„Rozhodně budeme žádat větší růst mezd než při posledním vyjednávání,“ potvrzuje předseda odborů KOVO v kolínské automobilce TPCA Ivo Navalaný.
„Rádi bychom tarif zdvihli o vyšší dvouciferné číslo,“ přidává předseda škodováckých odborů KOVO Jaroslav Povšík.
Ve Škodě Auto zatím proběhla dvě kola vyjednávání, a to minulý týden (psali jsme o nich v článku Víc práce o víkendu nechceme, hrozí stávkou odbory ve Škodě). K dohodě se zatím obě strany neblíží.
Nyní se jedná o roční pracovní době a sociálních nákladech, kam patří různé benefity od příspěvku na dovolenou, lázně a rekondiční pobyty přes levné závodní stravování či dětské tábory až po peníze k pracovním výročím. Ke mzdám se v mladoboleslavské automobilce dostanou nejdříve v lednu.
Kolektivní smlouva v Kolíně je jen do konce prosince
To v Kolíně kolektivní smlouva včetně mzdové dohody vyprší už na konci prosince. Vyjednávat tam proto musí mnohem rychleji.
„Vedení TPCA obdrželo návrh od odborových organizací a předložilo jim svůj návrh. Diskutovat budeme o více oblastech než jen o mzdovém navýšení,“ říká mluvčí kolínské automobilky Marek Hovorka.
„Cílem obou stran je dohodnout se do konce prosince, kdy končí platnost současné kolektivní smlouvy,“ dodává Hovorka.
Ani zmiňovaný termín však nemusí znamenat konec vyjednávání, to minulé se protáhlo skoro na půl roku i mnoho měsíců po termínu.
„Vždy existuje řešení pro případ, že bychom se nedohodli, pravděpodobně bychom to pak řešili dočasným dodatkem ke stávající smlouvě,“ říká předseda odborů Ivo Navalaný.
Kolínští odboráři se s vedením firmy sešli v pátek a další jednání mají v plánu na úterní odpoledne. Zástupci zaměstnanců zatím své požadavky přesně prozrazovat nechtějí. Potvrdili, že cílem je vyšší růst mezd než při minulém vyjednávání a další zlepšení pracovních i sociálních podmínek.
„O konkrétních návrzích se můžeme bavit, až budeme znát návrh a nabídku firmy. Kompletně bychom ji mohli mít tento týden, kdy ji začneme vyhodnocovat,“ uvádí Navalaný.
Vedení kolínské továrny to nemá s odboráři jednoduché, vyjednávat totiž musí hned se třemi odborovými organizacemi – nejen s organizací, která je součástí svazu KOVO, ale také s TPCA ASO Kolín a Nezávislými odbory pro údržbu a ostatní pracující při TPCA. V automobilce pracuje přes 2 700 zaměstnanců ve dvousměnném režimu, tedy v deseti směnách za týden.