Pražská paroplavební pokřtila na Vltavě novou loď Grand Bohemia

  16:28aktualizováno  16:28
Pražská paroplavební společnost pokřtila novou luxusní motorovou loď Grand Bohemia. Zároveň představila parník Vyšehrad, který letos slaví 80 let od uvedení do provozu a má za sebou první fázi celkové renovace. Nová loď Grand Bohemia byla vyrobena v Německu a má kapacitu 550 míst.

Stavba lodi Grand Bohemia podle mluvčího Pražské paroplavební společnosti (PPS) Dušana Sahuly zabrala rok a půl, projekt se nicméně začal připravovat mnohem dříve. „Od idey, že se loď postaví, do dnešního dne to trvalo pět let,“ uvedl.

Fotogalerie

„Tato loď je s délkou 73 metrů nejdelší lodí, kterou naše loděnice kdy postavila,“ uvedl Mario Bolle z německé loděnice Schiffswerft Bolle.

Největší výzvou podle něj bylo zakrytí zadní části plavidla, u které pro lepší komfort cestujících a klimatizaci zvolili skleněnou konstrukci o váze dvanácti tun. Běžně přitom používají polykarbonát, který by vážil pouze půl tuny. Kvůli tomu musela loděnice vyvinout nový systém, který loď vyvažuje.

„Loď překročila státní hranici 1. května tohoto roku, tedy v den, kdy Vyšehrad slavil osmdesáté narozeniny,“ uvedl předseda představenstva PPS Jan Hamza. Hezky to podle něj přibližuje spojení tradičního a moderního, což je typické pro celou společnost.

Parník Vyšehrad dnes PPS představila po první fázi rekonstrukce, která bude pokračovat i v příštím roce.

„V první etapě byly odstraněny necitlivé nástavby, které na parníku vznikly v šedesátých až osmdesátých letech,“ řekl mluvčí společnosti Sahula. Dodal, že nyní zadní polovina parníku přesně kopíruje původní podobu z roku 1938, a to včetně použitých materiálů. V příštím roce chce PPS zrekonstruovat i přední část.

Vyšehrad vystřídal několik jmen

Parník Vyšehrad je nejstarším a největším parníkem na Vltavě. Pokřtěn byl 1. května 1938 pod jménem Antonín Švehla podle prvorepublikového několikanásobného ministerského předsedy.

Poté loď vystřídala názvy Karlstein, po válce T. G. Masaryk a od roku 1952 Děvín. V 60. a 80. letech byl parník modernizován, poslední rekonstrukcí pak prošel na přelomu let 2006 a 2007.

Loď je dlouhá 62 metrů a široká 10,5 metru. Pohání ji původní parní stroj, již se ovšem netopí uhlím, ale lehkým topným olejem. Původně se na parník vešlo 885 cestujících, nyní 400, z toho je 199 krytých míst k sezení.

Vyšehrad je jedním ze dvou posledních historických kolesových parníků, které provozuje PPS. Druhým je parník Vltava, který prošel celkovou rekonstrukcí už před několika lety. Obě lodi byly na vodu poprvé spuštěny před více než 80 lety, cestující nyní vozí na trasách od Slapské přehrady po Mělník. V roce 2013 je ministerstvo kultury prohlásilo kulturní památkou.

PPS založil v roce 1865 pozdější primátor František Dittrich a je tak jednou z nejstarších stále fungujících firem v ČR. Provozuje pravidelné linky do zoologické zahrady v Troji, ke Slapské přehradě a do Mělníka a pořádá okružní jízdy centrem hlavního města.

Autor:
  • Nejčtenější

Při střetu autobusu a náklaďáku zemřela učitelka, jedenáct lidí se zranilo

U Nové Vsi na Mělnicku narazil do nákladního auta autobus, v němž zemřela jedna žena. Řidič autobusu je vážně zraněný....

Praze za dva a půl roku dojdou registrační značky pro auta, vyčerpá čísla

Pražský magistrát vyčerpá zhruba do dvou a půl roku všechny možné kombinace registračních značek na osobní vozidla....

Pražské zázemí Kellnerovou nadchlo: Ale je to pro mě těžké a smutné

Stejně jako loni měla být ozdobou parkurového svátku, který zavítal do Česka. Jenže vinou květnové zlomeniny stehenní...

Pražský okruh blokovala tragická nehoda kamionů, jeden hořel

Dopolední provoz na Pražském okruhu u Jesenice zastavila nehoda tří kamionů. Jednomu po střetu shořel náklad. Nehodu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jiří Bartoška investuje do nemovitostí v Praze desítky milionů korun

Charismatický herec Jiří Bartoška si je moc dobře vědom toho, že nejsou líp uložené peníze než v nemovitostech....

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Metro D může dostat vlaky bez strojvůdce, ministerstvo schválilo vyhlášku

Na připravované pražské lince metra D budou moci jezdit automatizované vlaky bez strojvůdce. Zajišťuje to návrh...

Řidiče poslal zpomalovací práh do pole. Je špatně značený, míní odborník

Na zpomalovací práh na silnici u Koloděj doplatil při noční jízdě na začátku listopadu jeden ze šoférů. V místě mimo...

V Praze 5 a 6 se rozšířily modré zóny, které zajišťují rezidentní stání

Od pondělí se v Praze rozšířily zóny placeného stání na další oblasti, změny se týkají především Prahy 5 a 6. V šesté...

Praha ukázala finální podobu terminálu na Smíchově, původní hala zůstane

Za dva roky by měla začít výstavba nového smíchovského terminálu na místě dnešního nádraží. Cestující zde bude moci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz