Projekt přijde bezmála na čtyři miliardy korun a hotovo má být koncem roku 2016. Stavba koridoru se oproti původnímu plánu opozdila o tři roky kvůli sporům o pozemky a hlavně kvůli odvolání soutěžitelů, které v červenci definitivně odmítl antimonopolní úřad.
"Modernizace by měla přinést zkrácení jízdní doby vlaků, komfortu pro cestující a zvýšení bezpečnosti železničního provozu," uvedl generální ředitel Správy železniční a dopravní cesty Jiří Kolář.
Maximální rychlost vlaků na trati bude 160 km/h, ve zhruba čtyřkilometrovém úseku se časem uvažuje až o dvěstěkilometrové rychlosti.
Z Rokycan až k zastávce Ejpovice budou vlaky jezdit převážně po stávající trati, ale minou stanici Chrást u Plzně. Trať nově povede pod terénními útvary Homolka a Chlum v tunelu se dvěma jednokolejnými tubusy. Od zastávky Plzeň-Doubravka až do plzeňského hlavního nádraží povede zase ve stávající trase.
"Prioritou je dosáhnout jízdní doby mezi Prahou a Plzní pod jednu hodinu," doplnil Kolář. V samotném úseku Rokycany - Plzeň se předpokládá časová úspora devět minut. Za stěžejní označil výstavbu tunelu Ejpovice se dvěma jednokolejnými tubusy, propojenými mezi sebou spojovacími chodbami.
"Jejich délka je zhruba 4 150 metrů," uvedl Kolář. Délka stávající tratě se jimi zkrátí o více než šest kilometrů.
Stavba začala skrývkou zeminy a budováním příjezdových komunikací k portálu plánovaného tunelu u Kyšic. Budování nové tratě s tunelem ještě zdrží archeologický průzkum, který u Kyšic potrvá do konce letošního roku.