Alberto Contador slaví po 14. etapě Giro d´Itala.

Alberto Contador slaví po 14. etapě Giro d´Itala. | foto: AP

Fikce, či realita? Peloton Gira 2017 by mohl odstartovat z Japonska

  • 19
Šlo by o průlom do historie třítýdenních cyklistických závodů Grand Tour: start mimo evropský kontinent. A nikoliv „za humny“, ale až v Japonsku. Už při Giru 2017 by se to údajně mohlo stát.

Belgický list Sport/Voetbalmagazine ve svém článku tvrdí: „Disponujeme důvěryhodným svědectvím, podle nějž už společnost RCS, organizátor Gira, uzavřela dohodu s městem Šizuoka.“ V prefektuře Šizuoka se mají uskutečnit čtyři zahajovací etapy ročníku 2017, jedna z nich s dojezdem na úbočí Fudži, nejvyšší hory Japonska. Poté budou následovat dva dny volna a přesun do Itálie.

Celkové náklady 35 milionů eur prý pokryje firma Asatsu DK, třetí největší reklamní společnost v zemi. Ta zajistí sponzory, hlavně v automobilovém průmyslu.

Sama italská RCS má získat od Asatsu DK částku 15 milionů eur, z nichž uhradí i dopravní a ubytovací náklady týmů. Každý tým navíc obdrží za účast speciální bonus 500 tisíc eur. Také to by bylo v dějinách Grand Tour naprosté novum.

Tolik vize, prezentovaná zdrojem belgického listu. Šlo by každopádně o precedens a první krok ke globalizaci závodů Grand Tour. Ale zároveň také o obrovský logistický oříšek.

Možná proto je reakce vedení Gira na tento článek odmítavá.

Momentka z 20. etapy Gira
Momentka z osmnácté etapy cyklistického Gira.
Momentka ze středeční 17. etapy cyklistického Gira.
V LESE MEZI HORAMI. Krásný úsek v šestnácté etapě cyklistického Gira.
Momentka z 9. etapy cyklistického Gira.
Momentka z 9. etapy cyklistického Gira 2015.

Malebné momentky z cyklistického Gira. Přibudou v budoucnu rázovité obrázky z Japonska?

„Nepopírám, že jsme v kontaktu s lidmi z Japonska. Ale hovořit o něčem takovém je předčasné,“ reagoval Mauro Vegni, ředitel Gira, pro server cyclingweekly.co.uk. „Kvůli timingu rozhodně nelze hovořit o roce 2017. Zvlášť když půjde o 100. ročník Gira. Toto výročí bych chtěl oslavit startem i cílem v Itálii.“

S expanzí mimo Evropu už Giro koketovalo v souvislosti s ročníkem 2012, tehdy se hovořilo o americkém Washingtonu. Zprvu slibně se vyvíjející jednání však ukončila změna osazenstva na místní radnici.

Společnost ASO, organizátor konkurenční Tour, má v základní směrnici, že v případě zahraničního startu nesmí transfer do Francie trvat déle než pět hodin a místo startu nesmí být vzdáleno více než tři časové zóny. Přesto v roce 2000 plánovalo ASO start na karibském ostrově Guadeloupe.

„Šlo o francouzské teritorium a sponzoři měli zájem. Armádní letouny by nám přepravily infrastrukturu a pro týmy a vedení závodu jsme domluvili concordy,“ líčil Jean-Francois Pescheux, bývalý sportovní ředitel Tour. Z projektu však posléze sešlo. „Potřebovali jsme ty concordy čtyři. A dávali nám jen tři.“

Obě společnosti, organizující Tour a Giro, tak prozatím expandují mimo Evropu alespoň pořádáním závodů v Asii. Francouzské ASO organizuje v únoru podniky Kolem Kataru a Kolem Ománu a v říjnu Saitama Critérium v Japonsku, zatímco italské RCS uvedlo na scénu závody Kolem Dubaje a Kolem Abú Zabí.

Španělská Vuelta naopak nyní zvažuje cíl některého z příštích ročníků na Kanárských ostrovech, tedy geograficky v Africe. „To je zatím naše největší logistická výzva,“ říká Javier Guillén, ředitel závodu. Spekulovalo se též o startu v africkém Maroku a následném přesunu přes Gibraltarský průliv do Španělska.

Ovšem start Gira v Japonsku by byl výzvou zcela jiného kalibru. Znamenal by osmihodinový časový posun a nejméně 15hodinový let při návratu do Itálie. Nejvzdálenějšími destinacemi, odkud dosud „růžový závod“ vyrážel na svoji pouť, byly Dánsko a Severní Irsko.

Giro se stalo důvodem pro oslavu cyklistiky na ostrově Irsko.
Růžová ovečka coby připomínka startu Giro d' Italia v Irsku.

V roce 2014 dokázal start Gira v Irsku pobláznit Iry na severu i jihu země

Za pořádání Grande Partenza, tedy úvodních tří etap Gira, složily tyto země podle neoficiálních zdrojů do pokladnice RCS částku 3 miliony eur. Japonci by takové kandidáty zjevně přeplatili. A společnosti RCS, bojující s finančními potížemi, by se jejich „příspěvek“ jistě hodil.

„Věřím v globální rozvoj cyklistiky a v to, že můžeme vyvézt největší závody do dalších zemí,“ říká Vegni. „Ale zároveň musíme důkladně zvážit, nakolik praktické je startovat v destinacích jako Japonsko. Musíme pohovořit s týmy, s jezdci, s UCI, zjistit jejich názory. Je příliš brzy, abychom řekli ano, nebo ne.“

Vegni ujišťuje, že zájemce o start Gira má i ze Středního Východu a Ameriky, o Evropě ani nemluvě. Letos do hry vstoupilo také Česko. Iniciativa vedená Václavem Klausem mladším a přední světovou cyklistickou fotografkou Markétou Navrátilovou usiluje, aby v roce 2017 či později začalo Giro v české metropoli a ve třech úvodních etapách zamířilo z Prahy do Bratislavy. Společnost RCS po Vegniho návštěvě Prahy zařadila Česko mezi kandidáty.

„Projekt běží, nyní probíhá etapa zjišťování zájmů českých měst, regionů a sponzorů,“ informuje o aktuální situaci Václav Klaus mladší. „V prosinci bychom chtěli prezentovat, jak se nám zatím daří.“