Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Praha se nesmí stát muzeem, město se musí rozvíjet, říká architektka

  7:03aktualizováno  15:03
Světoznámá americká architektka polského původu Elizabeth Dillerová, která navrhla například newyorskou promenádu High Line, nedávno zavítala do Prahy. Na Summitu architektury a rozvoje hovořila mimo jiné o tom, jak mohou kulturní stavby pozvednout své okolí. „V Praze by se měla zase postavit nějaká unikátní budova,“ říká.

Matka architektky Elizabeth Dillerové byla Polka a otec Čech. Ona sama o sobě ráda v Americe mluví jako o Evropance a v Evropě zase říká, že je Američanka. | foto:  David Neff, MAFRA

Četl jsem o vás, že jste nejprve chtěla být spíše umělkyní než architektkou. Jak se umění a architektura doplňují?
Začala jsem studovat umění a pak jsem k tomu přidala i architekturu. Chtěla jsem dělat obojí, umění možná o něco vedlo. Ale nakonec mě architektura tak nějak chytila. A teď vlastně dělám obojí, obě oblasti se vzájemně formují. Jelikož se v rámci architektury zaměřujeme na kulturní budovy, je to vlastně přirozené vnímat i tu uměleckou stránku a to, co umělci v budovách potřebují.

Na pražském Summitu architektury a rozvoje v Obecním domě jste mluvila o kulturních stavbách v tematickém bloku, který se týkal plánu stavět v Praze na Vltavské novou koncertní halu. Co může taková budova přinést rozvíjející se části města?
Kulturní stánek, jakým je třeba koncertní hala nebo muzeum, může být katalyzátorem růstu. Mnoho projektů, na kterých jsme pracovali, je právě takových. Naším prvním projektem byl Institut současného umění v Bostonu, který jsme stavěli na starém železničním depu u přístavu. V okolí v podstatě nebylo nic, kromě několika venkovních parkovišť, ale tím, že v místě vznikla kulturní instituce, dorostlo poté kolem ní celé město.

Podobnou logiku má i projekt The Shed. Jde o novou kulturní budovu v newyorské čtvrti Chelsea, v oblasti, která se nyní nově zastavuje. Stejnou sílu ale mají také parky. Například High Line, kterou jsme navrhli, znamenala obrovský ekonomický růst pro dotčenou oblast města a přinesla spoustu pracovních míst, obchodů, bytů. Přitom šlo před tím o část města, která byla v podstatě mrtvá.

High Line, tedy parková promenáda, která vznikla z nepoužívané newyorské nadzemní dráhy, je asi vaším nejznámějším návrhem. Jak dlouho jste na tomto projektu pracovala? Pokud vím, tak se park místo železnice rodil poměrně složitě.
Pracovat jsme na High Line začali v roce 2004. Zprvu bylo velmi nepravděpodobné, že se to nakonec podaří. Starosta Rudy Giuliani, který byl ve funkci do roku 2001, původně podepsal příkaz ke zbourání staré železnice. Několik občanských aktivistů si ale vysnilo, že by z ní mohl být park. Ve funkci vystřídal Giulianiho Michael Bloomberg a lidé se u nové vlády snažili nápad prosadit. Město řeklo: „Dobře, ale dokažte, že to bude fungovat.“

Problém byl, že nebyl žádný příklad ze světa, na kterém by se to dalo ukázat. Museli jsme dlouho přesvědčovat politiky, že je bezpečné mít park nad úrovní ulice, že tam bude dostatek východů nebo možností vyklízet odpadky. Bylo to dlouhé, ale když jsme otevřeli v roce 2009 první část, stala se High Line neuvěřitelně oblíbenou.

Z opuštěné trati je poklad. Svěží zelený park přitahuje lidi jako magnet

Newyorský Standard Hotel leží ve vyvýšeném parku High Line, trendové čtvrti...

