Jeden z nebezpečných přechodů je například v ulici Na Strži v pražské Krči. Na čtyřproudé silnici není semafor, nasvícení přechodu ani dělící ostrůvek. Místo pro přecházení označuje jen vybledlá zebra.
Podobných nebezpečných přechodů silnic je v Praze ke dvěma stovkám. "Celkový seznam požadavků na úpravy pro zvýšení bezpečnosti obsahuje více než 190 položek. A jejich počet především ze strany městských částí, ale také veřejnosti neustále narůstá," říká specialista odboru rozvoje a financování dopravy pražského magistrátu Jaroslav Mach.
Kde se letos upraví přechodyPraha 3: Korunní – Jičínská – Šrobárova – Hradešínská (618 tisíc) Částečné úpravy a dokončení |
Upravit všechna místa by městskou kasu stálo 95 milionů korun. Přitom má letos Praha na takové investice pouhých 10 milionů korun, jde o finance získané přes organizaci BESIP. Realizace se letos tedy dočká jen deset projektů. Třeba v Korunní, na Kačerově či v Koněvově ulici. Na zmíněný přechod Na Strži se nedostane. "O tomto problému víme a zpracováváme návrh stavební úpravy. Chceme se co nejdřív se všemi připomínkami vypořádat," tvrdí Mach.
Některé přechody budou zrušeny
V Praze je celkem 10 tisíc přechodů pro chodce, necelých 300 pak tvoří přechody přes silnice, kde jezdí auta ve dvou i více pruzích v jednom směru.
Město zpracovává studii, jak upravit ty nejkritičtější z nich. "Některé přechody necháme zrušit, protože máme zjištěno, že se využívají minimálně. Jinde budeme reagovat úpravou dopravního značení, režimu jízdy a podobně," dodává Mach.
Jeho pracovní skupina prý reaguje i na iniciativy občanů, jako je třeba web Chodci sobě. Na něj napsali Pražané už pět set připomínek.
Odborníci mají o ideálním přechodu jasno. Měl by být na přehledném místě, za snížené viditelnosti intenzivně osvětlený, a to jiným odstínem, než jaký mají okolní veřejné lampy. Dobře nasvícené musí být i okolí, aby se šofér i chodec včas spatřili. Dále by měl být označen výraznou zebrou a svislou dopravní značkou. Mezi pruhy v opačných směrech mají být dělící ostrůvky.
Z policejních statistik vyplývá, že vloni došlo v Praze k 298 nehodám na přechodech pro chodce, to je o třicet víc než předloni. Čtyři lidé zemřeli. Celkem 208 nehod zavinili řidiči tím, že chodcům na přechodu nedali přednost.
Novým počinem pro bezpečnost chodců chce být společná akce BESIP a společnosti ČEZ. Chtějí nasvítit 35 přechodů v republice. O tom, které to budou, se rozhodne hlasováním na webu www.cezregiony.cz. Za metropoli zatím vede přechod v ulici Vršovická v Praze 10.