Diskuze

Ke vzdělání patří i náboženství, říká pražský duchovní a pedagog

Skloubení rolí učitele a duchovního je podle Benedikta Hudemy jedním ze základních principů, které se snaží při svém povolání naplňovat. Přesto jsou momenty, kdy je potřeba být pouze jedním, nebo druhým. Náboženství ve škole se dá prý hodnotit stejně objektivně jako třeba dějepis nebo matematika.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Je to ještě trochu složitější. Jeden z hlavních problémů našeho školství je, že děti často vůbec nechápou v jaké jsou civilizaci, z čeho vznikla, na čem je postavená, co z toho přežilo do dneška a přežít musí, pokud chtějí aby to tu vydrželo. A v tom náboženství hraje roli nejzásadnější, protože samotná antika s kritickým myšlením by se dávno bez náhrady rozpadla (co čekat, když filosofové tak často hlásali apatii k životu i smrti), kdyby se na konci starověku nepropojila křesťanstvím (včetně rozumu), které jí povzneslo na vyšší úroveň a naučilo jí pojmy jako individuální svoboda, naděje, pokrok, smysluplná aktivita, pokora, odpovědná (nikoliv nekonečná) solidarita, rovnoprávnost aj. To jsou pojmy, které používáme i dnes, kdy křesťanství výrazně ustoupilo. To jsou hlavní základy Západu, Evropy a jejich dynamického vývoje. Vždyť obchodovali a válčili všichni na světě, ale málokdo z toho vykřesal takovouhle civilizaci. A schválně se zeptejte dětí, jestli o tomhle mají alespoň základní povědomí. Já procházel učebnice a je to spíš přehled mnoha dat, aniž by byl pochopitelný jejich význam pro současnost a podhoubí z něhož vzešla. Podobně je na tom i vysvětlení českých specifik v rámci Evropy, takže když se dětí i dospělých zeptáte kdo jsou Češi a proč jsou jací jsou, tak se zmůžou leda na pivo, hokej, hezký holky a střed Evropy. A to je vážně slabota. Nicméně učit samotné náboženství a zdokonalovat se v něm, to už je na svobodné vůli každého. V opačném případě by to ostatně přineslo více škody, než užitku a řadě lidí by se to zprotivilo.

0 0
možnosti

Největším důkazem pravdivosti tvrzení školního kaplana jsou zdejší komentáře. Většina jsou prostá dojmologie bez znalosti faktů...

1 0
možnosti
AL

Ta zoufalá bezradnost pedagogů pokoušejících se vychovávat děti bez Boha...

0 2
možnosti
AN

Co je na tom zoufalého nebo bezradného? Pedagogové by právě měli děti naučit, že životy jsou v jejich rukou (a ne v rukou někoho jiného, navíc smyšleného).

1 0
možnosti
JK

J57a56n 71K82r28á79t39k33ý

13. 5. 2018 20:09

Strašné!

Ten chlap se chce vrátit do doby před Josefem II., možná dokonce před Rudolfa II a tedy rok 1609.

Náboženství do škol nepatří - ať si zájemci z řad rodičů posílají děti na faru - ale s ochrankou...!

1 1
možnosti
SN

S78t66a30n 69N16o38v45á31k

13. 5. 2018 9:12

Víra ve strašidla a duchy se prý dá hodnotit stejně objektivně jako třeba dějepis nebo matematika?

Ten chlap zřejmě vůbec neví co je to dějepis nebo matematika.

1 1
možnosti
Foto

Objektivní dějepis? Z které višně jste spadl?

1 0
možnosti

P57e94t33r 51Ř30i62h11á74k

13. 5. 2018 8:27

Spis je radsi ucte zpracovávat informace, analyze a kritickému mysleni.

2 1
možnosti

A nemluví tam přesně o tomhle?

0 0
možnosti
PJ

A o kterém?

Které je to správné?

1 0
možnosti
Foto

Ptáte se špatně. Jde o to, které nás zformovalo a z něhož odvozujeme téměř vše kolem nás. A schválně si tipněte ;-)

0 0
možnosti
AN

Učit o náboženství - ano.

Učit náboženství - ne.

4 1
možnosti
MS

Úplně stačí zmínit, že existují lidé, kteří věří v nějakou neexistující bytost, které připisují neobyčejné schopnosti a moc a modlí se k ní, někteří pak ve stavbách k tomu zřízených (kostely, mešity, minarety...). Informace na pár minut.

2 4
možnosti
DA

D82a67n78i24e81l 65A54d39a79m

12. 5. 2018 18:33

Zejména by mělo u nás být pro žáky povinné seznámení se zrůdnými principy islámu.

1 1
možnosti
PJ
VM

nemyslím si, že by náboženství patřilo do vzdělávacího systému. A rozhodně ne pro děti, které ještě nedokáží jasně rozlišovat a jsou čímkoliv ovlivnitelné. Takové dítě je slepé a zmanipulovatelné čímkoliv. A to neplatí jen o náboženství... Kolik dětí na základkách si umí ověřovat informace i z jiných zdrojů, když to nedělá ani valná většina dospělých. Stejně tak nechápu náboženské obřízky... o tom by si měl člověk rozhodovat sám za sebe v dospělosti.

1 1
možnosti