Úterý 3. srpna 2021, svátek má Miluše
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 3. srpna 2021 Miluše

Do pěších zón v Praze 1 mají povolení stovky aut, cyklistům ale hrozí zákaz

  18:05
Přes 800 aut má nyní povolení k vjezdu do pěších zón v centru. Vedení Prahy 1 chce přitom v pěších zónách omezit jízdy cyklistům kvůli bezpečnosti. Povolenka by měla sloužit jen pro naložení nebo vyložení zboží, ale v dolní části Václavského náměstí často stojí zaparkovaná auta.

Do pěších zón v Praze 1 má povolený vjezd stovky vozidel. Vjezd by měl sloužit jen pro zásobování podniků, nikoli k parkování. (31.1.2018) | foto: Benedikt Lederer, MF DNES

Cyklisté jsou pro chodce podle Prahy 1 nebezpeční, proto by už od jara mohl být pohyb na bicyklech po pěších zónách omezen. Opatření má přijít ve chvíli, kdy úřad první městské části povolil do pěších zón vjezd stovkám vozidel.

„Za rok 2017 jsme vydali celkem 844 povolenek, které jsou pro všechny pěší zóny v Praze 1. Bohužel ze systému nelze zjistit počet povolenek pro jednotlivé pěší zóny,“ říká mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková. Zároveň dodává, že nejde o univerzální povolenku na všechny pěší zóny, pouze úředníci schválenou žádost uloží do systému, kde už se nedá zjistit, pro jakou lokalitu je vjezd určen.

Místostarosta Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš (ODS) přiznává, že současný systém není ideální. „Chci digitalizovat radnici. Součástí toho by byly i povolenky,“ tvrdí Bureš. Zatím není jasné, kdy by k tomu mělo dojít.

Chaotická situace

Se současným vedením povolenek vjezdu nesouhlasí opoziční zastupitel Prahy 1 Petr Kučera (Zelená pro jedničku/Zelení), jenž situaci vnímá jako chaotickou. Na základě vlastních zkušeností tvrdí, že s povolenkami vjíždí vozidla i do zón, kam už by neměla jezdit. A neplatnost povolení nikdo příliš neřeší.

Pěších zón na území Prahy 1 je celkem 43

Do pěších zón v centru podle městské části mohou auta kurýrních služeb, úklidová a zásobovací vozidla či vozy opravářů a obyvatel. S tím, že zásobování mají podniky provádět brzy ráno, případně večer. „Povolenky zásadně neslouží pro parkování na pěších zónách, ale jen pro vjezd za účelem naložení nebo vyložení zboží,“ doplňuje Blažková s tím, že kontrolu vjezdu má zajistit městská a státní policie.

Přesto lze občas zahlédnout na dolní části Václavského náměstí, která je nyní pěší zónou, parkující automobily. Ty k tomu může svádět i podoba prostoru. Náměstí stále příliš nevypadá jako místo hlavně pro chodce. Jeho vzhled se však má brzy začít měnit.

Velká přeměna dolní části Václavského náměstí získala na konci minulého týdne stavební povolení. Už koncem letošního roku by pak mohla být rekonstrukce za 200 milionů korun hotová. V jejím rámci se prostor zarovná do jedné roviny, přibudou stromy, fontánky a zároveň město ubere parkovací místa. Ze současné sedmdesátky jich má zůstat pouze šestnáct.

„Přestože plánovaná rekonstrukce navodí stavebním a architektonickým řešením pocit dalšího zklidnění, dopravně je plocha pojímaná jako obytná zóna,“ upozorňuje mluvčí Prahy 1. Do takové oblasti mohou vozidla vjíždět, byť „dvacítkou“.

Kola mohou nahradit dodávky

Podle zastupitele Kučery by se po vzoru evropských metropolí měla využít pro zásobování v pěších zónách nákladní kola, která by zboží rozvážela ze stanovišť u zón, kam by náklad vykládala auta.

„Viděl jsem statistiky nehodovosti na pěších zónách, kde vedou kolize mezi auty a chodci. Pro bezpečnost lidí na zónách by bylo nejlepší, aby se auta úplně eliminovala,“ vysvětluje Kučera svůj návrh. O využití takzvaných cargokol uvažuje i Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, který do konce roku vypracuje studii, jež mimo jiné tento způsob rozvozu zhodnotí.

Nákladní kola v pěších zónách však odmítá místostarosta Prahy 1 Bureš a myslí si, že je celý nápad nesmysl. Velké zásilky se podle něj nedají převážet na kolech, navíc by cyklisté vráželi do lidí.

