Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Plesnivé čekárny na středočeských nádražích zmizí, čeká je modernizace

  10:19aktualizováno  10:19
Nová okna, fasády, ale i lepší zázemí pro cestující. Na středočeských nádražích se bude mohutně budovat. Rekonstrukce nejhorších železničních budov začnou ještě před prázdninami. Modernizovat se budou i autobusové terminály.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Cestující i turisté, kteří přijíždějí vlakem do Karlštejna nebo Nelahozevsi, zažívají retro – staré stoly, proutěné odpadkové koše či otočné válce s jízdními řády. Odpadající flekatá malba a vlhké zdi. Za pár týdnů by tohle všechno mělo zmizet – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž zahájí rozsáhlé rekonstrukce nejen těchto dvou nádražních budov, ale také dalších, třeba v Hořovicích a Kolíně.

Náklady na nová nádraží

  • Investice SŽDC v letech 2018–2019

Kolín 66 mil. Kč
Hořovice 6 mil. Kč
Karlštejn 5,8 mil. Kč
Nelahozeves 5,5 mil. Kč
Čachovice 5,5 mil. Kč
Nižbor 5 mil. Kč
Bratkovice 5 mil. Kč
Beroun 240 mil. Kč

Pokračující z roku 2017

Zdice 8,8 mil. Kč
Příbram 8,8 mil. Kč
Kutná Hora – město 7,7 mil. Kč

  • Rekonstrukce autobusových terminálů

Kolín rekonstrukci dokončí letos, projekt stál zhruba 60 mil. Kč, dotace z IROP pokryla 45 mil. Kč.
Modernizaci připravují Kladno (cca 250 mil. Kč) a Mělník (23 mil. Kč). Obě města by chtěla zahájit letos.

Podle mluvčího SŽDC Marka Iliáše jsou téměř všechna středočeská nádraží ve špatném stavu. Proto do nich letos investují 118 milionů korun, dalších 51 milionů je pak určeno na opravy těch pražských. „Na opravu nádražních budov máme vypracovaný střednědobý plán investic, do něj jsme zařadili jak nádraží v nejhorším stavu, tak ta, kde už rekonstrukce začala bývalým vlastníkem České dráhy,“ uvádí Iliáš.

Rekonstrukce karlštejnského nádraží bude stát mezi pěti až šesti miliony korun. Za stejnou sumu se opraví i to hořovické. V plánu je výměna oken a dveří, oprava fasády a střechy a zkulturnění prostoru kolem budovy. „Nepamatuji se, že by se v posledních letech nádraží nějak víc opravovalo, přitom sem jezdí mnoho turistů a o opravu stojíme už několik let. Několikrát jsem psal na České dráhy i SŽDC, ale bez reakce,“ říká starosta Karlštejna Petr Rampas (Sdružení za lepší Karlštejn).

„Budova je snad ucházející, ale určitě je potřeba upravit okolí,“ dodává k tomu místostarosta Nelahozevsi Josef Kukla (KSČM) s tím, že na pozemku stojí například opuštěný sklad, který už léta chátrá. Jenže zrovna této budovy se zřejmě plánované opravy nedotknou.

„Na malých nádražích počítáme s modernizací čekárny, s novými omítkami, podlahou, rozvody elektřiny a toaletami. Co cestující uvítají, budou nové lavičky či obrazovky s jízdními řády,“ popisuje plány Iliáš.

Návrat k funkcionalismu

Nádraží v Kolíně je daleko rozsáhlejší investicí. Stavební firma tu začne s opravou na přelomu května a června a práce rozdělí do čtyř etap. Náklady jsou více než 60 milionů korun. „Budova je ve špatném stavu, občas dokonce opadává omítka. Nádraží je velmi frekventované, protože jsme významný dopravní uzel na koridoru Praha – Česká Třebová a Praha–Brno,“ reaguje na plány SŽDC místostarosta Michael Kašpar (Změna pro Kolín).

Budově nádraží by se měl vrátit původní funkcionalistický vzhled. „Odstraníme a nahradíme například nevhodné zazdění skleněnými tvárnicemi ve druhém podlaží v hlavní hale,“ přibližuje Iliáš s tím, že interiér se kompletně změní, na svém místě zůstanou jen vnitrostátní pokladny. Přibude prostor pro další dopravce, restaurace a pekárna. „Všechny nové komerční prostory nabídneme v rámci výběrového řízení, takže přesné spektrum služeb ještě nevíme,“ dodává Iliáš. Po dobu rekonstrukce bude nádraží uzavřeno jen částečně a fungovat nepřestane ani restaurace.

