoně 2019, další v covidovém roce 2020. Na jaře měla vyjít třetí řada. Tu fanoušci s napětím očekávali hlavně kvůli pohledu členů týmu na loňskou kontroverzi s Miguelem Ángelem Lópezem, který odstoupil z průběžně třetího místa na Vueltě (v předposlední etapě!) a po pouhém roce z Movistaru odešel.

Alejandro Valverde obklopený členy týmu Movistar v šesté etapě Tour de France.

Nová řada je ale zatím dostupná pouze na Movistar+, Netflix ji stále nezveřejnil. I tak si mohou diváci mimo Pyrenejský poloostrov živě představit, co by nejspíš ze strany realizačního týmu zaznělo. Španělé se totiž už jednou v tomto seriálu s neplánovaným odchodem jedné ze svých hvězd vyrovnávali. Richard Carapaz vyhrál Movistaru v roce 2019 italské Giro, aby záhy podepsal smlouvu s Ineosem.

Vzorný lídr, nebo nevěrný jezdec? Carapaz se znovu dostal na rozcestí kariéry

Generální manažer Eusebio Unzué poté v jedné z epizod hovořil o Carapazově „lsti“, sportovní ředitel Pablo Lastras dokonce řekl: „Podrazil nás, už ho ve svém týmu nechci.“ O to úsměvněji působilo během jara snažení Movistaru získat Carapaze po dvou letech v Ineosu do týmu zpět.

Nezaujatý pozorovatel

Jak moc dovolit štábu proniknout do soukromí a komentovat pro něj taktiku a výsledky, nyní jistě na prahu Tour řeší všichni zúčastnění. V případě Movistaru seriál přiblížil osobnosti jednotlivých jezdců, a dal tím fanouškům možnost oblíbit si je nad rámec jejich výkonnosti.

Zároveň ale zachytil problémy v komunikaci, napětí mezi závodníky a jak to vše sportovní ředitelé s různou mírou úspěšnosti řeší. A momenty z formulové Touhy po vítězství rozebírají do nejmenších podrobností fanoušci, novináři i komentátoři během přenosů Velkých cen.

V silniční cyklistice se týmy snaží prodat fanouškům svou „lidštější tvář“ už nějakou dobu. Například Quick-Step začal v sezoně 2012 publikovat videa ze zákulisí a Jumbo natočilo dokumentární film o cestě Primože Rogliče k titulu z Vuelty v roce 2019. V případě velkého úspěchu nejedna stáj zveřejní záběry z aut dojatých sportovních ředitelů.

To vše je ale komunikace sloužící k propagaci konkrétního týmu, seriál tvořený nezaujatou stranou může přinést zcela jiný pohled.

Premiové čtení o Tour de France 2022

I přesto je třeba mít na paměti kouzlo střihu a správně zvolených záběrů, díky kterým lze příběh odvyprávět tak, aby se především dobře prodával. V Touze po vítězství tímto způsobem například vytvořili umělou rivalitu mezi Landou Norrisem a Carlosem Sainzem a desetisekundová penalizace Lewise Hamiltona trvala půl minuty.

Stejně jako formule 1 i cyklistika přitom nabízí velkých dramat i bez pomoci zručného střihače spoustu. Před startem úvodní kodaňské časovky se jich rýsuje hned celá řada.

Dokáže Roglič na třetí pokus konečně získat žlutý dres a jakou roli v tom bude hrát jeho parťák a spolulídr Jumba Jonas Vingegaard?

Potvrdí Geraint Thomas, že i v šestatřiceti může bojovat o přední příčky?

Už si zase věří. Thomas chce na Tour vyzvat Pogačara s Rogličem

Jak moc ovlivní právě prodělaný covid cestu za úspěchem Adama Yatese?

Zaskočí Bora-Hansgrohe největší favority podobně jako na Giru?

Prolomí Thibaut Pinot prokletí a prožije úspěšnou Tour bez komplikací?

Nejzásadnější otázkou letošního ročníku však zůstává: Stane se Tadej Pogačar šampionem potřetí v řadě?

Tento příběh štáb Netflixu ale pokrývat nebude, Pogačarův tým UAE se do natáčení nezapojí. „Necháváme si dveře otevřené pro případnou účast v budoucnu,“ uvedla stáj pro Cyclingnews.

Ona budoucnost se bude odvíjet od průběhu příštích třech týdnů. A jak je Netflix následně odvypráví.