Diskuse k článku

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v České republice. V pátek začnou 4 150 metrů dlouhým jižním tubusem tunelu mezi Plzní a Kyšicemi jezdit i expresy a rychlíky s cestujícími.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K57a91r96e66l 10Z61á97p41o18t21o83č28n29ý 5129913951

A v Maroku mezitím otevírají svou VRT... kdy se toho dočkáme v Česku? :D

0/0
16.11.2018 10:10

P76a46v97e76l 70S78o44b25o17t64k92a 5550254

Ejpovický tunel stál 6,7 miliardy Kč.

Tunelový komplex Blanka stál 43 miliard Kč.

Srtovnejte si samil

0/−5
15.11.2018 18:40

T77o25m22á30š 45M41o84r50a72v10č59í97k 3237826663545

Jako laik nevím, který z nich byl předražený. Dá se to někde zjistit?

0/0
15.11.2018 18:47

P22a84v75e79l 34S29o97b94o70t85k23a 5610514

Dá.

Například se můžete zeptat na názor lidí z ODS.

0/0
15.11.2018 18:49

T91o96m14á85š 92M72o15r13a16v80č56í64k 3917946353765

Jednoho znám, ale pochybuji, že zná nějaký ejpovický tunel

0/0
15.11.2018 18:53

P20a80v31e42l 50S20o79b70o49t68k52a 5940244

jj, proto byl Ejpovický tunel o tolik levnější než Blanka.

+1/0
15.11.2018 19:04

T34o73m55á70š 87M31o17r62a92v37č88í93k 3497196773935

Oboje stavěl Metrostav, tak Blanku 2 můžeme navrhnout jako ejpovický tunel. Bez napojení na ostatní komunikace, pořádného větrání a kolona, která se tam bude tvořit bude najíždět postupně na nákladní vlak. Lepší se mi zdá srovnávat např. stejný tunel v zahraničí v podobné hornině. Tam už by to snad mohlo něco vypovídat.

0/0
15.11.2018 19:19

M32a69r37t12i69n 93S74t41r40á19n51s86k34ý 5256530146614

U Blanky byl problém hlavně v tom, kde se stavěla (v jakém terénu a jakých omezujících podmínkách) a požadavcích třeba na vzduchotechiku a tak...

+1/0
15.11.2018 19:29

D18a91n55i81e18l 30N16o13s68k56a 9860938525566

No srovnávat jednokolejný železniční tunel a silniční se dvěma až třemi pruhy + výjezdy a nájezdy.... to už chce fakt docela odborníka...

+9/−1
15.11.2018 18:56

P69a69v92e54l 45S82o66b22o64t79k79a 5390574

jj, Blanka je 10x větší, a hlavně delší ;-D;-D;-D

0/0
15.11.2018 19:03

P21e65t75r 68V21a45r89g86a 3115843470500

a co bylo tedy dražší nebo předražené? - ze srovnání dvou abs. čísel nesrovnatelných staveb nedokáži udělat žádný závěr. Resp. dokáži z toho odvodit cokoli budete chtít ;-) Cokoli ;-)

+3/0
15.11.2018 19:11

R94a65d35e27k 53J46a66n93a26t63a 9315976674782

Srovnáváte hrušky s jablkama. Ejpovický tunel a Blanka mají společného stad jen to, že obojí je tunel a že obojí stavěl Metrostav. Jinak je rozdílné snad vše.

+3/0
15.11.2018 19:43

P50e79t90r 12V38a90r58g91a 3125803280810

Asi dobrý, ale 11 minut bych za "výrazně méně času" tedy neoznačil

0/−13
15.11.2018 18:13

M17a66r82t68i17n 17S93t31r59á26n98s54k61ý 5846210546714

A kolik je výrazně méně? Po dokončení staveb v úseku Praha - Beroun to bude za 63 minut Plzeň - Praha hl.

I teď by to šlo stíhat od prosince za 1:05h, ale kvůli nutnosti vejít se mezi osobní vlaky u Prahy a stavbu v Berouně to nejde.

+3/0
15.11.2018 18:19

P59e14t89r 46V31a18r59g14a 3565483320260

výrazně méně je třeba 51 minut, ale ne 11 ;-)

0/−3
15.11.2018 18:46

T46o73m32á46š 35M64o58r37a43v93č24í90k 3737566903625

Proč ne rovnou dvě hodiny? Ale na to by nestačila ani nadsvětelná rychlost. 51 minut musíte mít minimálně trať na 300 km/h.

+1/0
15.11.2018 18:59

P91e57t75r 16V46a46r40g30a 3245913690440

tak jinak - zrychlení to je, ale "výrazně méně času" to pro člověka není. Nic víc neuděláte, nestihnete, nezařídíte. Takže je to méně času - který není úplně marginální - pokud nebude zpoždění, tak si toho všimnete, že jste do cílové stanice přijel o trochu dříve a už (třeba) nemusíte s "jazykem na vestě" chytat autobus nebo tramvaj. ale piánko si dojdete.

