Soud kritizuje Soukupovo vydavatelství, herci Křížovi přiznal 150 tisíc

  0:02aktualizováno  0:02
Tuzemský bulvár prohrál další spor se známým hercem. Pavel Kříž vysoudil na vydavatelství Empresa Media Jaromíra Soukupa sto padesát tisíc korun. Kříž podal žalobu kvůli článku, v němž autoři spekulovali o jeho milostném poměru s konkrétní ženou. Ta vysoudila sto tisíc korun.

Pavel Kříž (Los Angeles, 31. 7. 2018) | foto: Profimedia.cz

Oběma poškozeným se musí vydavatelství omluvit na titulní straně i uvnitř časopisu Sedmička a také na webu tohoto periodika. Soud jim přiznal omluvu za újmu, kterou společnost Empresa Media způsobila tím, že „v rozporu se zákonem zveřejnila nepravdivé informace a ničím nepodložené spekulace o jejich soukromém životě spolu s jejich neoprávněně pořízenými fotografiemi“.

Fotogalerie

Vyplývá to z rozsudku Obvodního soudu pro Prahu 4. Autor tohoto článku ho získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Verdikt není pravomocný. 

Podle databáze InfoSoud byla podána celkem tři odvolání. Jedno zřejmě patří Soukupovu vydavatelství, další dvě žalobcům. Ti žádali jako odškodnění celkem 2,4 milionu korun. Vysoudili zhruba desetinu – 250 tisíc.

Časopis zveřejnil v červnu 2018 o Pavlu Křížovi článek s názvem „Má novou lásku“. Autoři v něm popisovali, jak herce sledovali a že podle jejich anonymního zdroje odletěl s milenkou na dovolenou k moři.

Žalované vydavatelství přiznalo, že se v článku objevila jedna nepravdivá informace. Konkrétně tvrzení, že herec byl v dané době ženatý. Autoři textu tvrdili, že se pokusili s Křížem a jeho známou telefonicky spojit a požádat je o vyjádření, ale to se jim nepodařilo. Odkázali i na další bulvární média, která se tématu věnovala.

Soudce Michael Květ neměl pro praktiky vydavatelství pochopení. Kritizoval například to, že byly publikovány tajně pořízené fotografie.

„Jestli měly něčemu posloužit, pak je to pouze pokleslý zájem veřejnosti a komerční zájem předmětného časopisu. Toto ovšem nejsou zájmy, které by byly pod ochranou zákona, zájem na ochraně soukromí žalobců je v tomto duchu zcela nadřazen obraně žalované, která argumentuje právem na svobodu projevu,“ uvedl v rozsudku soudce.

Bulváru do toho nic není, tvrdí soud

Podle soudu není podstatné, zda informace byly či nebyly pravdivé. Veřejnost na ně neměla právo. „Ukojení zvědavosti na intimní sféře jakékoliv osoby není veřejným zájem,“ zdůraznil soudce.

Empresa Media

Jaromír Soukup
  • česká mediální společnost, která vznikla v roce 2000
  • z pozice předsedy představenstva ji řídí Jaromír Soukup
  • v roce 2015 v ní získala menšinový podíl čínská investiční společnost CEFC
  • vydává například časopisy Týden, Instinkt, Sedmička, Popcorn a další
  • patří do ní i celoplošná TV Barrandov

Povaha článku podle něj byla velmi nediskrétní, necitlivá a nevhodná. „Je nepochybné, že žalovaná (společnost Empresa Media) se zajímá o intimní sféru života žalobců, do které jí ovšem nic není. Už vůbec nemá nárok klást na žalobce jakýsi ‚morální apel‘, zda se ke slídění po jejich osobách ‚postaví čelem‘ (v článku bylo uvedeno: „Uvidíme, jak oba zareagují, až pochopí, že už není třeba zapírat. Postaví se k tomu čelem?“, pozn. red.) či podobné nejapnosti,“ napsal soudce.

