ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Zastupitelé Prahy schválili klimatický plán včetně mýta, opozice je proti

  • 170
Zastupitelé hlavního města Prahy na čtvrtečním jednání schválili klimatický plán na následujících devět let, jehož součástí je i zavedení mýta v Praze za účelem snížení emisí. Opoziční ODS a ANO plán kritizují. Vadí jim nejasné financování a obecné formulace.

O strategickém plánu se zastupitelé ve čtvrtek dohadovali čtyři hodiny. Plán v jeho  schválené podobě značně kritizuje opozice, ANO a ODS.

„Předložený klimatický plán, tak jak je zpracován, nedává žádnou velkou logiku a není realistický. Chybí také provázanost s jiným i strategickými  plány,“ uvedl předseda zastupitelského klubu ODS Zdeněk Zajíček.

Před jednáním zastupitelů zkritizovala ODS jeden z bodů klimatického plánu, který počítá se zavedením mýta v centru Prahy. Podle  předsedkyně magistrátního kontrolního výboru Alexandry Udženiji musí město před zavedením podobných poplatků dokončit vnější a vnitřní okruh.

„O mýtu se můžeme bavit až v momentě, kdy budou dokončeny oba okruhy, tedy vnější i vnitřní, aby lidé mohli mít alternativu. Jinak by to byla další daň za nicnedělání této koalice, která s dokončením okruhů nepohnula,“ řekla Udženija. 

Klimatický plán Prahy rozebírá v několika bodech různé možnosti jak snížit uhlíkovou stopu metropole o 45 procent do roku 2030. Přestože jde o dlouhodobé plány, ODS vadí, že dosud nebyl představen ceník ani pravidla placení poplatků za mýto, které je součástí tohoto plánu.

CNN Prima News získala studii, podle které by měla být základní sazba 120 korun pro většinu řidičů, snížena by byla pro rezidenty a zdarma by mohli do centra vjet motorkáři či MHD.

„Z cen uvedených v médiích jsem šokovaná a nedokážu si představit, že by se za jeden průjezd platilo 120 korun. Není také jasné to, jaké poplatky by platily pro nákladní auta, která město zásobují,“ dodala Udženija.

Systém placení není podle CNN Prima News ve studii konkrétně popsaný. Co se týká rozsahu území, kde by mýtné platilo, pracuje se s třemi variantami. Kromě historického centra by zpoplatněné území mohlo dosahovat do části Prahy 2, nebo až do Holešovic.

Celý klimatický plán, který kromě mýta ještě popisuje strategii udržitelné energetiky, mobility, cirkulární ekonomiky a adaptaci na změnu klimatu, má vyjít celkem na 230 miliard korun. Většina peněz půjde z dotací Evropské unie, město by ze svého rozpočtu mělo platit dvě až tři miliardy ročně.

Podle zastupitele Jakuba Stárka (ODS) není financování celého plánu dostatečně vyřešeno. 

„Souhlasíme s problémy představenými v klimatickém plánu, ale chceme širší pracovní skupinu složenou ze zástupců politických stran a odborníků, kteří by pomohli řešit financování a provázanost s ostatními strategickými materiály,“ popsal Stárek. 

Ohledně omezení dopravy v Praze řeší magistrát s první městskou částí také možnost zákazu průjezdu Malou Stranou a Starým Městem.

Systém by měl fungovat tak, že kamery by monitorovaly registrační značky aut. Volný vjezd by měli jen místní obyvatelé a lidé, kteří by v centru měli cíl cesty. Do provozu by mohl být systém uveden na podzim.

Klimatické ambice Prahy

Během následujících devíti let má Praha snížit objem produkovaných emisí oxidu uhličitého o 45 % oproti roku 2010. Tomuto cíli má pomoci 69 opatření ze čtyř sekcí:

  • Udržitelná energetika a budovy
  • Udržitelná mobilita 
  • Cirkulární ekonomika 
  • Adaptační opatření

    Do těchto sekcí spadají především tato témata: 
  • nahrazení dieselových autobusů dopravního podniku elektro- a bateriovými trolejbusy
  • rozvoj „modrozelené infrastruktury“ (zelené střechy, vodní prvky v ulicích) 
  • recyklace odpadní vody 
  • zpětné využívání stavebních odpadů 
  • vznik bioplynové stanice 
  • výstavba dobíjecí infrastruktury pro elektromobilitu a elektrifikace lodní dopravy 

Do zmíněných opatření má Praha investovat zhruba 230 miliard korun. Většinu potřebných peněz chce magistrát získat z evropských fondů.

,