Jan Bárta
Od příští sezony bude jezdit za hradeckou stáj Elkov Author. |
Sešup ze stáje nejvyšší divize kategorie World Tour do třetidivizního týmu jako velký skok dolů? Tak nová posila hradeckého družstva Elkov Author pro nadcházející sezony své působení určitě nebere.
„Když jsem v roce 2010 nastupoval do Netappu, ani se mi nesnilo, že budeme jednou World Tour týmem,“ vypravuje dvaatřicetiletý Jan Bárta, jenž se minulý týden stal nejvýraznější novou tváří hradecké stáje.
Ostatně tehdy před osmi lety byla německá stáj rovněž „jen“ kontinentální, tedy třetidivizní stájí: „Teď přicházím do Elkovu, který má také obrovský potenciál, a doufám, že budu jedním z hnacích motorů, který ho pomůže posunout dál.“
Přesto se ale posunete dolů hned o dvě kategorie, budete jezdit trochu jiné závody. Nebude se vám tak trochu stýskat?
Já jsem byl v týmu World Tour jen jedinou sezonu poté, co se tam naše stáj, už pod jménem Bora, posunula. A sezonu 2017, která pro mě znamenala vlastně první rok v týmu nejvyšší kategorie World Tour, nehodnotím úplně jednoznačně. Paradoxně to pro mne nebyla taková výhra, jak by se mohlo zdát.
Proč tento posun nenaplnil vaše představy?
Zázemí sice bylo vskutku profesionální, nicméně pro můj agresivní způsob závodění, účast v únicích, to byla věc, pro kterou v týmu už nebyl prostor. Zatímco v druhodivizních formacích jsem měl maximální podporu a sponzoři i vedení týmu byli nadšení z toho, jak je tým díky mému aktivnímu způsobu závodění výrazně viditelný, letos to bylo jinak.
Černý už čeká v teplePředvánoční shon doma se jich až na posledních pár dnů týkat nebude. Zato budou mít v nohách stovky najetých kilometrů, které se jim v příští sezoně budou hodit v závodech, v nichž budou obhajovat letošní skvělé výsledky. Cyklisté hradecké stáje Elkov Author totiž ve středu vyrážejí na své první společné soustředění na příští sezonu, až do 20. prosince se budou připravovat ve Španělsku. „Jedeme kompletní včetně všech nových závodníků,“ uvedl šéf stáje Vladimír Vávra. Nejúspěšnější česká stáj posledních let, v žebříčku týmů cyklistické federace UCI patřící mezi kontinentální (třetidivizní) týmy, vyrazila do španělského Calpe, kam se vrátí ještě v únoru. Na tým už tam čekal Josef Černý, který se ve Španělsku připravoval i v minulých týdnech. Trenér Otakar Fiala tam bude mít k dispozici nejen šestici borců, kteří hradecký dres oblékali už letos (Bucháček, Černý, Hačecký, Kaňkovský, Kukrle, Polnický), ale také pět posil. Vedle zkušeného Jana Bárty, jenž přišel z prvodivizní Bory, tým získal Jakuba Otrubu a Matěje Zahálku z Tufo Prostějov, Jana Rajcharta z České spořitelny a Poláka Piotra Konwu. |
Můžete uvést nějaký příklad?
Třeba na Giru jsem nejprve ve druhé etapě musel desítky kilometrů stahovat únik soupeřů téměř sám a v dalších etapách jsem se staral o nemocného sprintera Sama Bennetta. To mě stálo obrovské množství sil a byl jsem pak celé Giro skoro neviditelný. Chuť jsem si trochu spravil aspoň šestým místem v časovce.
Hodně vám to vadilo?
Jsem týmový hráč, chápal jsem svoje úkoly, ale měl jsem pocit, že moje práce neměla správnou odezvu u vedení týmu a pochopitelně ani u fanoušků. A to mi bylo líto. Celou svoji kariéru cítím jejich podporu a chci jim dokázat, že umím i vyhrávat.
Elkov na to je zvyklý, letos vaši noví kolegové zaznamenali řadu vítězství, ale zároveň pracuje v asi trochu jiných podmínkách než Bora. Jste na to připravený?
Vůbec nemám obavu, že bych se setkal s horšími podmínkami než dosud. Často trénuji s mým dlouholetým kamarádem a novým týmovým kolegou Aloisem Kaňkovským, takže od něj dost přesně vím, do čeho jdu. Kola i další vybavení týmu jsou na špičkové úrovni, už nyní odlétáme na první soustředění do tepla.
Vaše smlouva v hradecké stáji je víceletá, může se vyvinout podobně dlouhé působení jako v Německu?
To se uvidí, ale toho, že mi její vedení nabídlo delší smlouvu než jen roční a tím ukázalo, že mi věří, si hodně cením.