Požadovanou částku ve výši 2,4 milionu však považoval za značně nadsazenou. Neodpovídá ani současné judikatuře. Herci nakonec přiznal 150 tisíc korun, neboť to byl on, na koho vydavatelství primárně zamířilo svůj článek. Poškozená žena má získat sto tisíc, protože byla bez souhlasu fotografována a zveřejněné informace nevybíravým způsobem zasáhly i ji.

Nejde o první spor se známou osobností, který mediální dům Jaromíra Soukupa prohrál. Městský soud v Praze letos v lednu pravomocně rozhodl o tom, že vydavatelství Empresa Media má odškodnit rodinu herce Karla Rodena částkou 900 tisíc korun kvůli opakovanému publikování intimních informací ze života jejích členů.

Částku dvacet tisíc korun přiřkl letos v dubnu stejný soudce synovi známé režisérky Marie Poledňákové. Redakce časopisu Sedmička totiž objevila inzerát, že hledá pro svou matku pečovatelku, a bez jeho souhlasu ho přetiskla i s osobními údaji a e-mailovým kontaktem. Po zveřejnění článku byl režisérčin syn nepřiměřeně obtěžován nejrůznějšími lidmi. Za zásah do svých práv žádal dvě stě tisíc korun. Tento rozsudek zatím není pravomocný.

Soud se v říjnu 2017 zastal herce Karla Rodena ve sporu s bulvárem:

Autor:

Nejčtenější

Děkuji, byla jsi super, vzkázal Jágr expřítelkyni Kopřivové

Jaromír Jágr s Veronikou Kopřivovou

Jaromír Jágr (47) se zastal své bývalé přítelkyně Veroniky Kopřivové (28). Jeho přiznání, že už netvoří pár, totiž...

Meghan popřála Harrymu ke Dni otců. Zveřejnili fotku syna Archieho

Vévodkyně Meghan, princ Harry a jejich syn Archie Harrison Mountbatten-Windsor...

Vévodkyně Meghan (37) v neděli na sociálních sítích popřála svému manželovi ke Dni otců a zároveň se s fanoušky...

Jágr, Bohdalová, Mareš. Karel Gott oslavil osmdesátiny s přáteli

Karel Gott (oslava 80. narozenin, Divadlo Na Jezerce, Praha, 21. 6. 2019)

Karel Gott (79) slavil v pátek s předstihem významné kulaté životní jubileum. Oslava zpěvákových osmdesátin se konala v...

Modelky i známé moderátorky. Podívejte se, s kým randil Jaromír Jágr

Jaromír Jágr a jeho expřítelkyně

Jaromír Jágr o víkendu potvrdil rozchod s přítelkyní Veronikou Kopřivovou. Co se týče delších vztahů, měl před ní...

Vyčítala jsem si, že jsem své dítě neochránila, říká Helena Houdová

Helena Houdová, Miss ČR z roku 1999 má tři děti a je velkou propagátorkou...

Helena Houdová (39) se společně se svými dětmi objevila po dlouhé době v Praze. V aktuálním rozhovoru modelka...

Další z rubriky

Na mateřství se těším. Je čas se v životě posunout, říká Veronika Arichteva

Veronika Arichteva na tiskové konferenci k Letním shakespearovským slavnostem...

Nejdříve velká role ve filmu Narušitel a nyní i v Letních shakespearovských slavnostech. Všechny tyto úlohy možná brzy...

Češi si neoblíbili titulky, protože mají rádi své herce, míní Alexej Pyško

Alexej Pyško (2018)

Herec a dabér Alexej Pyško (62) pochází z Ostravy, kam se i s manželkou Janou rád vrací. V rozhovoru pro Rádio Impuls...

Chůva syna prince Harryho a vévodkyně Meghan o víkendech pracovat nebude

Princ Harry a vévodkyně Meghan poprvé ukázali syna, který dostal jméno Archie...

Princ Harry (34) a vévodkyně Meghan (37) si najali chůvu. Ta jim bude pomáhat s péčí o jejich prvorozeného syna...

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?

Najdete na iDNES.cz