Právě možným kolizím mezi jezdci chce Praha 1 zabránit. Už od jara by do pěších zón nemohli během dne jezdit lidé na bicyklech. Centrální městská část totiž plánuje omezit provoz lidí na jízdních kolech. Tím chce zakázat i pohyb elektronických koloběžek, které jsou nástupci vozítek segway, jejichž jízda byla před dvěma lety ve středu metropole zakázána.

„Není to žádné omezení jízdy pro kola. Po pěších zónách jezdí už dnes bicykly díky výjimce, kterou jenom zúžíme,“ říká místostarosta Bureš k tomu, že by jízdní kola nesměla po místech pro chodce jezdit mezi 10. a 17. hodinou.

Proti omezení se staví iniciativa Automat, která loni v petici proti záměru shromáždila téměř čtyři tisíce podpisů a nyní sbírá další. Objízdné trasy pěších zón jsou podle ní z hlediska bezpečnosti rizikovější. „Představují jedny z nejnebezpečnějších úseků města,“ píše iniciativa s odkazem na analýzu, kterou si nechal zpracovat magistrát.

Automat poslal připomínky úředníkům Prahy 1. Radnice nyní všechny podněty musí zhodnotit, než o případném omezení definitivně rozhodne městská část.

Vojtěch: Jak zabránit lockdownu? Musíme naočkovat aspoň 6 milionů lidí

  • Nejčtenější

Sparta - Rapid 2:0, sen o Lize mistrů trvá, tvrdý boj rozhodl v závěru Pešek

Sparťanští fotbalisté dál žijí sen o Lize mistrů. V odvetě 2. předkola porazili Rapid Vídeň 2:0 a v součtu obou zápasů...

Praha zdražila jízdenky na MHD. Výrazně se zvedla cena za dojíždění

Od prvního srpna zdražily jednotlivé jízdenky v Pražské integrované dopravě (PID). Nově stojí 30minutový lístek na MHD...

Kde staví, tam píší nové názvy. Ulice v Praze často přejmenovávají developeři

Snahou dnešních developerů je nejen výběr atraktivní destinace k bydlení, ale i chytlavý místní název. Nové pojmenování...

Muži spadlo z lodě drahé pero, z Vltavy ho skoro hodinu lovili strážníci

Kuriózní pátrací akci mají za sebou pražští strážníci. Hledali ve Vltavě vzácné pero, které do vody spadlo muži...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Liberec - Sparta 0:5, demolice po půli, zaveleli k ní Karabec s Hložkem

Sparťanští fotbalisté tak pohodový zápas v Liberci ještě nezažili. Po absolutní převaze utkání druhého kola Fortuna...

Mnoho Rusů v sobě skrývá ukřivděného a žlučovitého Rusáka, říká cestovatel

Premium Na východě leží obrovská země, kterou jsme ještě před 30 lety museli povinně milovat. Fero Richard Hrabal-Kronďák ji...

Správnou technikou dýchání můžeme předejít i bolesti zad, radí fyzioterapeut

Premium Dýchání je provázané s tím, jak se člověk cítí. „Propojení dechu a emocí je neuvěřitelné,“ říká uznávaný fyzioterapeut...

Zmrzlinová mapa Česka. Přinášíme čtyřicet tipů, kde si dát blaho v kornoutu

Premium Zmrzliny jsou sladké, pikantní, plné ovoce nebo čabajkové, ze smetany či veganské, ale vždy řemeslně připravené a...

  • Další z rubriky

Na dezinformačních webech neinzerujeme, zní z firem po výzvě pražské rady

Pražští radní vyzvali městské firmy a organizace, aby neinzerovaly na dezinformačních webech. Jako první se k...

Muži spadlo z lodě drahé pero, z Vltavy ho skoro hodinu lovili strážníci

Kuriózní pátrací akci mají za sebou pražští strážníci. Hledali ve Vltavě vzácné pero, které do vody spadlo muži...

Očkovací autobus stojí v zoo, kousek od lemurů se naočkovaly desítky lidí

Od sobotních devíti hodin stojí očkovací autobus v pražské zoo v Troji. Naočkovat se proti onemocnění covid-19 mohou...

Praha zdražila jízdenky na MHD. Výrazně se zvedla cena za dojíždění

Od prvního srpna zdražily jednotlivé jízdenky v Pražské integrované dopravě (PID). Nově stojí 30minutový lístek na MHD...

Orgasmy předstírám. Muži to mají horší, říká pornoherečka Daisy Lee

Karolína Urbanová (23), známá pod uměleckým jménem Daisy Lee, patří k nejznámějším českým pornoherečkám. Dcera bývalé...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Blbé komentáře a narážky se snažím nevnímat, říká Natálie Grossová

Osmnáctiletá Natálie Grossová promluvila o negativních komentářích na sociálních sítích i o slavném příjmení, které by...