Na vrcholu šumavského Špičáku by měla během roku 2013 vyrůst nová rozhledna.

Na vrcholu šumavského Špičáku by měla během roku 2013 vyrůst nová rozhledna.

Rok 2013 přinese víc rychlovlaků v Plzni i rozhlednu na Špičáku

  • 2
Nová silnice, nový podchod v centru Plzně, více rychlovlaků mířících do krajské metropole nebo nová rozhledna na šumavském Špičáku. Tyto novinky čekají obyvatele Plzeňského kraje v nadcházejícím roce. Nejvýznamnější dopravní stavbou příštího roku je nová železniční trať z Plzně do Ejpovic.

Pro šoféry jezdící často přes Rokycany je dobrou zprávou, že v příštím roce bude dokončen nový kruhový objezd na Střelnici, na jedné z nejzatíženějších ulic ve městě. "Práce se sice mírně zdržely kvůli archeologickému průzkumu, ale v příštím roce bude kruhová křižovatka určitě hotová," říká tajemník rokycanské radnice Slavomír Špicl.

V Plzni také bude dál pokračovat stavba železničního koridoru. Od hlavního nádraží směrem na západ je již až na drobnosti hotový, nyní přijde na řadu kolejiště hlavního nádraží.

Opravovat se budou i mosty, pod kterými jezdí kolem nádraží tramvaje. Pokračovat bude i budování podchodu pod nástupišti až do Šumavské ulice, podchod tam bude ústit v místě zvaném "u Hamburku", kde vzniknou i nové zastávky MHD. První lidé by mohli novým podchodem projít koncem příštího roku. 

Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová připomněla, že od 3. března bude do Plzně častěji zajíždět rychlovlak Pendolino. Stavět tu bude nejen v sobotu při jízdách mezi Františkovými Lázněmi a Bohumínem, ale ještě i v neděli.

Navíc v neděli tu bude končit jízdu Pendolino z Ostravy, které se na zpáteční cestu vydá v pondělí v 5:45 hodin.

Rok 2013 přinese úlevu řidičům, kteří na dálničních přivaděčích z Plzně směrem na Prahu a na Klatovy nedokážou udržet maximální rychlost na povolené devadesátce. Jestli se návrh na zvýšení rychlosti nezasekne v parlamentu, bude na nich povolených 110 kilometrů v hodině.

Nové pohledy na Šumavu se naskytnou milovníkům přírody z plánované rozhledny na vrcholu Špičáku. "Územní rozhodnutí máme, stavební povolení by nemělo trvat dlouho. Pokud dostaneme dotaci, o kterou jsme požádali, samotná stavba rozhledny je pak otázkou dvou tří měsíců," říká spolumajitel areálu Vladimír Kasík.

Největší a nejdražší dopravní stavbou, která příští rok v regionu odstartuje, by měla být železnice mezi Plzní a Ejpovicemi. Čtyři kilometry trati povedou tunelem pod vrchem Chlum.

Může se ale stát, že se stavba zdrží. Výběrové řízení na zhotovitele stavby, které vyhrál Metrostav, totiž kvůli stížnosti společnosti Skanska přezkoumává antimonopolní úřad (podrobnosti o stavbě tunelu čtěte zde).