Takže zájem lidí splnil vaše představy?
Významně je předčil. Když jsme se snažili projekt tlačit, říkali jsme, že by park mohlo využívat 400 tisíc lidí ročně. Loni jich však přišlo osm milionů z celého světa. To jsme skutečně nečekali. To místo bylo typické tím, že kolem byly staré průmyslové budovy, železnice procházela domy a celé to mělo zvláštní atmosféru, což jsme chtěli přivést v život. To byl pro nás ten pravý New York, který jsme chtěli v High Line zdůraznit.

Pracujete také na návrhu nové koncertní haly v centru Londýna, která se má stát stálým domovem Londýnského symfonického orchestru. Jaká je hlavní myšlenka této budovy?
Místo, na kterém má nová hala vyrůst, je jižním výběžkem kulturního areálu Barbican Centre, který je obehnán silnicí. My chceme vytěsnit auta a vytvořit okolí nové budovy jen pro chodce. Nakonec bychom rádi přenesli pěší zóny ještě dál směrem k řece a propojili tak pro chodce kulturní oblast s Tate Modern na druhém břehu. Budova by měla mít různorodou náplň. Je pro nás důležité, aby ji mohla veřejnost využívat i v případě, kdy si nekoupí vstupenku na koncert.

Zmínila jste chodce. V Praze se vedou debaty o tom, zda mají auta ustoupit chodcům, nebo zda by se měl klást důraz spíše na plynulou automobilovou dopravu. Jak má v tomto ohledu podle vás město fungovat?
Myslím si, že by se naše civilizace měla zamyslet nad závislostí na automobilech a více spoléhat na veřejnou dopravu, kola a chůzi. Pevně věřím, že při rozvoji města je potřeba myslet na to, aby byly jeho jednotlivé části v docházkové vzdálenosti. Jako tomu bylo u měst dříve a starší města tak fungují dodnes.

Panoráma Prahy nebude takové věčně. I Londýn tím prošel, řekla Jiřičná

Navrhla jste budovy pro Boston, New York, Londýn... Vyžaduje každé město od architekta specifický přístup?
Rozhodně. Dokonce i v USA je vždy potřeba zvážit logiku, historii a charakter města. Nikdy nevyvážíme nějakou budovu jinam. Snažíme se co nejvíce poznat dané město.

Praha je poměrně citlivá k otázce výškových budov. V New Yorku je sice situace úplně jiná, ale z diskusí o nově vznikajících mrakodrapech mám pocit, že Newyorčané nejsou příliš nadšení z toho, jak se mění ikonické panoráma města.
Je to složité. New York je odjakživa developerským městem. I takový Flat Iron Building, na který se lidé dívají s nostalgií, se stavěl tak, aby se na co nejmenší pozemek vešel co největší dům. Vidím momentálně dvě problematické roviny.

První jsou oblasti, ve kterých se zcela změnilo jejich využití. V nově zastavěné čtvrti Hudson Yards se například pozemky měnily z lehké výroby na smíšenou zástavbu a jsou tam povoleny výškové budovy. Veřejnost tu čtvrť nenávidí, protože je předimenzovaná, já se ale v tomto případě přikláním vlastně na obě strany. Chápu veřejnost i developery. Je to oblast, kde nikdo nebydlel, takže se kvůli výstavbě nemusel nikdo vystěhovávat, což je pozitivní.

Druhým problémem je pár extrémně vysokých budov, které se vtísnily mezi již existující bloky domů v místech, která k takové zástavbě nebyla určena. V současnosti jich po městě roste několik a musím říci, že jsem proti nim, protože negativně mění charakter čtvrtí.

Změní se to nějak? Existuje nějaká snaha po přísnějších pravidlech výstavby?
Jsem sice členem Městské umělecké společnosti, která by měla dohlížet na výstavbu, ke změně však může dojít jen tehdy, pokud se změní politika města a vztah jeho vedení s developery. New York ale miluje růst, a to i přesto, že se v růstu často ztratí ledacos cenného. Já sama bych přísnější pravidla zavedla, ale tu moc nemám.