V novém se představí i autobusové terminály

V Kolíně se ovšem od loňského roku buduje také nový autobusový terminál. „Aktuálně se nacházíme ve druhé fázi, která je nejnáročnější. Staví se totiž zastřešení budovy a autobusových stanovišť,“ upřesňuje Kašpar s tím, že druhá část stavby by měla být hotová do konce srpna.

„Následně zahájíme poslední etapu, ve které plánujeme vybudovat velké P+R parkoviště pro více než sto aut. Autobusový terminál by pak měl být kompletně dokončen na přelomu září a října,“ říká Kašpar a doplňuje, že město na projekt získalo dotaci z integrovaného regionálního operačního programu (IROP) ve výši čtyřiceti pěti milionů korun, takže musí vše stihnout do konce tohoto roku.

„Celkové náklady na stavbu jsou okolo šedesáti milionů. Z IROP jsme dostali nejvyšší možnou dotaci a zbylých patnáct milionů hradíme z rozpočtu,“ vypočítává Kašpar.

Dalšími středočeskými městy, která se na modernizaci autobusového terminálu teprve chystají, jsou Kladno a Mělník. Jejich radnice stále čekají na rozhodnutí o dotaci z programu IROP. Pokud peníze získají, obě města by ráda práce zahájila ještě letos.

Mělník přitom autobusové nádraží opravoval v letech 2005 až 2006. Stavební práce tehdy vyšly na třicet milionů korun, pětasedmdesát procent pokryla dotace z fondů Evropské unie.

„Současný projekt je v podstatě jen další etapou. Modernizace se dočká nejen nevyhovující zázemí a zastaralé sociální zařízení, ale počítáme i s vybudováním nového parkoviště vedle nádražní budovy,“ přibližuje starosta Mělníka Ctirad Mikeš (Mé Město) s tím, že „autobusák“ bude propojen s vlakovým nádražím. Celkové náklady na projekt jsou odhadnuty na více než třiadvacet milionů korun, devadesát procent by podle Mikeše mohla pokrýt dotace z IROP.

Asi nejnákladnější a nejrozsáhlejší modernizaci autobusového terminálu chystá největší středočeské město Kladno. Plánuje prostavět více než čtvrt miliardy korun, a proto radnice podala rovnou dvě žádosti o dotace z IROP. „Součástí projektu autobusového terminálu je i výstavba podzemního parkoviště, jehož cena je odhadnuta na zhruba sto milionů korun. Na tuto akci podalo město samostatnou žádost o dotaci, druhá se pak týká samotného nádraží,“ upřesňuje mluvčí kladenské radnice Lenka Růžková.

Do míst, která v minulosti žila čilým dopravním ruchem, zavede čtenáře seriál Zaniklé tratě (03/2018)

  • Nejčtenější

Hledaní chlapci na Kutnohorsku zemřeli, napsala matka jednoho z nich

Tragický konec má nejspíš pátrání po dvou chlapcích na Kutnohorsku. Matka jednoho z nich oznámila v pátek večer na...

Policie nalezla těla obou hledaných chlapců pod jezem na Kutnohorsku

Policie v neděli dopoledne nalezla těla obou pohřešovaných chlapců za jezem u obce Soběšín na Kutnohorsku. Ztratili se...

Policie přerušila hledání chlapců u Sázavy, matka psala o úmrtí ze zoufalství

Policejní potápěči a psovod v sobotu pokračovali v pátrání po dvou chlapcích, kteří se ztratili v Sázavě na...

Chlapce zmizelé u Sázavy už hledá policie celostátně, nejen u vody

Policisté se ráno vrátili do letního tábora u Soběšína na Kutnohorsku, kde druhý den neúspěšně pátrali u řeky Sázavy po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž se přiznal k vraždě dvou žen na Turnovsku, motiv je zatím nejasný

Kriminalisté obvinili dvaačtyřicetiletého muže z Kutnohorska z dvojnásobné vraždy. Podle vyšetřovatelů na Turnovsku...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Turisté se do Prahy nevrátili, nešvary s nimi spojené ano

Turistů je po koronavirových omezeních v metropoli proti ostatním krajům minimum, ale turistické neduhy se přesto...

Vandal zničil výstavu o Miladě Horákové na Kampě. Šílený čin, píše Pospíšil

V noci někdo poničil panely výstavy o Miladě Horákové na pražské Kampě. Policie případ prověřuje s podezřením na...

V Holešovicích mají novou radnici po 135 letech. Vydrží stejně dlouho

Praha 7 má po letech pronájmů vlastní reprezentativní radnici. Realizace záměru zabrala čtyři roky a stavba trvala 27...

Policie nalezla těla obou hledaných chlapců pod jezem na Kutnohorsku

Policie v neděli dopoledne nalezla těla obou pohřešovaných chlapců za jezem u obce Soběšín na Kutnohorsku. Ztratili se...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...