Hruška se hnal pro smlouvu

Praha, Madrid - Cyklista Jan Hruška má práci na sezonu 2004. "Ale tak hektický podpis smlouvy jsem ještě nezažil," řekl po návratu z Madridu. "Jednou jsem podepisoval smlouvu i u pumpy v autě. To bylo ještě pod manažerem Ženíškem," vzpomíná. Předloni si ho Manolo Saiz, šéf stáje ONCE, pozval na hotelový pokoj. A letos?

Hruška měl deset hodin na to, aby z Moravy dorazil do centra Madridu. "Kdyby na našich silnicích zrovna probíhala akce Kryštof, byl bych ztracený," říká.

Teprve minulou středu uzavřel Saiz smlouvu s novým sponzorem týmu: americkou pojišťovnou Liberty Seguros, která působí na španělském trhu. Začal kvapík.

Firma požadovala, aby téhož dne byly podepsány kontrakty s jezdci! Hruška právě pobýval u rodičů v Dlouhé Loučce u Uničova, když zazvonil mobil. "V 16.30 odletíš z Prahy. Večer musíš být kvůli smlouvě v Madridu,“ zněly instrukce.

Okamžitě sedl do auta. Cestou na Ruzyni si telefonicky objednával a platil letenku. Deset minut před startem procházel odbavovacím koridorem. Žádná přímá linka už neletěla.

S týmovým kolegou René Andrlem cestovali přes Paříž. V Madridu na oficiality nezbýval čas. "Tady to je," vytáhl Saiz smlouvu. "Rok souhlasí... Částka souhlasí... Tyhle podmínky jsme si domluvili... Tady to podepiš." Za deset minut bylo po všem.

Zběsilému dni však předcházelo nekonečné čekání. Firma ONCE ukončila patnáctiletý sponzoring stáje. V září, po závěrečné etapě Vuelty, uspořádala rozlučkovou večeři pro „své“ cyklisty. Rázem se z nich stali potenciální nezaměstnaní.

Šéf týmu Saiz je tehdy sezval na krátkou poradu. "Se všemi devíti, co tu jste, počítám na příští rok. Seženu nového sponzora," slíbil.

"Ale co když si sponzor vymíní, že půjde o ryze španělský tým?" ptal se ho Hruška. Například stáj EuskatelEuskadi zaměstnává jen Basky. "K tomu nedojde. Prosadím si tě," odvětil Saiz.

Ne každý z cyklistů ONCE vydržel zkoušku nervů. Portugalec Azavedo raději podepsal stáji Maia-Milaneza, Němec Jaksche zakotvil u týmu CSC. Cyklistický trh současnosti je přesycený.

"Na čtyři sta míst se tlačí nejméně pět stovek profesionálů," počítá Hruška. Přesto důvěřoval schopnostem Manola Saize. "Manolo je ředitel, jak má být.
Navíc mi vyhovuje i lidsky. Je jiný než Italové. Ti vás nosí na ramenou, pokud vyhráváte, ale jakmile prohrajete, zadupou vás do země. Manolo nikoho nevyzdvihuje do nebe ani neshazuje do pekel. Po závodě jen řekne: To bylo dobrý. Anebo: Škoda."

Za Hruškou přišel už po říjnové klasice Kolem Lombardie. "To mi ještě nedokázal říct, kdo bude sponzorem týmu, ale už mi předložil podmínky nové smlouvy." Plat je interní záležitostí. "Dám každému, co si zaslouží," vyhlásil Saiz. V porovnání s letošní sezonou si však Hruška nepohorší. "Smlouva je srovnatelná," prozrazuje.

Nesnažil se licitovat. "To bych mohl, kdybych vyhrál Tour. Jinak se vystavuju riziku, že Manolovi dojde trpělivost a řekne: Dalších deset čeká v řadě za tebou."

Po madridské cestě teď odpočívá doma. "Trochu lenoším," povídá. V prosinci zamíří opět do Španělska, na první soustředění stáje Liberty Seguros. Tentokrát si může letenku rezervovat s měsíčním předstihem.

"Mám sen na příští rok: konečně jet Tour. Ne jako lídr, na to jsou jiní. Ale prosadit se třeba v prologu je pro mě velkou výzvou," říká elitní časovkář.


Grand Tour v roce 2024

4. - 26. května Giro d´Italia
29. června - 21. července Tour de France
17. srpna - 8. září Vuelta a Espaňa