Elizabeth Dillerová

Narodila se v roce 1954 v polské Lodži. S rodiči emigrovala do New Yorku, když jí bylo šest let.
Je profesorkou architektury na Princetonské univerzitě a spoluzakladatelkou architektonického studia Diller Scofidio + Renfro (DS + R).
Magazín TIME ji pro její přínos světové architektuře zařadil do seznamu 100 nejvlivnějších lidí světa. Mezi nejvýznamnější díla DS + R patří Institut současného umění v Bostonu, High Line na Manhattanu či newyorské multifunkční centrum The Shed. Dillerová se podílela také na rozšíření Muzea moderního umění MoMA v New Yorku.

Myslíte si, že vysoké budovy mohou fungovat i v historických městech jako je Praha?
Historická města se nesmí stát muzeem, jinak se zastaví jejich rozvoj. Je ale potřeba k úpravám přistupovat citlivě a stavět takové budovy jen na skutečně vhodných místech.

Praha má nyní před sebou výzvu i příležitost v podobě výstavby na velkých brownfieldech. Na co by si v tomto procesu mělo dát město pozor?
Ten trend je aktuální v mnoha městech. Například Hudson Yards, které jsem zmiňovala, stojí na místě železničního terminálu. Milán zase začíná zastavovat vlaková nádraží a sklady, které obklopují centrum. Je to takový aktuální přechod mezi epochami vývoje měst. Přeměna brownfieldů je skvělá příležitost, jak budovat kvalitní město, ovšem jen v případě, pokud má město dobré plánování a stavebnictví.

Máte v Praze nějakou oblíbenou budovu?
Musím říci, že vlastně ani ne. Město je překrásné, ale mojí vášní je modernismus a v tomto ohledu tu bohužel nevidím žádnou konkrétní budovu, kterou bych mohla zmínit. Znám samozřejmě Tančící dům od Franka Gehryho, který byl ve své době radikální, ale je zvláštní, že je v této oblasti už tolik let tak dlouhá mezera. Myslím, že má Praha na čase to změnit.

Letos slavíme třicet let od sametové revoluce. Vy jste se narodila v Polsku, jak vnímáte Polsko a Česko třicet let po pádu komunismu?
Matka byla Polka, ale otec byl Čech. Narodila jsem se tedy v Polsku, ale kulturní zázemí mám z obou stran, tedy i z Česka. Je velmi zajímavé sledovat změny a přechod obou zemí. Především města se stávají více kosmopolitní, dostává se do nich více života a mezinárodního ducha. Zároveň to všechno ale ještě potřebuje čas. Především v Polsku. To, že mám kořeny v Evropě, vnímám v každé oblasti života, i v tvorbě. A ráda o sobě v Americe mluvím jako o Evropance a v Evropě zase říkám, že jsem Američanka.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

Plzeň - Ml. Boleslav 3:0, Šulc v roli nahrávače už v úvodu zařídil výhru

5. května 2024  14:30,  aktualizováno  17:19

Aktualizujeme V rozmezí 10. a 12. minuty si Pavel Šulc dvakrát naběhl z pravého křídla, dal míč pod sebe a pak se...

ONLINE: Slovácko - Sparta 0:0, hosté beze změn v sestavě, hraje i Haraslín

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  17:10

Sledujeme online Sparťanští fotbalisté hrají v prvním kole nadstavbové části na hřišti Slovácka, kde si před rokem...

Praha má drahé bydlení jako Barcelona, víc aut jezdí jen ve Varšavě, zjistila studie

5. května 2024  11:35

Silné a slabé stránky české metropole v konfrontaci s Amsterdamem, Barcelonou, Kodaní a osmi...

Na Berounsku spadl horkovzdušný balon. Zamotal se do větví stromů a uvázl

5. května 2024  10:47

V Trubíně na Berounsku spadl v sobotu večer do korun stromů horkovzdušný balon. Cestovalo v něm pět...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....