- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Je to ještě trochu složitější. Jeden z hlavních problémů našeho školství je, že děti často vůbec nechápou v jaké jsou civilizaci, z čeho vznikla, na čem je postavená, co z toho přežilo do dneška a přežít musí, pokud chtějí aby to tu vydrželo. A v tom náboženství hraje roli nejzásadnější, protože samotná antika s kritickým myšlením by se dávno bez náhrady rozpadla (co čekat, když filosofové tak často hlásali apatii k životu i smrti), kdyby se na konci starověku nepropojila křesťanstvím (včetně rozumu), které jí povzneslo na vyšší úroveň a naučilo jí pojmy jako individuální svoboda, naděje, pokrok, smysluplná aktivita, pokora, odpovědná (nikoliv nekonečná) solidarita, rovnoprávnost aj. To jsou pojmy, které používáme i dnes, kdy křesťanství výrazně ustoupilo. To jsou hlavní základy Západu, Evropy a jejich dynamického vývoje. Vždyť obchodovali a válčili všichni na světě, ale málokdo z toho vykřesal takovouhle civilizaci. A schválně se zeptejte dětí, jestli o tomhle mají alespoň základní povědomí. Já procházel učebnice a je to spíš přehled mnoha dat, aniž by byl pochopitelný jejich význam pro současnost a podhoubí z něhož vzešla. Podobně je na tom i vysvětlení českých specifik v rámci Evropy, takže když se dětí i dospělých zeptáte kdo jsou Češi a proč jsou jací jsou, tak se zmůžou leda na pivo, hokej, hezký holky a střed Evropy. A to je vážně slabota. Nicméně učit samotné náboženství a zdokonalovat se v něm, to už je na svobodné vůli každého. V opačném případě by to ostatně přineslo více škody, než užitku a řadě lidí by se to zprotivilo.
Největším důkazem pravdivosti tvrzení školního kaplana jsou zdejší komentáře. Většina jsou prostá dojmologie bez znalosti faktů...
Ta zoufalá bezradnost pedagogů pokoušejících se vychovávat děti bez Boha...
Co je na tom zoufalého nebo bezradného? Pedagogové by právě měli děti naučit, že životy jsou v jejich rukou (a ne v rukou někoho jiného, navíc smyšleného).
Strašné!
Ten chlap se chce vrátit do doby před Josefem II., možná dokonce před Rudolfa II a tedy rok 1609.
Náboženství do škol nepatří - ať si zájemci z řad rodičů posílají děti na faru - ale s ochrankou...!
Víra ve strašidla a duchy se prý dá hodnotit stejně objektivně jako třeba dějepis nebo matematika?
Ten chlap zřejmě vůbec neví co je to dějepis nebo matematika.
Objektivní dějepis? Z které višně jste spadl?
Spis je radsi ucte zpracovávat informace, analyze a kritickému mysleni.
A nemluví tam přesně o tomhle?
Ptáte se špatně. Jde o to, které nás zformovalo a z něhož odvozujeme téměř vše kolem nás. A schválně si tipněte
Učit o náboženství - ano.
Učit náboženství - ne.
Úplně stačí zmínit, že existují lidé, kteří věří v nějakou neexistující bytost, které připisují neobyčejné schopnosti a moc a modlí se k ní, někteří pak ve stavbách k tomu zřízených (kostely, mešity, minarety...). Informace na pár minut.
Zejména by mělo u nás být pro žáky povinné seznámení se zrůdnými principy islámu.
nemyslím si, že by náboženství patřilo do vzdělávacího systému. A rozhodně ne pro děti, které ještě nedokáží jasně rozlišovat a jsou čímkoliv ovlivnitelné. Takové dítě je slepé a zmanipulovatelné čímkoliv. A to neplatí jen o náboženství... Kolik dětí na základkách si umí ověřovat informace i z jiných zdrojů, když to nedělá ani valná většina dospělých. Stejně tak nechápu náboženské obřízky... o tom by si měl člověk rozhodovat sám za sebe v dospělosti.