Ale, že byste kvůli tomu třeba stihl jednu schůzku navíc, oběhal jeden úřad navíc či nakoupil - to tedy ne. Takže "výrazná" úspora to pro člověka není.

nebo jiný příklad: nedojížděl jste, protože to bylo moc času, tohle rozhodnutí kvůli 11 min (negarantovaným) stejně nezměníte ;-)

0/−1
15.11.2018 19:09

M74a19r12t60i55n 98S42t79r34á31n25s59k56ý 5946430266194

Třeba do Berlína se zkrátí cesta o hodinu. Protože v Praze vyjde přestup

+2/0
15.11.2018 19:16

P74e54t57r 60V67a50r63g90a 3565203980360

teoreticky? Nebo skutečně půjde chytit díky tomu dřívější vlak?

Já jestli to ti 3 lidé v průměru denně skutečně využijí

(víc lidí, co pojedou z vlakem Plzně přes Prahu do Berlína, v průměru denně nepředpokládám)

0/0
15.11.2018 19:21

M91a26r20t71i87n 91S67t84r21á40n27s57k57ý 5826660356604

Letos je příjezd do Prahy v X:31, odjezd EC na Berlín v X:33. Nově přijede v X:20. Takže ano, zcela reálně to vyjde (vlaky s 8+ minutami mezi sebou jsou považovány za přípoje). A je to jen jeden z příkladů.. další relace jsem vám tu už psal...

+2/0
15.11.2018 19:25

R56a89d51e95k 13J14a26n25a86t23a 9515606954642

Nejde jen o Berlín, ale i o Dráždany, Ústí nad Labem, Děčín a obce v okolí, kam je přípoj od toho EC.

0/0
15.11.2018 19:57

R52a32d80e97k 38J98a48n83a16t50a 9575346634242

Pokud pojede vlak o 10 minut kratší dobu (tj. posune se čas odjezdu/příjezdu), tak při hodinovém intervalu to pro 16% lidí znamená, že mohou jet o spoj dříve/později, takže ušetří hodinu.

Navíc kratší jízdní doba přiláká více lidí, což může znamenat zkrácení intervalu. Rovnež se kratší jízdní dobou provoz stane efektivnější, což může přilákat open-access dopravce, tj. konkurence a zlepšování/zlevňování služeb.

+1/0
15.11.2018 19:55

C39t12i19r67a96d 64P95ě63k19n83í94k 5228150553722

Hromada psaného textu, 38 fotek a mapka zase nikde.

+1/0
15.11.2018 18:09

Z14d54e42n59ě44k 62J15o34n11á67š 9961609176150

Nevíte, kde je Plzeň?

0/0
15.11.2018 21:59

M44i55r55o79s61l10a57v 20T41i92š97e10r 4559689714242

Takové zprávy bychom měli číst každý rok, možná dva. A ne jednou za desetiletku, že se otevře významné vylepšení důležité dopravní cesty.

+18/0
15.11.2018 17:47

D43a85n42i37e42l 45R13o90z14s79n75y96o 5830669395678

Proc jsou ty tunely tak siroke, resp. kulate? Je to neco kvuli statice nebo o jednoduchosti / cene? (stare tunely byvavaji uzsi a vyssi... ne kulate)

0/0
15.11.2018 17:08

T44o55m13á48š 49M65o35r93a72v56č43í10k 3657456623585

Není to náhodou kvůli razícímu štítu?

+8/0
15.11.2018 17:10

P64a39v53e62l 74N73o77v11á19k 7521877569309

Aby před sebou netlačily vzduch a ten mohl víc obtékat vlak?

+1/0
15.11.2018 17:17

M80a23r57t36i68n 41K21r23o67u74p93a 2291173429690

Nedávno na tento problém narazili u nového tunelu v Alpách. Vlaky pak musely jezdit pomaleji. U moderního tunelu v době simulací je dost nepochopitelné že se na to nepřišlo. 8-o

0/0
15.11.2018 17:25

P88a68v89e47l 43N23o47v28á36k 7841147699809

Respektive museli prodloužit intervaly mezi průjezdy rychlých osobnich a pomalejších nákladních vlaků. Slyšel sem o tom.

0/0
15.11.2018 17:29

M35a46r39t23i47n 47K51r74o30u52p39a 2761303469510

jj. A museli kvůli tomu docela čarovat s jízdním řádem.

0/0
15.11.2018 17:36

M70a78r68t54i66n 44K41r29o82u96p18a 2861673749380

Dříve se tunely stavěly-kopaly jinak. Potřebujete určitou výšku (vlak + trolej) plus něco dole a to vše vecpat do kruhu. No a šišatej razící štít;-D je dost nepraktickej.

+4/0
15.11.2018 17:22

D98a82n37i51e41l 42T37e63n15č69l 1945280231481

Možná to souvisí s tím, že při ražbě tunelu v nějaké měkčí hornině kámen opadá do podoby vejce, kdy začne sám být stabilní, vytvoří se klenba. Použitá technologie při ražení ejpovického tunelu je jiná, primární ostění je vytvořeno stříkaným betonem, který nadloží udrží řádově týdny. Takhle si to pamatuju ze školy, neručím za úplnou přesnost.

