Nejen dres, také kalhoty, kolo, přilbu, obroučky brýlí, rukavice a omotávky řídítek měl vyvedeny ve výsostné barvě závodu. Se širokým úsměvem se zhostil i tradičního práva lídra Gira: vypustit na startu k nebi hrozen 500 růžových nafukovacích balonků.
Zkratkou ani autem jsem nejel!
O den dříve se ještě 24letý Kolumbijec zdaleka tak přívětivě netvářil. Tehdy nasadil výraz nespravedlivě obviněného, když se ho novináři vyptávali, zda náskok při úterním sjezdu ze Stelvia získal férově.
"Co? Mí soupeři navrhují, ať mi seberou čas, který jsem při sjezdu získal? To myslí jako vtip?" reagoval poté, co mu tlumočník zprávu přeložil do španělštiny. "Je to k smíchu. Jako bych sjel Stelvio v autě nebo na motorce. Ale já jel na kole, po stejných silnicích jako ostatní – a pak jsem vyhrál. Kdybych ujížděl zkratkou nebo autem, ať mi čas seberou. To jsem neudělal."
Ne, nevypadal při své obhajobě jako podvodník, vymýšlející si výmluvy. Spíš působil dojmem naivního jezdce, nechápajícího, co je jádrem sporu. Jelikož hovoří pouze španělsky, jeho tým se jistě postaral, aby k němu ostré výtky od konkurentů pronikly minimálně.
Přidej, ukazoval řidiči
Ano, Quintana ve sjezdu ze Stelvia zaútočil, když se většina týmů po nejednoznačné informaci od ředitelství závodu domnívala, že nebezpečný sjezd bude zneutralizovaný. Takový "prohřešek" mu vyčítají.
Dokonce se objevilo svědectví Marka Vela, řidiče motorky s červeným praporkem, jež měla Quintanovu partu v úvodních serpentinách ze Stelvia zpomalit. Ten vylíčil: "Naznačoval mi, abych zatáčky projížděl rychleji – a potom mě i se svojí skupinou předjel."
Je to důkaz Quintanovy viny? Není. Od svého sportovního ředitele Unzua se dost možná ani nedozvěděl, že se předtím o nějaké neutralizaci či o zaváděcí motorce hovořilo.
"Nairo jel vpředu, jak má kandidát titulu jezdit. Naopak Urán vpředu nejel," říká Unzue o předchozím lídrovi Gira, který se na vrcholu převlékal. Mezerou v systému, nahrávající Quintanovi, je skutečnost, že v pravidlech není jasný výklad, jak neutralizovat sjezd. Ani tam není paragraf, že červená vlajka nesmí být předjeta. Ta je používána "pouze" jako VÝSTRAHA před rizikovými pasážemi trati.
Stejně by nám nakonec ujel...
Mladý Quintana je Kolumbijcem, přesazeným do zcela jiného kulturního prostředí, který se ve španělském týmu ještě nestihl tak "poevropštit" jako krajan Urán ve stájích Sky a Omega. Možná i proto se nyní při všech výtkách tvářil udiveně, či popuzeně.
Tvrdě pracovat údajně začal nedlouho poté, co se naučil chodit, pomáhal tahat bedny handicapovanému otci, prodavači ovoce a zeleniny. Nikdy se těžké práce nebál. Teď se ocitl na dosah největšího triumfu kariéry. A nemíní se omlouvat. "Prý se proti mně smlouvají koalice z jiných týmů. Neděsí mě to. I já mám dost přátel v pelotonu."
Před startem čtvrteční etapy vesele klábosil s dalšími Kolumbijci, ruku mu podal rovněž Rafal Majka v bílém trikotu nejlepšího mladíka. Průběžně sedmý Domenico Pozzovivo smířlivě tvrdil: "Viděl jsem, jak Nairo předjel na Stelviu tu motorku. Jenže ono je to jedno, stejně by nám v horách všem ujel, je tu nejlepším vrchařem ze všech."
Jako by si i cyklisté řekli: Dost bylo hádek, budeme zase závodit. Při první z dolomitských etap se pak Quintana, bedlivě střežený diamant týmu Movistar, spokojil s obranářskými pracemi. Cílem stoupání na Rifugio Panarotta projel ve stejném čase s největším soupeřem Uránem. "Jsem zase o kousek blíž," prohlásil.
Poslední dva těžké dny jej dělí od zápisu mezi šampiony Gira.