Peter Sagan

Peter Sagan | foto: Reuters

Respektujme se, jde o život. Sagan a Kreuziger chtějí snížit riziko nehod

  • 52
V létě jej oslovil Roman Kreuziger, zda by se chtěl stát jedním z lídrů nově vznikajícího projektu, který reaguje na tragické nehody cyklistů a usiluje o jejich větší bezpečí na silnicích. Peter Sagan okamžitě souhlasil. „Neváhal jsem ani vteřinu,“ říká.

Česko-slovenská iniciativa tak navázala na někdejší podobný projekt, který zaštítili přední španělští profesionálové. Trojnásobný mistr světa e-mailem zodpověděl i otázky k této problematice, které mu MF DNES a iDNES.cz zaslaly.

Proč jste se rozhodl stát se tváří iniciativy manželů Kreuzigerových?
To je prosté. Jako cyklista-profesionál najezdím každý rok na kole po silnici desetitisíce kilometrů. Je tedy logické, že se chci starat o bezpečnost nejen svoji, ale všech cyklistů, ať už jde o kohokoliv.

Domníváte se, že poslední dobou jsou řidiči automobilů a motocyklů více bezohlední?
Neřekl bych, že více bezohlední. Problém je, že na silnicích jezdí mnohem víc aut než třeba před 30 lety. Stejně tak nesmírně narůstá i počet lidí, kteří se rekreačně věnují cyklistice. Takže jsme dospěli do situace, že výrazně víc aut a kol se dělí o stále stejně široké silnice, což vede i k většímu počtu nehod. Nezmění se to, pokud nepřistoupíme k nutným změnám v myšlení.

Nepotřebovali by však občas osvětu i cyklisté, například když jezdí zbytečně po silnici tři vedle sebe?
Samozřejmě, musíme vychovávat jak řidiče, tak cyklisty. Řidiči si musí uvědomit, že silnice jsou určené každému, nejen autům, a respektovat cyklisty, protože ti jsou více zranitelní. Ale stejně tak cyklisté musí dodržovat dopravní předpisy, obzvlášť ve velkých městech.

Máte s bezohledností řidičů osobní zkušenosti?
Takové, které by skončily mým zraněním, naštěstí ne. Ovšem zažil jsem řadu situací, kdy vzdálenost mezi předjíždějícím automobilem a kolem byla opravdu jen velmi těsná a nebezpečná. Proto tahle iniciativa okamžitě dostala moji podporu.

Jak je to s bezpečím cyklistů na silnicích na Slovensku?
Zlepšuje se to, ale stále je na Slovensku před námi spousta osvěty. Snažím se na lidi působit i prostřednictvím své cyklistické akademie.

V jaké zemi se cítíte na kole nejbezpečněji?
Všude najdete špatné řidiče. Ale myslím si, že každý musí souhlasit s tím, že Nizozemsko a Dánsko jsou dvě země, kde cyklistika hraje významnou roli dokonce i v urbanistickém plánování. Tam jsou podle mě cyklisté nejvíc v bezpečí, dokonce i malé děti na kolech. Napadá mě například Utrecht. To město je navrhováno v prvé řadě pro chodce a cyklisty a až pak pro auta. Jasně, nemůže každé město kopírovat Utrecht, ale aspoň bychom se měli pokusit adaptovat i u nás některé jejich principy.

Apelujete především na dodržování vzdálenosti 1,5 metru mezi automobily a cyklisty při předjíždění. Co dalšího byste ke zlepšení situace ještě doporučoval?
Právě to, co funguje v Dánsku a Nizozemsku. Budovat hlavně ve městech co nejvíce samostatných cyklistických pruhů a fyzicky tak oddělit kola od automobilů.

Kreuziger chce metr a půl mezi auty a cyklisty

Statistiky jsou varující. Ročně dojde na českých silnicích ke čtyřem tisícům nehod s účastí cyklistů. Velká Británie pro změnu hlásí, že 92 procent nehod cyklistů bylo způsobeno jejich střetem s motorovým vozidlem. A dle údajů Evropské unie tvoří cyklisté 30 procent hospitalizovaných účastníků dopravních nehod.

Jednou z hlavních příčin je nedostatečná vzdálenost automobilů při předjíždění cyklistů. Tento problém se dotýká jak profesionálů, tak amatérů.

Petr Vakoč loni v lednu málem přišel o život, když ho při tréninku v Jižní Africe srazil nákladní automobil, který jej předjížděl. Smrtí skončila srážka s automobilem pro Micheleho Scarponiho, šampiona Gira 2011. Loni byl agresivním řidičem odmrštěn ze silnice rovněž Chris Froome, čtyřnásobný vítěz Tour.

Cyklista Petr Vakoč v korzetu

„Střet auta nebo náklaďáku s cyklistou má většinou tragické následky,“ říká Roman Kreuziger. „To riziko se týká nejen nás závodníků, ale každého, kdo někdy sedne na kolo, hobíků, dětí, prostě všech. Proto jsme se s manželkou rozhodli oslovit naše kamarády, otevřít toto téma a zkusit situaci změnit.“

Výsledkem má být dlouhodobá kampaň Romana a Michaely Kreuzigerových, kterou nazvali „Jeden a půl metru“ a s níž chtějí zasáhnout celý středoevropský region. Jejími ambasadory se stali Peter Sagan, Petr Vakoč a olympijský vítěz z horských kol Jaroslav Kulhavý.

„Chceme dosáhnout osvětou nebo i zákonem, aby motoristé předjížděli cyklisty ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru na šířku vozovky,“ popisuje Kreuziger. „Je to jednoduché opatření, které může ušetřit spoustu životů. Funguje to tak například ve Španělsku, kam pravidelně jezdím trénovat.“

Svoji aktivitu chtějí prezentovat i na nejvýznamnějších světových cyklistických závodech, ale současně i emočně působivými videi na sociálních sítích, které budou vydávat od jara 2020.