0/0
15.11.2018 17:42

M46a17r66t91i10n 76K64r16o44u24p24a 2901153209400

Tady se to asi stříkat nemusí protože štít rovnou ukládá prefabrikáty.

+2/0
15.11.2018 17:48

J49i38ř64í 17M54r24á40z 6928914947199

Praha-Plzeň před 15 lety 1h30, nyní 1h15. Po glorifikovaném tunelu a modernizaci celé tratě. Opravdu Pokrok? :-/

+4/−15
15.11.2018 16:44

T38o50m15á48š 96M48o22r16a43v59č10í30k 3747746613435

Modernizace celé tratě určitě ne.

+13/0
15.11.2018 16:48
Foto

P91a36v27e51l 31V52a74n29ě66č63e16k 4934323761721

Podle mě ano. 15. :-)

0/0
15.11.2018 16:48

J98i15ř66í 36M65r38á75z 6268524927149

https://plzen.idnes.cz/za-pet-let-postaci-na-jizdu-vlakem-z-plzne-do-prahy-jen-45-minut-pul-/plzen-zpravy.aspx?c=A111108_144735_plzen-zpravy_mav

0/0
15.11.2018 16:55

L88u37d44ě41k 79N62ě95m26e10c 5675911852284

;-DTak se tam schválně podívejte do diskuse. Paní redaktorka si popletla Beroun s Prahou.

0/0
15.11.2018 16:59

J61a72r76o80s58l98a49v 37M33a56r74t68a93n 8166201620

15 min za 5 miliard mi neprijde jako dobry byznyskejs.

0/−14
15.11.2018 16:56

T60o10m98á38š 48M77o39r38a29v73č24í68k 3797566983475

Mně zase ano.

+7/0
15.11.2018 17:09

M74a50r46t76i12n 48K70y43p14r 2562615134864

U dálnic je tento poměr většinou ještě horší. Například v případě D35 bude stát každá minuta úspory cestovního času mezi Hradcem a Mohelnicí minimálně třičtvrtě miliardy. Přesto je stavíme, protože úspora času není jediný důvod ani u silnic ani u železnic.

+5/0
15.11.2018 17:44

R66a20d68e89k 15J46a16n90a86t89a 9225936474512

Pronásobte si to životností stavby, počtem vlaků denně, lidí v jednom vlaku a cenou času cestujících. Už jen tento výpočet vám ukáže, že se to vyplatí.

A přidejte úspory ernergie, snížení potřebného počtu vlakových souprav a personálu.

+7/0
15.11.2018 18:13

J39i34ř34í 67M53r98á74z 6308294657739

tohle by mě taky zajímalo, ale počítal bych to jinak: Pokud by to byla investice SŽDC, kolik by museli účtovat přepravcům a kolik ti svým zákazníkům, aby měla tato investice návratnost. Jestli by to ti zákazníci byli ochotni platit za ten "ušetřený" čas. (aby se např. nezdražilo jízdné 3x atd.)

0/0
15.11.2018 21:50

R85a57d60e38k 94J44a31n77a35t41a 9175136104882

Jenže takto dopravní cesta snad nikde na světě nefunguje. Ani železniční, ani silniční.

SŽDC je státní instituce, peníze vybrané od dopravců jsou určeny pouze na řízení provozu a údržbu. Investice se dělají ze státního rozpočtu a z EU. Prostě veřejné prostředky. A proto se návratnost počítá jako celospolečenská.

Pokud byste počítal návratnost tak, jak navrujete, tak byste nepostavil nikdy nic. Ostatně kdyby se dopravní stavby zaplatily samy o sobě, tak by je stavěli soukromní investoři, nemyslíte? V reálu se soukromému investorovi vyplatí postavit leda přípojnou silnici od lomu k nejbližší státní silnici nebo vlečku nebo tak něco.

+3/0
15.11.2018 22:22

J50i62ř40í 82M62r55á63z 6188114287139

prostě Vašimi slovy, musíme stavět, ať něco postavíme, ekonomika nás nezajímá. Ano, takto to funguje, souhlasím. Jasně že soukromník to nepostaví, protože ten umí kalkulovat. Pak ale nelze argumentovat, že se to vyplatí. Nevyplatí. Celospolečenská návratnost? taková obezlička pro vyhazování veřejných peněz

0/0
16.11.2018 12:11

L79u31d92ě59k 86N90ě88m48e33c 5405591582394

A ten čas před 15 lety Vám prozradil kdo? Za hodinu a půl to jezdí (v případě, že není nějaký zádrhel) maximálně dva roky. Před 15 lety to jezdilo cca 1:45. A to jsem byl spokojený, protože před 40 lety to trvalo 2 hodiny (rychlíkem).

+10/0
15.11.2018 16:55

J58i94ř77í 71M69r26á97z 6268314667639

jízdní řád, pane. IC už tenkrát taky existovaly

0/−2
15.11.2018 17:00

L57u22d89ě46k 12N27ě32m49e59c 5195901642104

Nelžete nám tady.

+2/0
15.11.2018 17:02

J83i74ř53í 26M24r61á65z 6208134817529

tak si to najděte

0/−1
15.11.2018 17:04

Najdete na iDNES.cz