ZELENOU MÁ NEJRADŠI. Peter Sagan v zeleném dresu lídra bodovací soutěže.

ZELENOU MÁ NEJRADŠI. Peter Sagan v zeleném dresu lídra bodovací soutěže. | foto: AP

Sagan 2020: záludná kombinace. Čeká na něj nejtvrdší závodní blok kariéry

  • 36
Chcete vidět Petera Sagana v životní velikosti, sestaveného z lega? Na výstavě neobvyklých výrobků z lega pózuje v Madridu hned vedle obří mozaiky s Barackem Obamou a 11metrového modelu Titaniku. Vytvoření Saganovy podobizny v dresu mistra světa s velkými svaly i bradkou tu spolykalo 700 tisíc kousků populární stavebnice.

Podobně komplikovanou „konstrukcí“ bude i příští sezona slovenské sportovní superstar.

Peter Sagan v ní prožije nejtvrdší čtyřměsíční závodní blok kariéry.

Janí klasiky + Giro + Tour + olympiáda. 

Takové budou vrcholy programu, jehož detaily odhalil při prezentaci stáje Bora v Kolbermooru.

„Hned po olympijském závodě (26. července) víceméně ukončím sezonu,“ oznámil. „Ale to, co mě předtím čeká, bude velmi tvrdé.“

Po jarním vzepětí na kostkách premiérově vyrazí na Giro. Pak bude mít čtyři týdny, aby zregeneroval před Tour. A po Tour pouhých šest dnů do olympijského klání.

Právě plánem na svoji účast v Tokiu mnohé překvapil. V Riu 2016, kdy se o olympijský silničářský titul bojovalo na kopcovité trati, na startu chyběl. Profil tehdy považoval za příliš náročný a raději dal přednost závodu horských kol.

Rovněž Tokio teď chystá pod vlajkou s pěti kruhy kopcovitý test. Na 234 kilometrech zde čeká cyklisty 4 865 výškových metrů a nedlouho před cílem obtížné stoupání do průsmyku Mikuni.

Přesto chce být tentokrát u toho.

„Zase jde o obtížný profil. Jenže na olympiádě nikdy nevíte, jak se závod vyvine. Stojí za to zkusit to,“ říká Sagan a nejspíš i sám sobě připomíná, jak v Riu nečekaně triumfoval klasikář Greg Van Avermaet.

Už předtím, v květnu, bude pro Sagana naprostým nóvem start na Giru. Zatímco Tour jel už osmkrát a Vueltu čtyřikrát, Giro dosud v jeho portfoliu chybělo. Nezapadalo mu do programu mezi klasikami a Tour.

„Ale vždy jsme avizovali, že Peterův program se v budoucnu změní,“ říká Ralph Denk, manažer jeho stáje Bora. „Šampion jeho formátu by měl aspoň jednou v životě startovat na Giru, aby tím prokázal respekt k jednomu z největších závodů světa.“

Sagan má navíc k Itálii blízko, dříve na severovýchodě země bydlel, závodil za stáj Liquigas, hovoří plynně italsky. 

„Cítím se tu jako doma,“ ujišťuje.

Úvahy, že se vzhledem k náročnosti programu zaměří na Giru jen na některé etapy a před horským třetím týdnem odstoupí, Denk popírá: „Bude bojovat o fialový dres nejlepšího sprintera.“

Což znamená: musí dojet až do cíle v Miláně. Navíc musí uhájit pozici sprintera číslo 1 ve svém týmu, protože na Giro se v Boře chystá též Pascal Ackermann, letošní překvapivý majitel fialového dresu.

Poté, co Sagan v červenci vytvořil nový rekord Tour svým sedmým titulem v bodovací soutěži, je pro něj Giro i novou výzvou.

V lednu vstoupí mezi třicátníky, mladické výbušnosti bude zákonitě ubývat. V posledních letech zkracoval svůj závodní program. Zatímco v roce 2014 absolvoval za sezonu 14 462 kilometrů v celkem 91 závodních dnech, loni to bylo 13 007 kilometrů a letos „jen“ 11 586.

Podzim měl poté relaxační.

Osobně se zúčastnil charitativních klání Gran Fondo Sagan v San Diegu a Kolumbii. Na teambuildingu stáje Bora udivoval neobvyklou zručností při hodu sekerou do terče - a naopak selhal při běhu v pytlích. 

Všude tam nabíral energii na sezonu 2020.

Není jediným, kdo si vytyčil ďábelský plán a míní bojovat o výsostné trikoty jak na Giru, tak na Tour. Stejný záměr nyní ohlásil rovněž Egan Bernal, eso stáje Ineos a aktuální šampion Tour.

S tím rozdílem, že 22letý Kolumbijec míří dokonce na dva úplně nejcennější dresy, jaké existují: růžový v Itálii a žlutý ve Francii.