Oslavy výročí 120 let od otevření trati Pňovany–Bezdružice. Na snímku je...

Oslavy výročí 120 let od otevření trati Pňovany–Bezdružice. Na snímku je motorový vůz Hurvínek. (17. 7. 2021) | foto: Milena Sojková, MF DNES

Vlakové spojení Teplé s Bezdružicemi je i po sto letech jen na papíru

  • 9
Už 120 let jezdí vlaky z Pňovan přes Konstantinovy Lázně do Bezdružic na Tachovsku. I když se už krátce po zahájení provozu objevil nápad o vybudování dalších 13 kilometrů, aby vzniklo propojení se železnicí sítí na Karlovarsku, dodnes to zůstává jen jako vize.

I když existuje několik variant, kudy by nová trať z městečka Bezdružice do Teplé na Karlovarsku mohla vést, vše zatím zůstává jen na papíru. 

„V koncepci rozvoje silniční a železniční sítě prodloužení do Teplé stále máme. Jenže kraje na to v současné situaci nemají peníze,“ uvedl náměstek hejtmanky Plzeňského kraje pro dopravu Pavel Čížek.

Bezdružický starosta Lumír Kadlec se domnívá, že kdyby na trati z Pňovan do Bezdružic jezdily i nákladní vlaky, mohlo by se vše dříve pohnout k lepšímu.

„Ale zatím tu jezdí jen osobní. Propojení dál na Teplou asi není pro dráhy až tak zajímavé. I v novém územním plánu máme zakreslený koridor pro pokračování železnice, ale vše je zatím v nedohlednu,“ řekl starosta Kadlec.

Před dvěma roky skončila na trati z Pňovan do Bezdružic kompletní rekonstrukce ikonického mostu nad přehradou Hracholusky. Nová konstrukce byla projektovaná tak, aby unesla nejen větší osobní vlaky, ale bez problémů se přes něj mohly pustit i nákladní soupravy.

Nela Friebová ze Správy železnic řekla, že nákladních vlaků jezdí na téhle lokální trati minimum. „S pokračující kůrovcovou kalamitou se tato situace může změnit,“ řekla Friebová. 

K prodloužení trati asi o 13 kilometrů z Bezdružic do Teplé je ale správce českých kolejí skeptický. „Možné prodloužení trati bylo prověřované v letech 2007 a 2008 ve třech variantách. Ani jedna z nich se neukázala jako ekonomicky efektivní,“ uvedla Friebová.

V 80. letech minulého století nákladní vlaky na lokálce přepravovaly hlavně dřevo a do skladu v Trpístech desítky tun hnojiv pro celé Tachovsko. Jenže to je už dávná minulost. Při výluce kvůli rekonstrukci mostu nad přehradou začala i dřevo z Cebivi odvážet nákladní auta, a podle místních se dřevo na vagóny už nevrátilo.

Železniční nadšenci v neděli pořádali v rámci oslav 120 let provozu na trati Pňovany - Bezdružice pochod mezi Teplou a Bezdružicemi, kde by rádi viděli dostavěnou trať. „Je to už 21. ročník. Věříme, že k propojení tratí někdy dojde,“ uvedl Miroslav Klas ze Sdružení pro veřejnou dopravu.

18. července 2021

Zamýšlená trať. O propojení lokálky z Pňovan do Bezdružic (červená značka) s regionální tratí v Teplé na Karlovarsku (modrá značka) se mluví více než jedno století.

Zamýšlená trať. O propojení lokálky z Pňovan do Bezdružic (červená značka) s regionální tratí v Teplé na Karlovarsku (modrá značka) se mluví více než jedno století.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz